|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2011
Sted: Oslo
Alder: 34
|
Jeg har alltid hatt lyst til å ha frosk. Pilgiftfrosker er jo helt nydelige, men jeg er skeptisk til å ha et giftig "kjæledyr". Kan noen anbefale en annen type frosk?
|
|
|
|
|
|
#2 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2011
Alder: 21
|
Sitat:
Så kjør på med det Dem er giftig i naturen pga hva dem spiser mener jeg og huske! Så ikke farlige i fangenskap.
|
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2007
Sted: Karmøy
Alder: 35
|
Pilgiftfrosker kan også være giftige i fangenskap.. ikke farlig giftige, men giftige dog.
Av andre frosker så er det jo mange trefrosker som er aktuelle, desverre så er det ganske få som er tilgjengelige i Norge. Men, har du mulighet til å hente i Sverige/Danmark eller enda bedre.. Tyskland så åpner en helt ny verden seg. Mange av de flotteste trefroskene, som er noenlunde tilgjengelige er forholdsvis store, ett eksempel på dette er rødøyet trefrosk (Agalychnis callidryas) Men, det finnes mange små flotte og fargerike trefrosker i slektene Boophis og Hyperlodiae/Hyperolis Lykke til !
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2008
Alder: 23
|
Hvor stort terra hadde du tenkt å ha froskene i da?
Sist endret av Ravn; 09-10-2011 kl 21:24. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2011
Alder: 34
|
Takker masse for gode tips. Kanskje jeg våger meg på pilgift likevel. Eller er disse vanskelige? Tips til nybegynnerfrosk med fine farger?
Terrariet er 45x45x60(h) Sist endret av tsrebel; 09-10-2011 kl 23:42. Begrunnelse: skrivefeil |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2007
Sted: Karmøy
Alder: 35
|
Klofrosk er noe heeelt annet enn på trefrosk og pilgiftfrosk !
Jeg vil anbefale deg å se på arter som f.eks Epidobates tricolor (som kanskje er den lettest tilgjengelige arten i Norge) og Dendrobates leucomelas og Dendrobates (tinctorius) azureus
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2010
|
E.Anthonyi er også en lett art. Tricolor og Anthonyi er nesten umulig å se forskjell på, tenkte bare å nevne det vis du fikk tilbud på Anthonyi. Har selv 10 stk av denne arten og de er utrolig lette og fine. Dendrobates tinctorius er også ekstremt fin men blir stor. Er en av verdens største pilgiftsfrosker og er jeg ikke helt på jorde nå så blir den opp til 8 cm. Dem spiser masse, dem kan også ha tendens til og slåss i fangenskap vis du har for mange så den er ikke super lett men letter enn mange andre.
har hørt at Dendrobates auratus er en veldig lett art også. Vet ikke helt men bare hørt det. Vil anbefale deg å ta en titt på pilgift.se Huvudsida - Pilgift der kan du lese om mange forskjellige arte å spørre spørsmål til svenskene som er ekstremt flinke. Må si at pilgift hobbyen i sverige er svært alvorlig og bra. Har bare handlet frosker fra sverige, alltid fornøyd og veldig hyggelige mennesker som hjelper deg med alt ![]() Lykke til!
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2004
Sted: I landet som styres av huleboere.
|
Hva er definisjonen på en lett art? Jeg fikk erfaring etter videre froske interesse at de var særdeles lett i motsetning til hva folk idag gir uttrykk for. Om det skal nevnes dyr som egner seg for nybegynnere, ville listen blitt veldig veldig lang.
Ovennevnte arter er utmerket som gate-way til videre interesse, og når det er sagt kan jeg anbefalle noen selv; Hyperolius familien, er en lekende lett art. Jeg holdt ca 20stykker, av H. argus, og puncticulatus, og er absolutt å anbefalle. Dog ikke om du har terrariet nære soverommet, hannene har en bizarr tromhinne-bristende kvekkelyd. Leptopelis vermiculate er også en, samt L. christy. Dette er den "Stor-Eyede trefrosk" familien som ble min favoritt. Litoria caerulea, korallfinger grodan, eller White's trefrosk, meget lett den også. Dog ikke helt arboral, snarere sub-arboral. Trachycephalus resinifictrix, melkefrosk. (Tror t.o.m ligger et faktablad om dem her et sted) Ceratophrys cranwelli og ornata er en sub-tarain som også er lempelig for nybegynnere, men må ta til forbehold at det ikke akkurat er diskotek i terrariumet til alle tider, denne arten har som strategi å ligge dønn stille for å samle energi til nådestøtet ved fôringen. Lykke til! JA til frosk i fangenskap. Det er potensielt skadeligere å spise brød >_< |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Hvor lenge kan en skjeggis gå uten mat uten å lide? | CampALot | Øgler | 2 | 20-07-2011 06:42 |
| Stort tropisk terrarie | Repti_queen | Arbeidslogg | 57 | 21-10-2009 22:04 |
| Semi tropisk terrarie | Chibi | Boa og pyton | 0 | 19-10-2007 16:31 |
| Tarantella arter uten gift? | Olliw | Taranteller | 11 | 22-06-2007 21:25 |
| Et tropisk beplantet vivarie | mr-repti | Vivarier | 3 | 08-01-2007 11:25 |