"
Gammel 06-12-2009, 17:32   #1
Reptilfreak

Wilma sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Meldinger: 139
Standard Fortell meg om Crested geckoen!

Etter mye leting fram og tilbake på forskjellige øgler, har jeg kommet fram til at Crested geckoen er en fin liten øgle. Jeg ville helst ha en øgle som klatrer, og derfor har jeg ikke lest så alt for mye om Leopard geckoen. Jeg vil jo gjerne kunne håndtere øglen litt, og derfor ble det ikke en Phelsuma art heller, selvom jeg liker disse øglene veldig godt!
Jeg har ingen planer om og kjøpe meg en Crested i nærmeste fremtid, for jeg vet ikke om dette er øglen for meg. Jeg vet jo nesten ingenting om den! Uansett skal terrarie og alt være helt klart før jeg begynner og se på øgler til salgs.

Noen som vil fortelle meg litt om denne øglen? All informasjon motas med takk. Jeg vil også veldig gjerne høre erfaringer av dere som har Crested, og vil veldig gjerne se bilder av terrariene!
Wilma er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 06-12-2009, 17:57   #2
-
Admin

DanFekar sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Sted: Oslo
Meldinger: 1,532
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (4)
Standard

Har du prøvd et søk på forumet med ordene "crested" eller "Rhacodactylus"? Da finner du mange tråder, og flust av bilder. Det er en god begynnelse i hvert fall

Sist endret av DanFekar; 06-12-2009 kl 20:35. Begrunnelse: Skrivefeil gitt...
DanFekar er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 06-12-2009, 20:30   #3
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 4,310
Blog Entries: 4
Standard

Veldig kort fortalt..
Trelevende gekko som lever i regnskogen i Ny Caledonia.
Er nattlaktiv men har noe aktivitet også på dagtid. Bruk av fullspektrum pærer, øker trivsel og utfarging.
Spiser frukt og insekter.
trives best i fuktighet på 70% +
Temp mellom 20 og 30 grader (varieres etter årstid).
Kan håndteres lett, men det er ikke anbefalt.
Terrariestørrelse fra 45x50x90 er bra.
Finnes i flere fargevarianter og forskjellig mønster på gekkoen.
Pris på Crested varierer etter farge/mønster. Normalt koster en crested fra 1200 -

Selv om Crested gekkoen kan håndteres anbefalles ikke dette. Unødvendig håndtering kan føre til t stress nivå og evt. at den slipper halen sin.

Ønsker du å håndtere dyret vil jeg anbefalle sjeggagam, dvergagam.

Forøvrig ligger det et ok faktaark på her
Frogger er online nå  
Svar med sitat
Gammel 06-12-2009, 22:45   #4
Reptilfreak

leo77 sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Meldinger: 1,671
Standard

Kan anbefalle deg å kjøpe denne boken her som tar for seg Rhacodactylus artene,en kjempe bra bok

Pangea Reptile Supplies Home Page - Books :: Rhacodactylus "The complete Guide"
leo77 er offline  
Svar med sitat
Gammel 01-06-2010, 14:41   #5
Reptilfreak

Wilma sin avatar

Standard

Hei. Drar opp min gamle tråd i stede for og lage ny.

Sitter og ser på Exo-terras. Synd de har så begrenset utvalg, men kan et 45x45x60 terra passe til den mens den er liten? Og hva er det mest nødvendige?

Tenker på og sette opp et terra med ekte planter og grener. Ikke nødvendigvis for og ha dyr oppi, men som et virvarium. Muligheten er jo kanskje der.

Kan jeg da bruke sånn korkbakgrunn? Lurer også på om det er lurt med sånn "maskin" som sprayer terraet med vann (altså slik at plantene får vann, fuktigheten går opp og en evt. crested kan drikke). Hva er CGD/fruktmos laget av? Hva trenger de av kalk osv. og hvordan får man gitt dem det?

Og til slutt lurer jeg på om det er noen steder man kan holde en? Oslo reptilpark lar vel ikke så små dyr som ikke skal bli håndtert så mye bli holdt. Kanskje en oppdretter i sverige? Har de Cresteds i Oslo reptilpark?

Beklager mange sprøsmål.....
Wilma er offline  
Svar med sitat
Gammel 01-06-2010, 16:11   #6
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 4,310
Blog Entries: 4
Standard

Innledningsvis: Om det er håndtering du er ute etter så glem gekkoer og heller se på agamer eller andre dyr. Det finnes ingen god grunn for at du skal håndtere dem bortsett fra til egen tilfredstillelse.

Til spørsmålene dine:
45x45x60 funker greit til en liten Crested men større er alltid best, de bruker all plassen du gir dem.
Fungerer greit å bruke kork som bakgrunn i et vivarrium, men om du skal ha høy fuktighet så vil korken etter hvert svelle og dette fra hverandre. Xaxim eller kokosplater er egentlig bedre egnet når du skal ha høy fuktighet.

Et regnsystem er alltid kjekt å ha om du ikke gidder eller har tid til å sprøyte ned terrariet 2g. daglig. Du trenger en timer sammen med regnsystemet for at det skal gå av seg selv.

Fruktmos er som navnet sier most frukt, gjerne blandet med litt honning og kalk/vitaminer.
CGD (Crested Gecko Diet) er en fullkost blanding som mange bruker istedet for selv å lage fruktmos og fore med sirisser.

Kalken bygger opp beinstrukturen deres uten kalk vil beinene dets etterhvert bli myke slik at den vi få store problemer med å bevege seg.
Alle reptiler trenger kalk tilskudd.

Sist endret av Frogger; 01-06-2010 kl 16:16.
Frogger er online nå  
Svar med sitat
Gammel 01-06-2010, 17:24   #7
Reptilfreak

Thor Håkonsen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Sted: Karmøy
Alder: 35
Meldinger: 2,142
Standard

Cresteds tåler da fint skånsom og forholdsvis regelmessig håndtering..
Svar med sitat
Gammel 01-06-2010, 17:48   #8
Reptilfreak

leo77 sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Meldinger: 1,671
Standard

Har holdt 1.2 i et exo terra på 45x45x60 å skulle jeg ha økt samlingen min igjen så hadde jeg uten tvil holdt 3 stk voksne crested på den str.
Å ang håndtering av crested så ser man fort om den blir stresset eller ikke.
Jeg har alltid håndtert mine leoser,fattails,cresteds ofte(hver dag,opptil flere ganger om dagen også) men så fort man ser at dem blir stresset så burde man sette dem inn i terra igjen.
Jeg har kjøpt leoser som så å si aldri har blitt håndtert å dem blir selfølgelig fortere stresset enn en leo som har blitt ofte håndtert.
Et eks kan være en leo som jeg kjøpte av en veninne i Sverige. Den har blitt håndtert siden den var liten(er voksen nå) å den kan jeg nesten legge på ryggen å den blir liggenes der

Vil også si at dette med at geckoser som leoser,fattails,cresteds IKKE mister halen så lett som noen trur
leo77 er offline  
Svar med sitat
Gammel 01-06-2010, 20:31   #9
Reptilfreak

Wilma sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Frogger Vis post
Innledningsvis: Om det er håndtering du er ute etter så glem gekkoer og heller se på agamer eller andre dyr. Det finnes ingen god grunn for at du skal håndtere dem bortsett fra til egen tilfredstillelse.

Til spørsmålene dine:
45x45x60 funker greit til en liten Crested men større er alltid best, de bruker all plassen du gir dem.
Fungerer greit å bruke kork som bakgrunn i et vivarrium, men om du skal ha høy fuktighet så vil korken etter hvert svelle og dette fra hverandre. Xaxim eller kokosplater er egentlig bedre egnet når du skal ha høy fuktighet.

Et regnsystem er alltid kjekt å ha om du ikke gidder eller har tid til å sprøyte ned terrariet 2g. daglig. Du trenger en timer sammen med regnsystemet for at det skal gå av seg selv.

Fruktmos er som navnet sier most frukt, gjerne blandet med litt honning og kalk/vitaminer.
CGD (Crested Gecko Diet) er en fullkost blanding som mange bruker istedet for selv å lage fruktmos og fore med sirisser.

Kalken bygger opp beinstrukturen deres uten kalk vil beinene dets etterhvert bli myke slik at den vi få store problemer med å bevege seg.
Alle reptiler trenger kalk tilskudd.
Er ikke håndtering jeg er ute etter, men og ta på en gecko hadde vært utrolig gøy. Jeg kan ikke huske og ha sett en levende gecko noen gang - kun ville firfisler og skilpadder. Derfor hadde det vært gøy og kunne sett dem og kjent hvordan de føles og ta på.

Hva er best av Xaxim og kokosplater? Er det dyrt for regnsystem og timer? Selges CGD i norge på nett? Evt. kan man lage selv, og finnes det en oppskrift?

Ja, kalk skal den få. Blandes det inn i maten? Trenger jeg ikke blande inn om jeg gir CGD?

Sitat:
Opprinnelig postet av Thor Håkonsen Vis post
Cresteds tåler da fint skånsom og forholdsvis regelmessig håndtering..
Godt og høre.

Sitat:
Opprinnelig postet av leo77 Vis post
Har holdt 1.2 i et exo terra på 45x45x60 å skulle jeg ha økt samlingen min igjen så hadde jeg uten tvil holdt 3 stk voksne crested på den str.
Å ang håndtering av crested så ser man fort om den blir stresset eller ikke.
Jeg har alltid håndtert mine leoser,fattails,cresteds ofte(hver dag,opptil flere ganger om dagen også) men så fort man ser at dem blir stresset så burde man sette dem inn i terra igjen.
Jeg har kjøpt leoser som så å si aldri har blitt håndtert å dem blir selfølgelig fortere stresset enn en leo som har blitt ofte håndtert.
Et eks kan være en leo som jeg kjøpte av en veninne i Sverige. Den har blitt håndtert siden den var liten(er voksen nå) å den kan jeg nesten legge på ryggen å den blir liggenes der

Vil også si at dette med at geckoser som leoser,fattails,cresteds IKKE mister halen så lett som noen trur
Jeg er ikke helt sikker på hva 1.2 egentlig betyr, men er det liksom kjønnene? Jeg har jo ikke noe erfaring, men regner med at man lett kan se om den blir stresset. Skal jo venne den til hånden. mate den fra hånden og la den klatre på hånden inni terra til den blir trygg. Kommer jo også ikke til og være noe overdreven håndtering som liksom tretti ganger hver dag, eller ta den med både hit og dit.

Det er jo koselig og ha dyr som er trygge! Litt bra at de ikke mister halen så fort som jeg har fått inntrykk av noen steder på nettet. Virker liksom som at om du tar på den, så faller halen av.. Håper ikke den gjør det.
Wilma er offline  
Svar med sitat
Gammel 01-06-2010, 20:35   #10
Guest

Medlem siden: May 2009
Sted: Buskerud, Drammen
Meldinger: 232
Standard

1.2 = 1 hann og 2 hunn
stokken er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
leopard geckoen vill ikke spise! lilleloffen Leopardgekkoer og andre Eublepharis 21 12-08-2009 19:02
Dagon, leopard geckoen! Bigbo Filmsnutter 6 21-08-2006 21:10
Hjelp!!! Tror kanskje Geckoen min har lagt egg. _Nagash_ Gekkoer 4 22-04-2006 10:04
Dråper ved halen på Geckoen Gekkoer 2 08-10-2005 15:32

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 02:54.