|
|
#11 |
|
Senior Member
Medlem siden: Feb 2006
Sted: Stavanger
Alder: 20
|
Problemet med exoterra er at lysrør inne i terrariene er svært sjenerende med mindre man lager egen lystopp. I ditt tilfelle vil nok det peneste og mest praktiske være å ha den liggende over netting, med gode reflektorer. Da kan du kanskje gå for et T5 lysrør med UVB om du vil ta deg rå til det, disse gir "150%" mer effektivt lys (med forbehold), men det er jo bare et alternativ. Så hadde jeg vært deg, hadde jeg faktisk valgt lysrør over nettingen, rett og slett pga det estetiske og at du kan gradere byggingen slik at froskene kan komme helt opp til nettingen og dermed få utbyttet av strålingen.
|
|
|
#12 |
|
Junior Member
Medlem siden: Oct 2011
|
Tusen takk for mye hjelp!!
Har du frosker selv? Noen andre tips du har lyst til å komme ned til en som er i opplæringsfasen?
|
|
|
|
|
|
#13 | |
|
Senior Member
|
Sitat:
![]() Av tips har jeg bare at man må prøve å tenke så praktisk som mulig. Skal du legge inn vann i bakgrunnen, husk at kanskje slangene kan tettes og da må de kunne byttes uten å rive ned hele bakgrunnen, skal du vanne mye, lag dobbeltbunn eller falsk bunn, og husk å lage gjemmesteder på de "rette" plassene, og gi froskene mulighet til å få skikkelig skygge om de ønsker det. Tenk praktisk med avling av fluer, lag dine egne kulturer i skikkelige beholdere som du kan bruke om igjen (jeg bruker 950ml plastglass med lokk)
|
|
|
|
#14 |
|
Junior Member
|
Hva menes med dobbelt bunn eller falsk bunn? Jeg har tenkt til å ha et regnsystem, og jeg skal kjøpe exo terra sitt vannfall.
|
|
|
|
|
|
#15 |
|
Senior Member
|
Exo terra sitt vannfall er en bakteriebombe og ikke noe å bruke pengene på.
Lag heller et naturlig vannfall inn i bakgrunnen, med en liten sirkulasjonspumpe. Dobbeltbunn betyr å lage bunnen i to lag slik at vann får mulighet til å drenere ut av substratet samt at det blir liggende under og fordamper opp gjennom substratet. Ved en falsk bund så fester man en glassbunn noen cm over den orginale bunden og lar det være noen cm fritt rom forran ingangen slik at vannet får naturlig avrenning og ikke blir liggende i substratet.
|
|
|
#16 |
|
Junior Member
|
Fant ut det jeg og, så da skal jeg ikke kjøpe vannfallet! Synes det virker veldig vanskelig å lage et slikt vannfall, kan du gi et eksempel på hvordan det kan gjøres? Må vannfallet ende i en dam, eller kan det være sildrene nedover bakveggen og ende under substratet, med mulighet til å kunne fordampe opp? Er det det man gjør med lecakuler, og filtduk ogsånn?
|
|
|
|
|
|
#17 |
|
Junior Member
|
Lest endel og tenker at jeg skal kjøpe en slik sirkulasjonspumpe : http://www.igrowrepti.net/index.php?...art&Itemid=203
også ha en slange koblet til, ledet bak bakgrunnen og opp, så vannet kan sildre nedover bakgrunnen, ned på og igjennom substratet, så filtduk og ender nede på bunnen med lecakuler, der det hele gjentas. Er det slik du tenkte, og er dette mulig? |
|
|
|
![]() |
| Emner |
| lys, oppvarming, pilgiftfrosk |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Hvor er TBM? | Olliw | Snoker | 21 | 18-08-2009 17:50 |
| Hvor ofte og hvor mye fôrer dere? | nemesis230ce | Boa og pyton | 10 | 30-03-2009 10:31 |
| Oppvarming av terra - Hvor plassere varmematten? | Christer | Terrarier | 6 | 06-07-2008 07:23 |
| Hvor mange reptiler finnes det.. Â hvor finner man dem? | Media | 5 | 11-12-2003 15:20 | |