|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2009
|
På veg vekk fra en snart inntørket grøft, til et akvarium, og tilbake til det fri!
I flere år har jeg hver vår hatt rumpetroll, og jeg har alltid klart og fostre dem opp til små frosker. Jeg setter dem selvfølgelig ut igjen. Disse eggene hadde tørket inn og dødd, siden de ble lagt i en grøft som er knusktørr om svært kort tid. Skulle gjerne hentet de andre eggene der, men det har jeg ikke plass til. Rimelig sikker på at det er Rana temporaria. ![]() Her kommer noen bilder av det som har skjedd, og så skal jeg prøve å oppdatere dere når det skjer noe. ![]() 7. Mai - Her begynner jeg så smått og innrede akvariumet. Sanden og steinene vaskes. Den grønne frosken er forresten min første reptil, Frosken Frank. *flir* ![]() 8. Mai - Vannet og to steiner er på plass i akvariumet. Jeg fant også bakgrunnen, og det gjorde det hele litt finere. ![]() 9. Mai - Her har jeg tatt oppi litt andemat. ![]() 10. Mai - På tur med hundene følger jeg med i grøften og finner disse eggene med bare så vidt vann over seg. ![]() 11. Mai - Her har det kommer noen planter oppi. ![]() 11. Mai - Eggene har flyttet inn i sitt nye hjem! (Vannet er 40% rent og 60% grøftvann) ![]() 11. Mai - Oversiktsbilde ![]() 12. Mai - Jeg våkner, og nå har de allerede utviklet seg til noe mer avlangt! Utrolig så fort deg går når de får det varmere! ![]() ![]() 12. Mai - Slik ser de ut senere på dagen, og i skrivende stund har de utviklet seg enda litt mer!
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
|
13. Mai - Nå skjer det ting her! I løpet av natten har de fått noe som kan minne om et hode, og nå beveger de seg! De er på veg opp fra posen de har vært inne i til nå, og spreller for og få seg løs. Noen av eggene er ikke befruktet/døde, men det er jo helt normalt.
Alt ser ut til og gå etter planen, og jeg gleder meg til å se hvordan de er i morgen!Oversiktbilde: ![]() Sprell!
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
Jeg har sikkert flyttet tre bøtter med egg til andre dammer med mere vann i, og hente vann fra en bekk for å tømme oppi. Reptil og Amfibier er dyr som jeg er veldig fasinert av, og har tenkt en del på og jobbe med dem når jeg blir voksen. Av Amfibiene er det spessielt froskene jeg leser om. Å ha rompetroll inne, som jeg kan følge med på, ta bilder av og se på ser jeg vel egentlig ikke noe galt i. Ettersom jeg har hjulpet mange, mange rumpetroll og egg ute i det fri skader det vel ikke at jeg har 20 egg inne? Disse rompetrollene sitter jeg sikkert og ser på flere timer hver dag.
![]() Frosker har vel innstinkter? Hvorfor kan de ikke overleve når de blir satt ut mens de fortsatt har litt hale? 15. Mai - Nå har de fått øyne, munn, større hale og større "værhår". De fleste har også kommet seg ut av 'posen' og ligger nå ved vannkanten. ![]() Bilde av akvariet ![]() En liten rompis! ![]() Svøm, svøm, svøm.
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2008
|
Koselig tråd
![]() Synes ikke at du gjør noe spes galt,men nå har jeg jo stempelet på meg som dyreplager også da
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2006
|
Tok inn rumpetroll når jeg var liten og da mata jeg dem med kattemat (tørrfor). Løste seg opp i vannet og de spiste masse. Ble som regel frosker av dem, spørs hvor flink jeg var til å bytte vann. Hadde de stående ute i en bøtte jeg da.
![]() Stå på, synes du er flink og gjør mye bra!
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2009
Sted: stavanger
Alder: 26
|
utroligt kult wilma
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2010
Sted: Molde
Alder: 19
|
Ikke slutt å poste bilder! Er mange som liker å følge med i all stillhet
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2007
Sted: Sør-på sånn ca.
|
Kjekt med en liten luftpumpe med brusestein som skaper litt sirkulasjon, pumpe tror jeg blir litt drøyt, da de skaper litt mye "turbulens"
![]() Vannbytte er viktig, men det ser jeg du vet ![]() Slike fryste mygglarver du får på dyrebutikken er virkelig snacks, bananfluer går også rett ned.
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
Denne tråden har blitt splittet.
Diskusjon om privat hold av rumpetroll er lovlig og ellers om hold av rumpetroll av riktig kan leses i denne tråden. Diskusjon rundt hold av rumpetroll. - Reptilfreaks.no |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Apr 2010
Alder: 22
|
Hvordan går det med de søte små trollene?
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Følg Terrarie byggingen bilde for bilde. | Løven31 | Terrarier | 31 | 20-07-2007 11:39 |