|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2007
|
Jeg har laget en plan om at jeg skal lage til et vivarium og fange en frosk til våren å ha over sommeren..tenker jeg slipper den ut så den får gå i dvale
noen som har gjort dette før eller?Kan ingenting om vivarier eller froskehold så setter stor pris på alle svar
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2007
|
Ville ikke anbefale å ta dyr fra naturen samt minne på at alle norske amfibier er fredet.
Selv om planen er å slippe den ut kan det være dyret kan bli skadet eller i verste fall dø mens du har den. Selv om alle reptiler som holdes stammer fra viltfanget handel anbefaler jeg at du heller prøver å skaffe deg en som er oppdrettet. Jeg er ikke helt i mot at noen tas fra naturen men dette bør gjøres av folk som har lang erfaring og trenger nye blodslinjer for å sørge for at det blir holdt en sunn blodslinje i hobbyen. De amfibier vi har i Norge har hatt en nedgang. Status for norske amfibier Her er ihvertfall latinsk og norsk navn. Frosker. Spissnutefrosk (Rana arvalis) Vanlig frosk (Rana temporaria) Damfrosk (Rana Lessoane) Padder. Vanlig padde (Bufo bufo) Vil heller anbefale at du finner noen som er lette å holde. Det er sikkert noen andre som kan gi deg forslag av amfibier som anbefales som begynner dyr ettersom det er over 15 år siden jeg hadde salamander og frosker. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
I min spede ungdom hadde jeg norske frosker i et terrarium. Jeg hadde de i et ombygd 160l akvarium fra de var froske egg til de ble frosker, dvs de fleste rumpetrollene ble returnert til et tjern jeg hadde hentet dem fra og jeg beholdt noen som jeg lot vokse opp. Det var ingen lett jobb. Problemet jeg hadde var at det fort ble for varmt. Jeg husker løp som en tulling rundt om og fanget mygg, og andre spislige dyr for dem. Satte igang oppdrett på bl.a møll, nattsvermere, fluer andre dyr på høsten til min mors store fortvilelse Jeg klarte å holde froskene i nesten et år før de tok kvelden.
Vil i samme slengen legge til at dette var på 70 tallet, den gang det var vanlig å klekke froske egg hjemme. Det er nok noe enklere nå å holde norske frosker, takket være bedre tilgang på en del fôr dyr, men jeg vil som Fanden heller anbefalle deg å satse på noen tropiske amfibier som f.esk tre frosker enn de norske slektningene. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2007
|
Takker for alle svar
tror jeg benytter meg av dem og avlyser det med froskene...hvilken annet dyr kan jeg ha i et vivarium? vil lage et skikkelig regnskog terra
|
|
|
#5 |
|
Caffeinism
Admin
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Buskerud
Alder: 28
|
Av frosker har jeg selv noen favoritter jeg etter hvert kunne tenke meg:
1.Horned frogs/Ceratophrys sp. 2.Milk frogs/Trachycephalus resinifictrix 3.Poison dart frogs/Dendrobates sp. Mvh Robin
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Alder: 19
|
Tre frosker er ikke så vanskelig å holde i fangenskap, finnes mange arter, i mange forskjelige farger, bare å velge og vrake^^
Kan anbefale Polypedates leucomystax (Asiatisk tre frosk) Ellers er pilgift ganske enkle å holde.. Men det er mere stress en tre frosker, da du må avle banan fluer osv..
|
|
|
#7 |
|
Junior Member
Medlem siden: Sep 2008
Sted: Oslo
Alder: 22
|
Jeg fant denne frosken i kjellern om morgenen og slapp den ut igjen. Noen som vet hva slags art denne er? Jeg tror det er spissnutefrosk, men er usikker..
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2007
|
Det ser for meg ut som en vanlig R. temporaria. Snuta på R. arvalis går mer eller mindre rett fram fra øyet og ut mot tuppen av nesa. På temporaria er det en markert knekk ved neseboret. Dette er små og ikke helt åpenbare kjennetegn, og vinkelen på bildet er litt gal i forhold til å kunne avgjøre det sikkert, men jeg holder altså en knapp på vanlig frosk.
|
|
|
#9 |
|
Junior Member
Medlem siden: Sep 2008
Alder: 22
|
Tusen takk for svaret
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
|
Vil bare si at frosker er totalfredet i Norge og at det er straffbart å fange dem, drepe dem, torturere
dem osv.
|
![]() |
| Emner |
| frosk |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||