|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2009
Sted: Buskerud (Krokstadelva)
Alder: 22
|
Hei på dere! Tenkte jeg skulle legge ut litt info om hvordan det nye terrarie oppsettet mitt har blitt og jeg håper på konstruktive tilbakemeldinger (hva har jeg gjort riktig/galt). Planen er å få tak i et par dag geckoer å ha der, men de har jeg ikke fått tak i ennå. Helst 'Phelsuma Klemmeri'. Har ikke hatt noen reptiler i huset på 10 år, så nå synes jeg det var på tide igjen
![]() Exo Terra 60x45x60. Plantene på veggene er fake, men har satt inn et ekte bonzai tre. Satt inn tre bambus pinner som jeg har festet til glasset med vannbasert akryl, men tenkte jeg skulle sette inn en eller to pinner til. Jeg har et Exo Terra medium waterfall med fogger. Bruker "reptil bark" i bunnen med "tropisk mose" på toppen. Fuktigheten ligger på omlag 70-80 prosent hele tiden og temperaturen har jeg satt til ca 28-C om dagen og 23-C om natta. Har en 40W keramisk varmelampe i toppen som står på 12 timer om dagen sammen med to stykk Repti Glo 5.0 pærer. Slik ser det ut nå:
Sist endret av Frogger; 26-11-2009 kl 19:39. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2007
Sted: Karmøy
Alder: 35
|
Vil vel absolutt anbefale å hive ut den bakgrunnen, og bytte den ut med en av flere alternativer (1. xiam/xaxim 2. kokospanel 3. korkbark eller 4.byggeskum m/torv) - alle de alternativene vil gi deg ett sunnere klima, mtp fuktighet - samt at klatreplantene som du "må" bytte ut plastplantene med vil ha lettere for å gro og klatre på veggen. Ikke minst, så kommer terra til å se mye vakrere og naturalistisk ut.
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
Takk for svar
![]() Skal ordne bakgrunnen og noen planter! Er det noen spesielle planter du vil anbefale? Jeg kjøpte en eføy, men var veldig skeptisk til å putte den inn siden den er giftig :/ Hvor kan jeg eventuelt bestille de "xaxim platene"? |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
I utgangspunktet ser terrariet ditt ok ut men jeg ville godt for skikkelige planter som Thor sier..
Ser vi bortifra dekorasjonen som er en ren visuell ting, ville jeg gjort litt endringer på utstyret ditt. Det første jeg ville gjort er å hevet den keramiske varmelampen vekk og byttet den ut med en eller flere kraftig hallogen spot. Daggekkoer elsker å slikke sol (derav navnet). og strålevarmen de får fra spotten vil varme opp terrarriet mer enn bra nok. Lys er alfa omega når det gjelder daggekkoer! En liten hemmelighet når det gjelder daggekkoer er at jo bedre lys du gir dem, jo vakrere og mer glinsende farger får de.. Vannfallet og Foggeren: Du kan kan det som en visuell effekt, men daggekkoer vil ikke drikke av vannfallet, så du må nok dusje terrariet daglig.. Et bedre alternativ kan være å invistere i et regnsystem.. Foggeren vil nok hjelpe litt, men her er vanndråpene ofte så små at de fordamper før de rekker å drikke. Terrariehobby har xaxim og kokusplater som kan brukes til bakgrunnne din, samt alt utstyret jeg har nevnt.. Sist endret av Frogger; 26-11-2009 kl 20:22. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
Nå bestiller jeg noen av de xaxim platene fra den nettbutikken, så jeg får bytta ut bakgrunnen. Vannfallet og foggeren er mest for synets skyld (impuls kjøp?
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
Lyset er faktisk det viktigste om du skal ha daggekkoer og vil at plantene skal gro og overleve.. reptilglo 5.0 pærene dine tilfører bare UV, men ikke noen form for naturlig lys..
Med andre ord vil ingenting gro i terrariet ditt om du ikke tilfører mer lys. Sist endret av Frogger; 26-11-2009 kl 22:02. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Hvilken Phelsuma har vi fått? | xtidyx | Slanger, øgler og skilpadder | 12 | 04-11-2009 02:05 |
| Phelsuma standingi | twinker | Gekkoer | 5 | 28-01-2009 13:37 |
| Øgler Phelsuma quadriocellata - innredning | JoachimB | Slanger, øgler og skilpadder | 6 | 05-01-2009 01:53 |
| Phelsuma - Sub familien | mr-repti | Øglefakta | 0 | 08-03-2007 20:37 |
| Phelsuma klemmeri | mr-repti | Gekkoer | 2 | 02-03-2007 20:43 |