"
Gammel 25-01-2012, 01:07   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Apr 2011
Meldinger: 2
Smile Jeg vurderer slamkryper.. Hjelp! :D

Jeg vurderer å skaffe meg en slamkryper, men kan rundt ingenting annet enn det jeg har lest her om de. Er det noen som kan svare meg på noen spørsmål her?

1. Pumpe. Hvilken type pumpe trenger jeg til det? Luftpumpe eller hva?

2. Hva er minimum størrelse på selve akvariet? Jeg har et på ca 54 L og et på 110 L (110L er det nå fisk i, men vurderer å flytte de til det lille om jeg skaffer meg slamkryper). Jeg skal foreløpig bare ha en slamkryper, om de ikke er nødt å være 2 eller flere.

3. Hvilken type sand trenger jeg? Korallsand? Kan man bruke vanlig akvariesand?

4. Jeg vet at det går an å få de håndtamme, men er det lurt, eller spiller det ikke noen rolle? Liker de mennesker?

5. På land kan jeg vel ha plastplanter, men er det anbefalt å ha levende planter i vannet?

6. Må de ha brakkvann? Hvordan lager jeg såfall dette? Kan jeg bruke vanlig salt eller kjøpes dette i dyrebutikker?

7. Når alt i akvariet er i stand slik det skal være, kan jeg da bestille denne lille karen og sette han rett i akvariet, eller hvordan er det med dette?

8. Varme? Trenger jeg noe varmematte under, og i tillegg/eller kolbe i vannet?

Jeg er foreløpig bare interessert i å få vite nok om de til at jeg kanskje kan vudere å skaffe meg en når jeg har nok kunnskaper til det.
*Killer* er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 25-01-2012, 06:18   #2
Reptilfreak

christoffer90 sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Sted: Far east
Alder: 22
Meldinger: 809
Blog Entries: 5
Standard

veldig usikker på slamkrypere.
tror jeg hadde prøvd å legge ut det samme spm på Akvaforum.no - Akvarieforum, akvarium og akvariefisk evt. www.nettakvariet.no
er mulig noen her har peil også, men da får du hvertfall større sjangse for svar!

kan svare på noen spm:

6. De skal vel ha brakkvann, så du lager det med red sea salt fra dyrebutikken, står blandingsoppskrift bak der.
7: hadde venta i en uke for å la vannet sette seg, dem skal jo bare ha en liten del med vann, å resten land.
3: Korallsand, tenker jeg, hvertfall en veldig, veldig fin type akvariesand, omtrent som lyst mudder.

var vel det eneste jeg kunne svare på
Svar med sitat
Gammel 25-01-2012, 11:27   #3
Reptilfreak

Medlem siden: Mar 2009
Sted: Østfold
Alder: 25
Meldinger: 77
Standard

1. En filterpumpe kan være greit å ha for å kunne holde vannverdiene bra, og størrelse på pumpe kommer an på hvor mye vann du skal ha i karet og antall dyr., men noen luftpumpe er ikke nødvendig.
2. her vil du nok kunne få mange forskjellige svar, men det kommer jo helt an på hvor stor slamkryperen er når du får han. Men, jo større jo bedre er nok de fleste enig i.
3. helt vanlig akvariesand holder lenge.
4. å få de såkalt håndtamme går jo, men vil vel heller si de forbinder deg med mat. Og håper på en matbit.
5.Med planter kan du gjøre som du vil. I og med at de går i brakkvann er det vanskelig å få ekte planter til å leve.
6. De går i brakkvann, og saltet får du kjøpt i de fleste dyrebutikker.
7.ja
8.Det holder lenge med en varmekolbe i vannet. Kan være greit med beskyttelse utenpå varmekolben, så den ikke kan brenne seg.

Pass på å fore de på land, og må fores med frossenfor som du tiner opp og gir de, eller levende insekter.
Vær obs på at ikke alle ansatte i dyrebutikker som vet hvordan de skal holdes i akvarium. (alle i dyreforretninger har forskjellige fagfelt, sjeldent alle kan alt om alt)
De blir ca 15cm lange, og skal du ha to slamkrypere må du også ha to landdeler.
Du har også mange måter å lage landelen på.
Når jeg hadde min, silikonerte jeg fast en glassplate litt over bunnen, og dekket den med skifer og sand/grus. Dette fodi jeg også ville ha fisk i samme akvariet.
Håper dette var noe til hjelp.
Trine87 er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 25-01-2012, 11:28   #4
Reptilfreak

Standard

Dobbelpost*
Trine87 er offline  
Svar med sitat
Gammel 25-01-2012, 13:36   #5
Reptilfreak

Medlem siden: Apr 2011
Meldinger: 2
Standard Tusen takk :).

Tusen takk ) Nå kan jeg litt mer og er litt lenger i hvordan jeg kan ha en slamkryper.

Men jeg kan ha bare en, ikke sant? De er ikke flokkdyr?

Tusen takk for svar
*Killer* er offline  
Svar med sitat
Gammel 25-01-2012, 13:42   #6
Reptilfreak

Standard

Om en har et litt større akvarium kan en ha fler, men som du sier, de er ikke flokkdyr, og har sine revir. Derfor viktig med flere landdeler om en vil holde flere.
Trine87 er offline  
Svar med sitat
Gammel 25-01-2012, 16:21   #7
Reptilfreak

bendick2112 sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 2,233
Standard

Hei, jeg husker å ha besvart en del like spørsmål, og det har andre også gjort som ligger her på forumet, så om du benytter søkefunksjonen øverst og søker på f.eks. slamkryper bør det komme opp en del du lurer på!
Svar med sitat
Svar

Emner
slamkryper

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
slamkryper :) gklggbgfb Generelt om reptiler 7 19-06-2010 17:28
Fersking vurderer vivarium- hjelp og tips kan komme godt med slammis Vivarier 1 12-07-2009 00:10
pH til slamkryper evaannie Startgropen 6 01-02-2009 13:24
Slamkryper tillatt? Renor Generelt om amfibier 7 05-02-2008 08:26
Slamkryper skorpion Andre insekter 8 04-11-2006 22:14

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 01:48.