|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
|
Denne diskusjonen er splittet ut fra Wilmas tråd: Følg Rompetrollene! - Reptilfreaks.no
-Frogger- Var det ikke du som lagde en annen tråd der du spurte endel om rumpetroll men sa at du aldri skulle ta dem inn? Bare lurer, isåfall har du vell endret mening.
Sist endret av Frogger; 17-05-2010 kl 21:42. |
|
|
|
|
|
#2 | ||
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2005
Sted: Hordaland
Alder: 23
|
Sitat:
Sitat:
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2008
|
Det beste er å flytte rumpetrollene til en annen dam mens de er egg. Da har de best mulighet til å overleve. Siden de lever av små dyr og annet snacs som finnes naturlig i vannet, så har de bedre mulighet til å få i seg det de trenger for å vokse normalt om de klekkes i sitt rette element.
I et akvarie inne, så får de for rent vann, feil mat og dør ofte etter kort tid når de slippes ut. Men dette er ofte slik folk lærer den harde veien. Hadde rumpetroll selv jeg da jeg var liten, og synes det var moro å se de klekkes. Jeg hadde en nabo som studerte frosk, og han var ikke nådig i uttalelsene sine om hvorfor man ikke burde ta de inn. Hadde jeg vært en sart sjel, så hadde jeg vel gått og gravd meg ned. Men isteden skjønte jeg at han bare mente det beste for dyrene, og tok aldri slikt inn igjen. Men for folk som ikke vet dette, så er det nok moro å tro at man hjelper de ved å ta de inn. Men det gjør man ikke... Flytt heller alle eggene til en dam.
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
|
Nå er det vel andre som er mer i stand til å forklare hvorfor froskene ofte dør når man setter de ut enn meg. Er enig i at det var morsomt før jeg fikk vite at de ikke klarer seg.
Som jeg skrev, så hadde jo jeg det også når jeg var liten og ikke visste bedre. Siden mange ikke takler å få sannheten skrevet her, så pynter jeg litt på det framfor å få slengt harde fakta i ansiktet slik jeg fikk da en som forsket på de forklarte meg i klartekst at det ikke var til hjelp for dyrene å ta de inn. Men bedre å flytte de til en annen dam. Men siden mange her inne overser at det er en GRUNN til at det er forbudt å ta inn dyr fra norsk fauna, så la oss glemme at det er mange som "bare" tar inn 20-50 egg hver seg. Og gleder oss med de som gjør det isteden. Og la oss for all del overse at f.eks damfrosken er en av de mest utrydningstruede artene vi har,...... (se Direktoratet for naturvernforvaltning sine sider for mer info) Og derfor bør la de være i fred så de kan leve opp. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2009
|
Men når jeg fyller opp dammene med vann og flytter egg rundt ute i naturen for at de skal klare seg i tillegg til at jeg har noen inne, så overlever flere av dem ute i det fri? Jeg jobber jo faktisk litt for og få opp bestanden, nettopp ved og passe på at flere der ute overlever...
|
|
|
|
|
|
#6 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
|
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
Skjønner ikke helt jeg? Jeg driver jo og flytter og styrer med eggene/rompetrollene som er ute, og da hjelper jeg ikke bestanden? Du sa jo i sted at jeg heller burde flytte eggene til andre dammer med mer vann, og når jeg gjør det, så gjør jeg noe feil?
Jeg mener at det kan vel ikke skade at jeg har noen rompetroll inne, når jeg passer på at mange av de ute overlever? Ble litt forvirret.. |
|
|
|
|
|
#8 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Det er STOR forskjell på å flytte u-utviklede egg , og å flytte frosker som har vokst opp inne. Hvordan klarer du forøvrig å holde samme lave temperatur som det er i dammen ute? Kan være derfor mange dør når de blir satt ut. eller muligens en kombinasjon av temp, feil mat og det at de ikke er vant til å måtte flykte fra truende arter hele tiden. I en dam, kan det være ned til 4 grader på bunnen og opp til 23 grader på overflaten. Klarer du å lage dette i et akvarium, så er jeg dyktig imponert.! Et dyr som er vokst opp uten fare, vil automatisk være et lett byttedyr for alt annet. Et dyr som har vokst opp på feil mat/for lite mat vil være svakere enn andre. En som er tilpasset en temperatur, vil muligens ikke klare å omstille seg til damtemperatur. I tillegg så lurer jeg på hvordan du kan vite hvor surt vannet skal være? For noen arter,. som f.eks spissnutefrosk. Skal ha surere vann enn andre. Med mindre man er utdannet zoolog, herpetolog med lang erfaring på disse, eller du har studert de inngående. Så er det ikke mulig å se på eggene hvilken frosk det er. Og er virkelig det at det er morsomt og interessant for deg, verdt prisen på livene til disse dyrene? Du kan både få dvd, progammer og en haug med info på nett. Både direktoratet for naturvernforvaltning, norsk zoologisk forening pluss norsk lov sier det er forbudt å ta inn for private folk. Det er en grunn til dette. Det håper jeg du også innser. Et annet moment er bakteriene som automatisk kommer fra det akvariet du har de i. Skal du slippe de ut i en dam, så vil du automatisk tilføre ting som ellers ikke ville kommet. De froskene du har inne, kan utvikle parasitter og ha med seg smitte, som kan smitte hele bestanden i dammen. (noen som har hatt litt mer biologi enn meg her? Som kan forklare dette så hun skjønner det? jeg hopper bare innom forelesningene jeg synes er interesante, og trengte ikke mer utdypende svar da jeg forsto poenget da de kom til smittefare ved å sette dyr ut i naturen og hvorfor det heller ikke er lov) Det er faktik like forbudt å sette ut dyr som å ta de inn. Utdannede folk med spesialtillatelse kan ta de inn til vitenskapelige formål eller undervisning. Velg biologi når du blir eldre, og les om disse. Istedenfor å skulle ta de inn. Nå har jeg ramset opp en del ting som er grunnen til at det ikke er lov å ta de inn eller sette de ut. Regner med du skjønner litt mer nå
|
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Sted: Vest- Agder/ Møre og Romsdal
|
Helt enig Lailande, bakterifloraen er veldig forskjellig i vannet hun har inne og det som er i dammen der de kom fra/ kommer til.
|
|
|
#10 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
|
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Gullkorn fra galleriet (diskusjon rundt prosjektet) | DanFekar | Bilder og konkurranser | 41 | 03-05-2008 00:03 |
| Diskusjon rundt tarantellers spinnvorter og sperma | Draanes | Taranteller | 6 | 27-02-2008 20:56 |
| Diskusjon rundt forumets fremtid | DanFekar | Småprat | 53 | 11-11-2007 23:04 |
| Hva spiser rumpetroll? | AnImAlS | Frosker | 22 | 25-03-2007 20:15 |
| Norske rumpetroll | Zun9wa | Fôrdyr | 20 | 01-05-2005 00:04 |