"
Gammel 01-06-2010, 17:31   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Jun 2007
Meldinger: 16
Standard Transport

Jeg har ikke gått til anskaffelse av noen herptiler eller andre eksotiske dyr enda, og har heller ingen kontakter eller avtaler på gang. Jeg har derimot hatt lyst på gekko eller lignende i flere år, og en av tingene jeg ikke har funnet helt ut av blir det å faktisk anskaffe den. Jeg vurderer å prøve å komme i kontakt med noen for et kjøp i sommer, men jeg vil ha alt klart og planlagt så jeg ikke må bryte en evt. avtale. Hold, stell osv av øgler er det masse informasjon om både her og andre steder på Internett i tillegg til bøker, men jeg sliter litt med å finne ut ting som ikke er et problem i utlandet pga loven. Det meste som jeg har funnet ut om transport gjelder taranteller, skorpioner og slanger, og ikke så mye om øgler.

Jeg kommer sannsynligvis ikke til å reise til utlandet, og jeg kommer ikke til å fly. Siden jeg ikke har bil, blir det sannsynligvis buss. Ettersom det blir buss så er det ikke noe problem å holde dyret skjult, så jeg er mer interessert i dyrets komfort, spesielt med tanke på skader.

Hvordan bør en gekko eller annen øgle transporteres? Det er sannsynligvis snakk om leopardgekko eller noe lignende som ikke er for vanskelig eller krever veldig stor plass. Det er derimot nesten garantert snakk om en øgle. Jeg aner ikke hvor lang busstur det evt. blir, ettersom jeg bor i Møre og Romsdal og selgere ikke dukker opp over alt. Busstur og venting blir derfor sannsynligvis mellom 1-10 timer. Det tar ca. 10 timer om jeg må helt til Oslo. Jeg lurer på alt fra emballasje til lufthull, hvor man skal legge esken (varme og luft), hvordan skal man forhindre støt, om gekkoer bør legges i en form for pose eller om de bare kan "ligge løst" i en liten eske som ligger stabilt. Jeg vet mye av dette er noe selger kan informere om eller sørge for, men jeg vil helst vite dette selv på forhånd.

Det er selvfølgelig ikke problem med ryggsekk/bag mellom beina eller på hattehylle eller setet ved siden av ettersom det er snakk om buss, men hva om jeg må putte dyret i en koffert "under" bussen hvor det kanskje er kaldt eller bevegelse? Om jeg legger under bussen blir det garantert hard koffert hvor jeg kan sikre boksen uten at den blir most eller lignende, men der blir det kanskje problemer med luft?

Alle disse tingene er jeg veldig usikker på, og jeg kommer uansett ikke til å transportere dyret med fly.
Michelangelo er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 01-06-2010, 22:02   #2
Reptilfreak

leo77 sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Meldinger: 1,671
Standard

Så lenge du frakter i sommer da tempen ute er bra (hvist vi får en fin sommer da ) så kan du frakte en voksen leo i en boks på ca 25x20x10 (lxbxh) (drar du på rema 1000 å kjøper en sånn boks med smulteringer så har du en perfekt boks).
Ventilasjon er døds viktig (borr noen hull rundt i boksen/lokket).
Litt tørke papir burde du også ha i boksen sånn at leosen kan gjemme seg +evt holde seg fast når den er ute på tur
leo77 er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 02-06-2010, 02:50   #3
Reptilfreak

simentp sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Sted: Vest- Agder/ Møre og Romsdal
Meldinger: 561
Blog Entries: 2
Standard

Hvis du sjekker på repti så er det en som selger leo'ser i Møre og Romsdal..
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Transport zifus Helse og sykdommer hos reptiler 3 13-06-2008 12:22
Spørsmål angående transport av tarantell Jonas Taranteller 8 09-04-2008 21:03

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 03:04.