"
Gammel 10-05-2011, 07:05   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Mar 2009
Alder: 15
Meldinger: 3
Blog Entries: 9
Exclamation Damdilemma.

Etter noen år har jeg til slutt slept meg opp til den "lokale" froskedammen for å samle noen rompetroll til et skoleprosjekt. (Studere metamorfosen fra egg til småfrosk og notere underveis.)
Selvfølgelig har jeg studert frosker i en del år og vet hvordan miljø de skal ha, bruker et akvarium på rundt tjue liter med 50-50 dam vann og spring vann. Har sand i bunnen, en plante og en froskedekorasjon.
Hittil får de fiskefôr, siden de kun er rompetroll. Når de blir større tenker jeg å fôre dem blodorm, maggots eller div insekter fra insektfelle (grave hull i bakken osv.) om du vet om noe bedre, tar jeg imot alle tips.
Alt går som smurt og dette har jeg gjort før, et problem er når jeg skal slippe ut småfroskene er at der hvor jeg henter egg, pleier vannet å tørke ut med tiden, så når de er blitt småfrosk, er det ikkeno vann å slippe dem ut i. Rettere sagt, dammen dør mer og mer ut, bensin er det også i vannet.
Jeg kunne sluppet småfrosken ut i et tjern et lite stykke unna, men det vil jo bli et problem igjen til våren, siden de automatisk migrerer til klekkeplassen.
og, Ja, jeg har tenkt såpass fram til de blir småfrosk, så har et vanntett hamsterbur av plast (med lokk) ganske stort og fint for 50-50 vann-land område når de får ben.
Vet godt at det ikke er lov å ta inn dyr fra norsk fauna or å så holde det som kjæledyr, men jeg kan garantere at de jeg har tatt inn har det bra og blir sluppet ut så snart de blir småfrosk. Altså, jeg holder dem ikke som kjæledyr.
Kommer nok til å bli halshogd her, men pytt pytt.
Om det er noe du lurer på, eller har noen tips om hva jeg skal gjøre med den "døende" dammen, tar jeg imot alt. Tar også imot alle tips fra fôr til biome.

Edit: Det er vanlig buttsnute frosk. (vet at de er utrydningstruet, men ikke på rødliste)
MVH Ylva.
YlvaAas er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 10-05-2011, 19:28   #2
Reptilfreak

Gorgonops sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 865
Standard

Det er en uvanlig tørr vår på Østlandet i år. Vanlig frosk er avhengig av at det ikke er fisk i dammene der de gyter, derfor velder de dammer som tørker ut i løpet av sommeren. Det er en risky strategi, men det å gyte i et tjern med fisk er mye verre.

Hvis du vil gjøre noe med dammen, grav en del av den dyper, slik at den ikke tørker ut så fort.

Vi er alle reptiler innerst inne.
Gorgonops er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 02:10.