|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2008
Sted: Norge - Telemark
Alder: 23
|
Hei,
Skal snart anskaffe meg en ildbuk salamander og lurer i den sammenhengen noen spm ![]() Jeg har nå et 180L tropeakvarium med mye planter og røtter samt fiskene: 2 papegøyefisk, 2 ildbuk, 1 slangehode, 2 sugemaller og en dvergkulefisk. Skal anskaffe meg slik flytebark som salamanderen kan klatre opp på. Vil salamanderen trives i dette akvariet? Skal også mate den med forsene mygglarver, mark, diskusmat. Takker for svar |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Alder: 19
|
Tempen i akvarie bør være under 20 for at salamanderen skal trives optimalt..
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
|
Men trives de andre fiskene du har i akvariet med den temperaturen da?
Ellers så går det jo ann å kjøpe et nytt akvarium, kjøp på finn.no f.eks. mye billig der! Hvor mange ildbuker skal du ha?
|
|
|
|
#5 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Ja de andre fiskene jeg har skal helst ha en temp på ca 20grader + så om jeg stiller termostaten på 20 så burde vel begge arter trives.. |
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
|
Jeg personlig ville kjøpt et eget lite akvarium til den ene ildbuken,, så får kansje begge artene det HELT opptimalt, men det funker nok det du tenker, ikke vet jeg..
|
|
|
|
#7 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Skal komme med tilbakemeldinger underveis
|
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
|
Ja, det går nok bra,men jeg tenkte på temperaturen,, men hvis alt funker, så skal jeg ikke si noen ting jeg, har ikke erfaring med dem selv engang! =P
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Sted: Buskerud
|
Hei ThomasA,
Her har du min mening: Fisken du har fra før av er jo for så vidt ganske aggresiv og robust fisk, så vet ikke helt hvordan de ville behandlet en salamander..? Vet ikke om du skal skaffe deg et voksent eksemplar, eller en juvnil, men en salamander har ikke akkurat mye å stille opp med mot cichlider (regner med at det er papegøye cichlide og ildbuk cichlide du mener). Samme gjelder ormhode/slangehoden som du nevnte.. Så selv hadde jeg vært bekymret for om den hadde klart seg med fisken du har fra før. Samme gjelder temperaturen, som bendick2112 har nevnt før meg. Ellers høres det fint ut med så god plass, flytebark og type fôr du har nevnt. På varmere tider av året kan du også gå ut selv og pelle meitemark
|
|
|
|
|
|
#10 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
![]() Nå er denne salamanderen jeg skal få, ca 10-12 cm og dermed nesten utvokst, så den vil nok ikke bli angrepet. Nå har også fiskene jeg har rolige og er vant til å spise kun flakfor, så noen kjøttetere er det ikke ![]() Har selv skjønt såpass mye at jeg måtte ha meg en relativt stor salamander, ellers så hadde den nok blitt sett på som mat... Men nå skal jo det sies at de fiskeartene jeg har, foruten slangehodet, har små munner og det er ikke store tingene som går inn der Så jeg trur og håper at det skal gå bra ![]() Skal legge ut en del bilder når salamanderen, kulefisken og flytebarken er på plass Dette skjer til Torsdagen
|
|
|
|
|
![]() |
| Emner |
| belly, fire, ildbuk, newt, salamander |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Oreophoetes paruana - Peruvian fire stick | christin900 | Insektfakta | 0 | 04-05-2008 19:55 |
| Ildbuk salamander som ikke vil spise melorm | BBAndersen | Fôrdyr | 7 | 01-12-2007 10:41 |
| Ildbuk Salamander - nybegynner trenger hjelp! | tigermamma | Salamandere | 13 | 24-09-2007 22:15 |
| Salamander?? | Chibi | Salamandere | 27 | 22-04-2007 12:05 |