|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2006
|
Noen som har erfaring med denne, Oriental Fire-bellied Toad, (Bombina orientalis).
Trenger noen råd om hold og stell, mat osv. Lette å holde? Finner bare dårlige caresheets på nettet. Takker for svar. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Senior Member
Medlem siden: Jun 2004
Sted: Bergen
|
Kan ikke hjelpe deg desverre. Men må bare si at jeg synes Bombina orientalis er knallfin. De hadde noen på akvariet i Bergen en periode...
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
Tror jammen det er parrings på gang... Kjøpte 2 stk, og ser ikke bort ifra at jeg har truffet bingo ved ren flaks.
Vel tiden får vise det da... er spent |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Alder: 19
|
Har du samme blods linjer kan du ikke klekke fram bare så du vet det!
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
Utdyp er du snill....
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
|
Ok, det er vertfall varmt å ikke anbefale fra min side og mange andre sin side.
Når de er søsken og parrer forsterker de gener og du kan få defekter på Froskene som klekker fram (og da det klekker troll først) Og har de defekter er det ikke lett å få solgt? Det er også noe annet jeg ikke har fått med meg.. Ellers grattis med frosk Klokke frosker er nydlige dyr det!
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
|
Heh, lett og enkelt: Ikke bra å avle med samme blods linjer for neste genrasjon sin skyld.ps. Kom med feil info på den siste delen så jeg slettet det, Beklager evenruden
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2006
Sted: Sarpsborg
|
Kan det unngås så avler man gjerne ikke med samme blodslinjer, men man skal ganske mange generasjoner før man vil merke negative konsekvenser.
Er ikke helt 100% på hvordan det fungerer med amfibier men kan ikke tenke meg der er så utrolig forskjellig fra reptiler. Det er tross alt ved hjelp av innavl vi får frem alle albino dyr. Vet at det har blitt avlet frem reptiler i USA som sliter endel pga av innavl. Men der innavler man i stor skala for å få frem nye morpher osv. Har også sett avl av hybrider som Rhacodactylus ciliatus x R. chahoua. Morelia spilota x Liasis fuscus. Python m. bivittatus x Python reticulatus. Corallus hortulnaus x C. caninus. Med andre ord, det lagt mer vekt på pengene enn dyra. Lest om en tysker som avler på boa og python slanger som har avlet den ene boa arten opp i 6 generasjoner uten at ungene viste noen synlige defekter. De ble derimot større og sterkere, samt kullene økte. Dette var og tilfellet hos en regnbueboa art og Morelia viridis. Prøver ikke å tale for innavl, men man trenger ikke få panikk fordi kull nr.1 _kan_ være fra samme blodslinjer. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2006
Sted: På land
Meldinger: 163
|
Selv om innavel ikke nødvendigvis vil gi synlige defekter så ser jeg personlig ikke hvordan det kan forsvares både etisk og moralsk. Dersom en vil det beste for dyra sine så utsetter en dem ikke for POTENSIELT skadelig innavel. Jeg synes en burde skamme seg om en setter sammen to dyr fra samme kull i kjønnsmoden alder med den hensikt å parre dem. Forkastelig
|
![]() |
| Emner |
| bombina, orientalis |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |