"
Gammel 04-11-2009, 22:18   #1
Reptilfreak

sketch sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Sted: Oslo
Alder: 25
Meldinger: 13
Standard Japanske Geckoer

Hei!
Jeg er ny på forumet.
Digger reptiler, har vel noe med at jeg var veldig fasinert av dinosaurer som yngre.

Jeg skal snart flytte og har kommet inn på tanken om å skaffe meg en reptil, antageligvis en Leo, helmeted gecko eller en fat tail.

MEN!

Er det noen som har no erfaring med Geckoer fra Japan?

Lurer også på hvordan det er å paire to geckoer av forskjellig rase, f.eks: en valing Leo og en Fat tail, vil de gå i strupene på hverandre, eller ikke bry seg noe særlig om hverandre?
sketch er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 04-11-2009, 22:41   #2
Reptilfreak

reptil-duden sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Sted: Tønsberg ;)
Meldinger: 169
Standard

hei og velkommen til formet.

du vill nok ikke få noe rsultat hvis du prøver å parre ulike raser. ( ingen egg)
reptil-duden er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 04-11-2009, 23:12   #3
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
Meldinger: 3,722
Blog Entries: 12
Standard

^ Han sa paire.. ikke parre.

--
Heihei!

Japanske gekkoer er jeg ikke noe god på, men en god tommelfingerregel på det siste du spurte er 1 art pr terrarium. Blanding av arter skal man først og fremst være veldig forsiktig med, + isåfall er det viktig at man har mye kunnskap om begge artene + at artene er fra samme geografiske sted. Ikke noe nybegynnerprosjekt, med andre ord..

The more people I meet, the more I adore my snakes...

R
eptilicious
Cam <3
CamStatic er offline  
Svar med sitat
Gammel 04-11-2009, 23:46   #4
Reptilfreak

sketch sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Alder: 25
Meldinger: 13
Standard

daså daså

har sittet og lest en del på forumet og fått intrykket av at fattails er mye roligere en leos, men, men finner fint lite om hvordan det er å ta vare på dem.

Noen som kan svare meg hva som er forskjellen mellom caresheeten til en leo og en fattail?
evt. andre forskjeller på dem.

Og hvilken art som egner seg for en nybegynner som megselv?

Jeg hørte tidligst igår, da jeg var innom en dyrebutikk at selves reptilene i seg selv koster ikke mye, men hvor mye koster det for et terrarie og alt som trengs egentlig?
sketch er offline  
Svar med sitat
Gammel 05-11-2009, 10:09   #5
Reptilfreak

bendick2112 sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Meldinger: 2,233
Standard

Både leoser og fattails er fine nybeggynner dyr, men selvom det kalles "nybegynner dyr" så behøver du ikke kjøpe dem.. Leser man og vet nok så kan man ha hvilket som helst dyr som sitt først, så bare finn en art du intreserer deg mest for =)
Svar med sitat
Gammel 05-11-2009, 11:10   #6
Reptilfreak

reptil-duden sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Sted: Tønsberg ;)
Meldinger: 169
Standard

sorry leste feil
reptil-duden er offline  
Svar med sitat
Gammel 05-11-2009, 11:22   #7
Reptilfreak

Kriss sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Meldinger: 167
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av bendick2112 Vis post
Både leoser og fattails er fine "begynner dyr"
, men selv om det kalles "nybegynner dyr" så behøver du ikke kjøpe dem.. Leser man og vet nok så kan man ha hvilket som helst dyr som sitt først, så bare finn en art du intreserer deg mest for =)
Veldig bra svart Bendick

Betegnelsen begynner dyr blir ofte brukt på arter som har vært avlet i generasjoner i fangenskap. Disse er ofte lettvinte i stellet og det finnes masser med god informasjon om de både i bøker og på nettet.

Det jeg aldri har skjønt med folk som sier "begynner dyr" er om de mener det er helt greit og begynne med en leopardgecko så kvitte seg med den etter et års tid for og skaffe seg en dvergvaran. I mine øyne skal man gå for den arten man brenner for men da ha lest seg godt opp, diskutert med folk som innesitter tidligere erfaring samtidig som terrariet skal stå klart og utstyret skal være på plass!

Er du forresten fra Japan, siden du spør etter Japanske gekkoer, + at profilbildet ditt hinter litt til det? Det finnes flere ulike gekko arter i Japan. Både klatrende og bakkelevende, men siden du spør etter Leopard gekkoer og Afrikanske fetthaler, så regner jeg med at du kunne tenke deg en gekko noe i samme gata. I Eublepharidae (gekkoer med øyelokk) familien hvor man blant annet finner begge ovenevnte, tilhøerer også Goniurosaurus sp. Disse finnes i Asia også Japan hvor den vanligste arten er Goniurosaurus kuroiwae kuroiwae med 4 underarter. Hvor vanlig denne er i hobbyen skal jeg ikke si, da jeg ikke vet særlig mye om den, men jeg vet det blir holdt andre arter av Goniurosaurus her i landet. Var jeg deg ville jeg søkt litt på nettet over denne arten for og se om du liker den, så kan du eventuellt søke på repti.net, når du føler deg klar for en.

Mvh
Kriss
Kriss er offline  
Svar med sitat
Gammel 05-11-2009, 12:58   #8
Reptilfreak

leo77 sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Meldinger: 1,671
Standard

Kinesisk Tigergekko
leo77 er offline  
Svar med sitat
Gammel 05-11-2009, 13:15   #9
Reptilfreak

moniq sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Sted: Akershus
Alder: 38
Meldinger: 935
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (4)
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av sketch Vis post

Noen som kan svare meg hva som er forskjellen mellom caresheeten til en leo og en fattail?
evt. andre forskjeller på dem.
Fattail og leos ser veldig like ut, men de kommer fra helt forskjellige steder.
Har gransket mye om FT på nett den siste tiden, for å lære mest mulig om arten. Dette for att jeg kan etterlige dens naturlige habitat så mye som mulig.
Og når man først kommer inn på habitat så fant jeg ut det er stor forskjell på de 2 artene.

Fant DETTE av (Clementine_3, "etter fakta-arket") skrivd på nett om forskjell på fT og leos :

Om man skulle holdt en leos på lik luftfuktighet som en FT så ville en leos etterhvert utvikle luftveisinfeksjon.
på andre siden vil en ft bli alvorlig dehydrert med hudproblemer om den holdes på leosen sin luftfuktighet som er veldig tørt.
Om du setter de 2 artene på en luftfuktighet midt i mellom så vil de begge lide.
Det ble sammenlignet som å plasere en mus og en ilder sammen.

En Ft skal ha det fuktig, da den normale habitat er savannah, steiner,åpen skog og de holder også til ved elver. Samt det skal sprayes mange ganger i uka i terrariet.Selv går jeg for mixet underlag av torv,leire m.m

Hvordan en leos skal ha det vet jeg ikke, for har ikke undersøkt om den arten. Men etter som jeg har forstått på forumet her så er det veldig tørt/leirete underlag som er normalt for leos...

Selv prøver jeg å bygger om ene FT terra her til 2 delt, med steiner på ene siden som det skal være tørt, og en savannah på andre siden med fuktighet.

Så støreste forskjellen på de to er nok habitat/fuktighet, så å ha de sammen eller parre de går ikke.
Rett meg om jeg har feil.
moniq er offline  
Svar med sitat
Gammel 05-11-2009, 13:22   #10
Reptilfreak

moniq sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Sted: Akershus
Alder: 38
Meldinger: 935
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (4)
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av leo77 Vis post
Utrolig fin art . Synd du byttet de tilbake..
moniq er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Varan Australske varaner & geckoer royy Andre øgler 0 05-08-2007 10:29
egg på geckoer? gabonviper Gekkoer 10 01-06-2007 11:31
Div. geckoer Chibi Gekkoer 5 27-05-2007 22:09
Nye geckoer :-) nidhogg Gekkoer 7 09-03-2007 20:58
bøker om geckoer nidhogg Media 3 05-03-2006 19:14

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 02:53.