"
Gammel 11-06-2008, 21:09   #1
Reptilfreak

Beowulf sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Sted: Østfold
Meldinger: 18
Standard Pilgift. trenger tips og råd om oppsett.

Hei.

Jeg har nettopp kjøpt meg et exo.terr med følgende mål: 60x45x45
Medfølgende var selvfølgelig bakgrunn og compact top eller hva det heter.

Ønsker å sette opp terrariet for pilgift, og lurer på hva jeg trenger og hvordan jeg bør sette opp dette.

spørsmål jeg ønsker svar på er følgende:

x trenger jeg regnsystem i tillegg til fogger? ønsker fogger grunnet den kule effekten, men er det nok?

x hvordan bygger jeg opp bunnlaget i terrariet? (leca substrat osv?)

x må jeg ha "vanndam" eller finner de vann på planter o.l?

x hva kan jeg dekke bunn med? har lyst på mose el. lignende.

Ønsker å sette opp terrariet slik at det er klart for innbyggere som antaes innkjøpt på messen i august.
Da har jeg god tid på å få det slik jeg vil.

Har lyst på en gruppe pilgift a` 4-5 stk.

Noen som har erfaringer med spesifikke typer?
avl`s vanskelighets forskjeller o.l.?

Alle svar mottae med stor takk
Beowulf er offline   Svar med sitat
Gammel 11-06-2008, 21:43   #2
Reptilfreak

bendick2112 sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 2,230
Standard

Heisann, spennende og kult prosjekt

Desverre litt sent på kvelden, men skal prøve å svare så godt som mulig selvom

Skader ikke med bilder? =P

1.

Du trenger verken regnsystem, eller Fogger. Jeg er av typen som ikke gidder å kjøpe dyre foggere. Du kan holde fuktigheten i terrariet oppe ved å spraye det flere ganger daglig med trykkvanns-spruter. Dette gjør jeg, men etter at jeg skaffet meg mitt 2'dre terrarium(og oppover)blir dette veldig tungvint. Det som da er løsning, er regnsystem. Det er rett og slett genialt, og du slipper også å passe å fuktigheten når du er borte. Du får også mer tid til dine dyr. I det terrariet der, så vil vel en 2-3 dysere funke? spørs hvordan system du har, selvfølgelig. Jeg tenker på vivaria's regnsystem, som du kan få kjøp av folk på Reptilweb. Din reptilportal. For reptiler og amfibier siden 2004. Les om ditt reptil her.

Hør der for regnsystem. Regnsystemet holder fuktigheten oppe, hvis du har satt det på nok, og vanner plantene, fra "himmelen", som igjen er veldig naturlig. Men så har vi jo super nerdene på reptilweb, som vil gjøre det slik at regnet ikke stopper plutselig opp, men fortsetter sakte. Ja nok om det, du trenger altsa ingen av delene, men jeg ville brukt regnsystem, kun regnsystem, fra vivaria.

2.

Skal du ha vann i bunnen (har hvis man f.eks. har en sump/dam eller en vanndel) så kan du først ha 7-10 cm leca, med vann, så filterduk oppå der, og så UGJØDSLA torv, som f.eks. tiurtorv, det er det eneste du må bruke av jord, altsa ugjødslet. Du kan også ha det samme, bare uten vann i bunn, også kan du bare ha torv, men da blir det dårligere drenering.

3.

Nei, du må absolutt ikke ha vanndam i pilgift terra, altsa det er ikke noe som helst must. De lever hovedsaklig/eller på land, men kan svømme, hvis de faller i vannet o.l. Men såklart, det er stilig med vanndam i terra^^

Her er noen bilder av vanndelen i en av mine terrarier. Som du ser så er det ganske "skittent" og mye jord osv. oppi, men det er det som ser naturlig ut^^ Syntes nå jeg.
Forifra:

Fra utsiden på siden:

Og vannfallet, der vannet kommer ned ifra:

4.

Mose i terras er tøft! Du kan bruke fine moser du finner i skogen, men tropiske moser egner seg enda bedre. En mose som heter myrmose (spaghnum mose) som vokser i Norske myrer, egner seg veldig bra til pilgift terras, da den holder veldig godt på fuktigheten, og hvis man gjør det riktig, så ser den veldig bra ut. Den har en slags grønn "stjerne " på toppen, og lang brun stilk, sett det tett, slik at man bare ser den grønne "stjerna". Ellers er også Java mose et godt alternativ, men den skal være våt omtrent helt tiden. Denne syntes jeg ser enda bedre ut, dog er den dry, i forhold til spaghnumen som bare koster deg noen kalorier å få tak i!

Bilde av spaghnummen:

Fint at du vil sette opp terra såpass tidlig, det er fint at det gror seg til før de flytter inn. Jeg har selv ikke erfaring med pilgift, men skjenner flere, til og med på min alder (14) som har klart å avle pilgift- da arten dendrobates auratus
Jeg ville selv ikke slengt inn 5 stk. store pilgifter i det terra, men kansje 3-4 stk. dendrobates leucomelas? Stiilig frosk, som vistnok ikke er vanskelig.

Du kan også se disse linkene:
Robin's lille RegnskogsTerra

Se inne på Reptilweb. Din reptilportal. For reptiler og amfibier siden 2004. Les om ditt reptil her.

Der er det masse fin fakta, og tips, og noe skikkelig flinke folk, som muligens kan hjelpe deg.

Lykke til, og hold oss gjerne oppdatert med terra bygging. !

Hilsen Bendik

Gammel 11-06-2008, 23:05   #3
Reptilfreak

Beowulf sin avatar

Standard

Oi,.. takk for flott tilbakemelding
Har var det mye å lese på.

Bare ett par spm.

Om jeg skal lage en liten "dam"..
Skal det da være leca med filt over og torv som bunnmateriale i dammen?

Hvordan fungerer foggere? anoyone??
Liker den visuelle effekten om det så er dårlig fuktighetsgivende effekt.
Gammel 12-06-2008, 06:42   #4
Reptilfreak

allan sin avatar

Medlem siden: Dec 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 1,750
Standard

Det var litt av et flott svar Bendick2112. Er det vanelig å bruke en sånn,Biltema "regnsystem" her?
allan er offline   Svar med sitat
Gammel 12-06-2008, 08:01   #5
Reptilfreak

bendick2112 sin avatar

Standard

Morn =P
Haha, jo takk^^
Imin "dam" har jeg bare hatt leca'en og vannet, så filterduk, så kasta oppi 5 cm med store steiner. Det har falt ned litt torv oppi der, men det er ikke noe å bry seg om. Så har jeg hatt mange vannplanter/regnskogs planter/sumpplanter oppi der, og latt det gro!

Jeg vet ikke hvordan foggeren fungerer desverre.

Allan:

Ja, det kan gå ann å bruke det biltema systemet i tropiske terras, men det tar egentlig bare 1 dyse, så 1 dyse blir litt for lite til dette terrariet. 2-3 Dysere ville nok gjort seg, les rundt på reptilweb.no - der sies det en del =P
Gammel 12-06-2008, 14:17   #6
Reptilfreak

bendick2112 sin avatar

Standard

Vil også bare tilføye, som sagt, at jeg ikke har erfaring med pilgift selv, enda. Men rådene og tipsene jeg gir, er jeg lært av de "proffe" froske-folka, og lest i den "røde pilgift-bibelen". Bare så det er sagt, jeg skriver det jeg har lært, og av de jeg har lært det av, vet jeg at har ganske så rett, da froskene trives og avler, selvom jeg egentlig bare "hjelper" til med terrariumet. Så får heller noen som har erfaring med selve froskene selv, svare.
Gammel 12-06-2008, 14:50   #7
Reptilfreak

gatebil-reptilen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Alder: 28
Meldinger: 695
Standard

godt svar bendick

men man kan også lage vanndel med glass, som en skille vegg fra substratet og vannet,

før du (beowulf) begynner med noe som helst, så finn ut hva du gjør med å få ut vannet før alt i terrariet ditt blir en eneste stor myr
særlig vis du skal ha regnsystem, ihvertfall med 3-4 dyser
vannet rekker ikke å fordampe føre regnsystemet spyler ned terra igjen
eller det kommer jo ann på om hvor lenge og hvor ofte regnsystemet står på da..

men uansett, prøv å få til at vannet renner ut på en måte, gjerne borre hull i terra, så ta du et pvc rør igjennom glasset eller noe.. det kommer du ikke til å angre på^^

forresten: spennende prosjekt!
er det 60cm langt eller 60 cm høyt?

Mvh Robin
Gammel 12-06-2008, 15:05   #8
Reptilfreak

bendick2112 sin avatar

Standard

Jeg har vanndel i glass, eller 10 cm høye glassskiver, det forhindrer at klissvåt torv detter ned, men der det bare er et par cm vannstand har jeg ikke glass, men steinene støtter opp.

Jeg syntes selv mitt vannfall og drenerings metode er genial =P

Når det blir for mye vann, holder jeg bare 0,5 liters glass under vannfallet, og da fylles koppen opp, jeg må ta ut sikkert 4 liter hver uke =P
Vel, den er ikke genial, men det er enkelt! Itillegg så kan jeg bare putte hånda inn under siste skifter stein på vannfallet, og innerst der er pumpa, slik at jeg kan enkelt kan bytte den ut, den gang den blir ødelagt. *Skryte skryte*?? Nei, bare noen tips =P
Gammel 12-06-2008, 18:51   #9
Reptilfreak

gatebil-reptilen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Alder: 28
Meldinger: 695
Standard

enda enklere er det å borre hull og få vannet ut i en bøtte, uten å gjøre noe som helst
vannet renner i bøtta, man tømmer bøtta en gang i uka sånn jeg gjør det ihvertfall

åpner dørene kun når jeg skal luke og ta bilder
fin vane å få seg, særlig vis man skal få seg frogz^^
Gammel 12-06-2008, 19:52   #10
Reptilfreak

Beowulf sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av gatebil-reptilen Vis post
før du (beowulf) begynner med noe som helst, så finn ut hva du gjør med å få ut vannet før alt i terrariet ditt blir en eneste stor myr
Oi,.. det tenkte jeg ikke på.
Var nok litt rask for det ble ikke mer enn rundt 2 cm med leca kuler, deretter duk og 4-5 cm med torv.

Kanskje jeg må gjøre det om igjen ??
Eller holder det slik,??
Hvor mye vann skal jeg ha oppi? nå er det like mye vann som leca... omtrent
Har tenkt på dette med regnsys.. blir nok bare sprayflaske tenker jeg mulig fogger..

Sitat:
Opprinnelig postet av gatebil-reptilen Vis post
forresten: spennende prosjekt!
er det 60cm langt eller 60 cm høyt?
60cm høyt og 45x45, BxL
Svar

Emner
oppsett, pilgift, råd, tips, trenger

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Trenger litt råd og tips om mating mm wen-l Skilpadder 12 01-12-2009 20:51
Jeg trenger tips til nytt kamera korse Fotoforum 0 23-10-2008 14:44
Skjeggagam Noob trenger tips?:) Poison Agamer 8 10-09-2008 21:42
Nybegynner.. Trenger tips DaffyDuck Agamer 6 06-04-2007 17:01
trenger noen tips Spider Taranteller 7 31-05-2004 22:23

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 16:21.