|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2011
Sted: Rogaland
Alder: 19
|
Hei det ligger en liten dam like i nærheten av der jeg bor å denne kalles Froskedammen, men de siste årene har det ikke vært frosker der og det har blitt mindre og mindre insekter og planter i dammen. Nå er det helt tomt for planter og alt som er igjen er leire/gjørme i bunn.
Er det noe jeg kan gjøre for å prøve å redde denne dammen? Den er ganske liten omtrent 2x3m. Vil det hjelpe om jeg flytter en masse alger og annet fra andre dammer i nærheten? Det jeg tilslutt håper på er å flytte noen froskeegg til dammen for å se om jeg kan få dem til å vokse opp til frosker. Jeg var forresten ute i marka i dag og fant tre dammer med froskeegg i, er det ikke litt tidlig å se froskeegg nå? Trodde de ikke kom før ut i april/mai. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
|
jeg tror det du kaller froskeegg er rester fra fjordårets froske egg.
du ser vist det er rompetroll inni der, da er de svarte inni. |
|
|
|
|
|
#3 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Alder: 21
|
Sitat:
![]() Har dessverre ikke peiling på det andre spørsmålet om å redde dammen - men fint initiativ! |
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
|
Du har hjertet på rette sted om du fullfører redningsaksjonen - jeg har dessverre ingen tips til hvordan det kan gjøres, dog. :/ Ønsker deg masse lykke til.
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
Alle eggene var svarte inni så de er nok fra i år.
Det er vel bare å prøve å flytte masse alger og planter til dammen å se hva som skjer. Alger vokser vell hvor som helst så om de finner seg til rette kommer nok det andre etterhvert. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2010
Sted: Rogaland (Karmøy)
Alder: 15
|
har selv hatt samme problem med en froskedam i skogen her hjemme å jeg har klart å få tilbake froskene!
jeg begynte med å grave litt av leiren/gjørmen ut av dammen å strødde litt blader nedi og plantet litt nye planter. så hentet jeg frosker fra en annen dam jeg vet om og parret dem i fangenskap i et par dager og slapp dem så ut i dammen og etter noen dager/uker la de egg og neste år var det fullt av frosker igjen ![]() håper det går like greit for deg og din froskedam! |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
|
Da har jeg vært å hentet noe alger og annet grums fra en annen dam, det er et stykke å gå til nærmeste dam så det ble til at jeg fylte sekken med 0.5L flasker, en trakt og en liten håv. Jeg holdt på i tre dammer i tilsammen omtrent en time med håven, men det ble ikke store fangsten. Det ble vel tilsammen 2-3L med alger + 1 flaske med froskeegg. Dette utgjorde ikke mye i "Froskedammen", men jeg prøvde å samle alt til an liten krok av dammen, så håper jeg at det sprer seg utover våren.
Det blir muligens en tur eller to til, men jeg får følge litt med hva som skjer i dammen fremover. Froskeeggene i den ene dammen hadde begynt å bli mer avlange så det er vel ikke lenge til det blir rumpetroll. Er det noen som har en sånn cirka oversikt over stadiene fra egg til frosk og litt hvor lang tid det tar? |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
|
Utviklingen av egg og rumpetroll er temperaturavhengig, det kan ta alt fra et par uker til en måned.
Et par ting du bør sjekke med dammen din før du begynner å putte egg i den:
Graving for hånd er tungt. Kan du få noen til å hjelpe deg med en liten gravemaskin er det best. Alternativet er å få med en del kompiser på å grave. Start med å rydde vekk søppel, store greiner og annet som opptar plass i dammen. Vær oppmerksom på at menneskelagde dammer (gamle gårdsdammer, branndammer og slikt) ofte har en "membran" av leire for å være vanntett. Denne må du sørge for å ikke ta hull på!
|
|
|
#10 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Er det noe jeg kan gjøre i dammen for å forbedre den? Plante noe gress/planter eller legge noe i dammen? Jeg skal se om jeg kan få tatt noen bilder av dammen og området rundt de nærmeste dagene. Jeg lurte også på å lage en dam en annen plass, hvordan kan jeg gå frem for å gjøre dette på en naturlig måte? Uten duk og lignende. Jeg ser du nevner leire, hvordan gjøres dette? |
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Hjelp! "Død" regalis? | lompah | Taranteller | 13 | 26-07-2010 09:49 |
| Kommentarer til " Tykkhalet gekko eller bjeffegekko - Underwoodisaurus milii" | Roland | Kommentarer til faktaarkene | 1 | 24-02-2010 11:11 |
| Aleksander Rybak "fairytale" vant eurovisjon song contest!!! | bernie95 | Småprat | 38 | 20-05-2009 07:57 |
| kommentarer til undersøkelse "forer du slangen din med dødt eller levende" | Miroxx | Snoker | 33 | 22-01-2008 12:58 |