|
|
|
|
Junior Member
Medlem siden: Aug 2006
Sted: trondhjem
|
Hallo jeg har fått meg rumpetroll rett fra naturen de er svarte.
Men jeg vet ikke hva de spiser. Kan noen hjelpe meg? :idea: :yawn: |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Bergen
Alder: 23
|
Nå?
Er ikke det litt sent? Vet at folk har matet dem med fiskefôr, men jeg er vel egentlig ikke den rette til å svare her. Amfibier er vel ikke akurat det jeg kan mest om
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2006
|
Mygglarver er tingen. Får kjøpt frosne mygglarver i de fleste dyrebutikker.
Hvor har du fått tak i de på denne tiden av året? Hvorfor har du skaffet deg rumpetroll?
|
|
|
#4 |
|
Senior Member
Medlem siden: Aug 2005
Sted: Sandefjord
|
Synes også det er rart med rompetroll på denne tiden av året, men husk en ting. Det er forbudt å ta ville dyr i fangenskap i Norge, dette gjelder også amfibier. Dette forbudet er med god grunn, da utsetting av dyr fra fangenskap kan ødelegge hele biotoper.
Sikkert kjempegøy med frosk, men husk å ikke sett den ut igjen når du ikke vil ha den mer, da er det bedre å avlive den. Morten |
|
|
|
|
|
#5 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Bergen
Alder: 23
|
Sitat:
|
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
|
Nei ikke jeg heller. Fortell..
Og hva med alle de hundrevis av barnehager og skoler som fanger dem på våren, for så å slippe de ut før sommerferien. Kriminelle hele gjengen? |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2006
Sted: Kristiansand
|
Eneste jeg vet er at salamandere i Norge er fredet. Ikke akkurat topic, men det ble nevnt norske dyr
|
|
|
#8 |
|
Senior Member
|
Det er forbundet mange farer ved å sette ut dyr som er holdt i fangenskap, selvom dyret hører hjemme i det aktuelle bioptopet kan bla sykdommer og annet dyret kan ha opparbeidet seg i fangenskap være livstruende for andre eller samme arter i biotopet.
Utsetting av dyr skal kun gjøres under kontrollerte former og helst i forbindelse med bevarings prosjekter el.l. Morte |
|
|
|
|
|
#9 | |
|
Senior Member
|
Sitat:
Dette er faktisk forbudt og det med god grunn, vennligst les ovenfor. Jeg tok det selv opp med barnehagen til barna mine for ett par år siden, di hadde da tatt opp en god 1-liters klase med egg som di hadde puttet i en 20-liters akvarie, ikke akkurat ett pent syn. Det året resulterte det i at 100% av denne eggklasen ble kastet i søppel bøtta. Vedr salamandere i Norge, disse er rødlistet og vil om få år være utryddet i Norge om ikke di bevaringstiltakene som er satt igang har nok effekt. Rompetroll er nok også en av salamanderens mat kilder, så dette er enda en grunn til at eggklaser og rompetroll bør få være ifred. Morten |
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
|
Skjønner. Tror det er en regel som gjerne burde vert litt bedre kjent.
|
![]() |
| Emner |
| hva, rumpetroll, spiser |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
LinkBacks (?)
LinkBack to this Thread: http://www.reptilfreaks.no/forum/frosker/1643-hva-spiser-rumpetroll.html
|
||||
| Skrevet av | For | Type | Dato | |
| Rumpetroll - Kvasir | This thread | Refback | 26-05-2009 18:46 | |
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Norske rumpetroll -} innreding av terra | Kristian262 | Frosker | 19 | 18-10-2007 20:17 |
| G.rosea spiser. | abarth | Taranteller | 4 | 07-04-2007 19:21 |
| Spiser ikke.. | Sharp | Terrarier | 9 | 20-03-2007 22:30 |
| Buttsnutet frosk/rumpetroll. | Zun9wa | Frosker | 9 | 01-06-2005 19:54 |
| Norske rumpetroll | Zun9wa | Fôrdyr | 20 | 01-05-2005 00:04 |