|
|
#1 |
|
Junior Member
Medlem siden: Oct 2011
Alder: 20
|
Jeg skal ha et terrarium til pilgiftfrosker, og har lest at man kan klare seg kun med oppvarming av UV lys. Hvor skal jeg plassere lyset? Er det nødt til å stå oppå nettingen, ettersom UVlys stoppes av glass?
|
|
|
|
|
|
#2 | |
|
Senior Member
Medlem siden: Feb 2006
Sted: Stavanger
|
Sitat:
En lur ting er å ha varmematte eller varmekabler under substratet som hjelper på transpirasjonen. Dette hjelper også på å øke varmen i terrariet.
|
|
|
|
#3 |
|
Junior Member
|
Jeg skal ha D. leucomelas. Temp 26-30 grader om dagen, imens lavere om natten. Synes det ikke virker helt trygt for dyrene, samt komboen elektrisitet + regnsystem, ved å ha lampen inni terrariet. Hva om jeg har en varmematte under terrariet, også har jeg en vanlig lampe med lysstoffrør oppå myggnettingen (ikke UV) ?
|
|
|
|
|
|
#4 | |
|
Senior Member
|
Sitat:
Som sagt så er det ingen poeng å ha UVB lys på toppen av nettingen. Hvis det i tilleg er finmasket netting som holder på bananfluer så sier det seg selv at det meste blir filtrert bort. Jeg har lysrør hengende fritt i lysrørholdere og det kommer både vannsprut og generell fuktighet på dem og det har gått fint her i en del år nå. Arcadia sine kommer med gode pakninger i solid gummi.
|
|
|
|
#5 |
|
Senior Member
|
Jeg ser ingen grunn til at du ikke skal ha UVB lys. Dette øker apetitten til dyrene, det får fram fargen langt bedre, plantene liker det og det hjelper på vitaminopptaket, men merk at frosker generelt unngår STERKT uvb lys, så det holder med lavere intensitet i rørene. F.eks 2% og 5%
|
|
|
#6 |
|
Junior Member
|
Okei, takk for svar! Hvis det er så mye positivt med å ha UV lys så ønsker jeg det. Hvordan plasserer du det inne i terrariet? Jeg tenker å kjøpe et terrarium fra exo terra, 45x45x45.
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Junior Member
|
Fant denne : Arcadia lysrør sett 15 watt IP 67
Står at lengden blir 50cm, så det blir for langt for terrariet.. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Senior Member
|
Nei det sier seg selv at det da blir vanskelig hehe. Desverre er jo de korteste lysrørene til repti.glo 15W (45cm)
Om det er Exo Terra du skal bruke så har ikke de den mest finmaskede nettingen og her blir eneste løsning å ha lyset over nettingen ettersom lyset blir for langt. Hvis du da sørger for å bruke gode reflektorer så får du maks utbytte og rettet lyset skikkelig nedover, så vil det være langt bedre enn ingenting, i ditt tilfelle når størrelsen på terrariet begrenser deg
|
|
|
#9 |
|
Senior Member
|
Evt. kan du jo gå for ExoTerraet 60*45*45
Mer plass til planter, mer plass til vann og mer plass til lys, og mer plass til froskene => flere gjemmeplasser => mer aktiv frosk Vinnvinn
|
|
|
#10 | |
|
Junior Member
|
Sitat:
Den blir ihvertfall 60cm. Eller ville du som du sier at exoterra har såpass store hull i nettingen, hatt lyset oppå? Siden jeg er nybegynner på dette - vil jeg ikke gjøre det så alt for vanskelig for meg selv! |
|
|
|
|
![]() |
| Emner |
| lys, oppvarming, pilgiftfrosk |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Hvor er TBM? | Olliw | Snoker | 21 | 18-08-2009 17:50 |
| Hvor ofte og hvor mye fôrer dere? | nemesis230ce | Boa og pyton | 10 | 30-03-2009 10:31 |
| Oppvarming av terra - Hvor plassere varmematten? | Christer | Terrarier | 6 | 06-07-2008 07:23 |
| Hvor mange reptiler finnes det.. Â hvor finner man dem? | Media | 5 | 11-12-2003 15:20 | |