|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2009
Alder: 25
|
Hei
![]() Jeg har lenge vært fasinert av frosker av alle slag Har aldri hatt dette selv , men har veldig lyst til og skaffe meg et par stk. men det hadde jo vært litt greit og fått oppleve disse dyrene før jeg bestemer meg for og handle. Har lest en del om forskjellig arter, men erfaringer fra folk som har og eventuelt avler er jo som regel gull værd ![]() Så det hadde vært moro og komt i kontakt med noen på Haugalandet som driver med frosker det er hovedsaklig pilgift frosker jeg har tenkt på ![]() hilsen Alex |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2010
Sted: Oslo
|
Heisan!
Bor nå altså ikke på Haugalandet men svarer forde jeg Froskemiljøet er jo ikke direkte veldig stort i Norge og det blir jo enda mere begrenset når det kommer til pilgift. Det er veldig lite salg for dem desverre selvom de er så vakre, morsomme, aktive og mange arter er veldig lette å holde ![]() Jeg har personlig 3 arter og jeg skal prøve meg på avl av alle. Er det noen arter du spesielt søker? Størrelse, fargevariant osv osv. Alt dette har jo noe å si hva du ender opp med. Jeg bor i Lørenskog rett ved Oslo vis det er en tur som er verdt å ta ;P Dessuten anbefaler jeg sterkt en tur til Oslo reptilpark som har 3 forskjellige arter av pilgift. E.Tricolor, D.Leucomelas og D.Azureus. Det er absolutt verdt en 5 timers kjøretur vis du er interessert nok. I tillegg til de pilfiftene i parken har dem melkefrosk, mosefrosk og pac-man frosk. Anbefaler også en titt inne på Huvudsida - Pilgift Veldig mange flinke folk og hyggelig. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2007
Sted: Karmøy
Alder: 35
|
Nå kjenner ikke jeg hele miljøet i distriktet, men har nå en slags oversikt.
Som Reptilesboy skriver, så er ikke froskemiljøet i Norge stort - og da sier det seg selv at det ihvertfall ikke er stort her på Haugalandet. Men, det er ihvertfall ett par stykker som har pilgift.. Men, om de tar sjansen på besøk av fremmede folk, eller i det hele tatt leser denne tråden - det er mer usikkert.
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
|
Hei Reptilboy
![]() Jeg har nå lest på en del som jeg syntes var tiltrekkende i farge og utsende. Slik som D.azureus og Ranitomeua lamasi det jeg ser litt for meg er en frosk som ikke er for stor, men har i grunn funnet ut at det jeg trodde var en liten frosk var en stor en Det som i grunn er viktigest er at de er dag aktive jeg har hatt en del nattaktive dyr og har kommet dit at jeg vil heller kunne se dyrene på dagen Det er ikke så moro og si "det er en gekko/frosk inni der jeg lover" eller lignende. Jeg elsker og sitte forran glasset og observere Det som forvirrer meg veldig når det kommer til frosker er at mange plasser så står det at man må ikke ha en for dyp dam for da kan de drukne har du noen erfaringer med dette?takk for hurtig svar forresten
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
Hei Thor
![]() Nei reinte ikke med at miljøet for frosker er så stort heller var derfor jeg lagde denne tåden i håp om at det var noen der ute som bodde litt nærmere enn eks oslo/sverige ![]() Ikke det at jeg har noe problem med og flytte på meg ![]() Nei jeg forstår veldig godt at folk er skeptiske til å både si at de har frosker og eventuelt vise dem til andre. Har selv hatt reptiler før men håpet på og få kontakt med noen er jo der for det
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2011
Sted: Akershus
|
Hei jeg har i lang tid forsøkt å få frosker til mitt avarium men har ikke funnet noen som selger i norge
|
|
|
|
|
|
#7 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Jeg tror faktisk omtrent alle pilgifter er daggaktive men det er forskjell på om dem gjemmer seg mye eller ikke. Noen arter er mere sky enn andre. En regel sier "jo flere gjemmesteder du har til dem jo mere ser du dem". De fleste skulle trodd omvendt men faktisk når du har mange gjemmesteder føler dem seg trygge, de vet de har mange muligheter til å gjemme seg vis det skulle skje noe og da tørr dem å være ute mer. Tricolor, anthonyi og leucomelas er noen arter jeg vet av egen erfaring ofte er framme og veldig underholdende. Det med dammen er faktisk riktig. Pilgiftsfrosker er ingen gode svømmere så havner dem i en for dyp dam og ikke for seg opp drukner dem. Du kan godt ha en dyp dam men sleng inn noen steiner rundt om kring eller lignende så de har muligheten til og komme seg opp vis dem skulle dette uti. Til mine Anthonyi har jeg en ganske dyp dam og dem detter stadig utti men jeg har en rot som står nedi vannet så dem kommer seg opp fort og lett igjen. Jeg har 6 Ranitomeya variabilis. Ranitomeya er veldig små pilgiftsfrosker og veldig sky så dem er sjeldent framme uansett. Dessuten er dem kjeldne og kan koste ekstremt mye. I tillegg er de vanskelig å få tak i og da må du vertfall regne med en tur langt innover i Sverige. Er det en frosk som du skal ha tak i Norge er nok E.Tricolor, E.Anthonyi og D.Leucomelas de aller letteste å få tak. Men uansett så er selv disse artene vanskelige å få tak i Norge og både anbefaler og regner dere må en tur over grensa. Svenske froskemiljøet er ekstremt bra og det er veldig seriøst og ordentlige folk som driver der. I tillegg er dem lett tilgjengelig da dem har samlet seg på et forum da altså pilgift.se bornkessel: Utrolig fint terrarium som fortjener noen flotte pilgifter Men som skrevet over må det nok bli sverige eller vente en stund. Plutselig er det noen som selger.
|
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
|
ja jeg har god tid til å vente, men tar vel en Sverige tur en dag, men hvor er nærmeste butikk i nærheten av strømstad ?
|
|
|
|
|
|
#9 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
pilgift.se Gå inn på kjøp og salg og ta kontakt med de du vil. Er nesten ingen dyrbutikker som har pilgifter. Vet om 1 i hele sverige og det er i nærheten av Malmø. Altså dritlangt. |
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
|
er inne på linken og titter nå. Mye fint der i kjøp å salg.
|
|
|
|
![]() |
| Emner |
| haugalandet |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| pilgift frosker | eruantalon | Frosker, padder og salamandere | 8 | 03-11-2011 09:57 |
| parre frosker? | reptilesboy | Frosker | 0 | 10-01-2011 14:51 |
| Frosker og padder | skilpaddgutten | Frosker, padder og salamandere | 1 | 10-10-2010 16:49 |
| Dagaktive frosker | Sigaw | Frosker | 4 | 29-03-2010 19:26 |
| Usikker på korrekt miljø | Lewis | Taranteller | 9 | 25-05-2008 21:04 |