"

Reptilfreaks.no > Sosialt > Fotoforum canon 350d og 90mm tamron macro,tips?

Fotoforum Dette forumet er dedikert foto, fototeknikk og billedkritikk.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 18-05-2008, 18:56   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Mar 2008
Meldinger: 34
Standard canon 350d og 90mm tamron macro,tips?

nylig anskaffet meg Canon 350d og 90mm tamron macro objektiv. men jeg skjønner lite og ingenting på alle knappene man kan trykke og stille på? hva er iso? kjønt at det har noe med lys og gjøre,men må dette stilles på etter hvilke lysforhold man har?
har problemer med å fokusert hele bildet eller og fokusere på akkuratt det jeg vil fokusere på.
alltid deler av bildet som er uklart.
her er noen av de beste bildene jeg nylig tok av min rhaco ciliatus.
et lite eksempel er feks det siste bilde der de bakerste føttene er meget uklare. lurer også på om det ikke er mulig å få hele bildet klart med macro? som feks bildet med bladene og hodet er bladene meget uklare,og hodet veldig klart..

slappis er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 18-05-2008, 18:59   #2
Reptilfreak

Thor Håkonsen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Sted: Karmøy
Alder: 35
Meldinger: 2,142
Standard

Dette var MYE, veldig mye å ta tak i - for (uten å mene å være frekk) det er grunnleggende fotokunnskaper det skorter på her

Anbefaler deg å gå til innkjøp av f.eks Magne Fjørtofts bok "Digital fotografi i praksis" og lese kompendiet i denne tråden : Fotokompendium på norsk - Forum - Akam.no
Svar med sitat
Gammel 18-05-2008, 19:03   #3
-
Admin

DanFekar sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Sted: Oslo
Meldinger: 1,532
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (4)
Standard

Gratulerer med kamera og glimrende optikk

Når du nå har gått til anskaffelse av slikt utstyr så må du ta deg tid til å sette deg inn i grunnleggende begreper, ellers får du bare utnyttet en brøkdel av hva utstyret ditt er i stand til.

Akam.no har noen greie innføringer her.

Edit: ThorEH kom meg i forkjøpet, og lesestoffet han foreslår er en bedre begynnelse enn mitt forslag.

Sist endret av DanFekar; 18-05-2008 kl 19:10.
DanFekar er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 18-05-2008, 19:14   #4
Reptilfreak

Standard

såpass,for vel lese litt da.men er det mulig å få hele bildet klart med macro?
slappis er offline  
Svar med sitat
Gammel 18-05-2008, 19:17   #5
Reptilfreak

Thor Håkonsen sin avatar

Standard

Jo mindre blender, jo større dybdeskarphet (liten blender tilsier høyt tall, stor blender lite tall) - Så på litt avstand så vil det være mulig å få f.eks hele gekkoen skarp - men ikke på nært hold. Men skal du ta bilde av hele gekkoen, så trenger du ikke macroobjektiv - og kan dermed bruke kitobjek6tivet (antar at det er 18-55mm) og da kan du lett få hele gekkoen skarp ved f.eks blender 8 (f/8)
Svar med sitat
Gammel 18-05-2008, 20:13   #6
Reptilfreak

Medlem siden: Jan 2008
Sted: sandefjord
Meldinger: 245
Standard

ikke akkurat dem skarpeste bildene jeg har sett hehe ...men hmm hadde anbefalt d80 det er et bra kamera
shisha er offline  
Svar med sitat
Gammel 18-05-2008, 20:17   #7
Reptilfreak

Thor Håkonsen sin avatar

Standard

Sitat:
ikke akkurat dem skarpeste bildene jeg har sett hehe ...men hmm hadde anbefalt d80 det er et bra kamera
Dette har ingenting med kamera å gjøre - det eneste som avgjør hvor skarpt ett bilde blir er kvaliteten på objektivet, og om fotografen har fokusert riktig. Og Tamron 90mm f/2.8 er ett skarpt objektiv !

- vil anbefale å sette seg litt inn i ting før man slenger avgårde slike anbefalinger -
Svar med sitat
Gammel 19-05-2008, 16:50   #8
Reptilfreak

mr-repti sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Alder: 19
Meldinger: 2,460
Blog Entries: 4
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av shisha Vis post
Trenger jo ikke å klage på bilder når han spør om hjelp til å ta bedre bilder..
Han har jo allerede brukt en del penger på et kamera, hvorfor anbefale et annet kamera da?

Syns bildene var kjempe fine jeg! Og elsker den morphen på Crested^^ Kan jeg spørre hva du betalte for den? og hvor lang er den nå? Har selv en hann som snart er i fullstørelse^^
mr-repti er offline  
Svar med sitat
Gammel 20-05-2008, 15:13   #9
Reptilfreak

Standard

kjøpte den på messa i stockholm for 1400kr. kjempe flott og snille gecko,aldri bitt.men nå er jo ikke akuratt rhaco kjent for og bite, den er nå 6mnd gammel ca. og er 10cm. vet ikke helt sikkert enda hvilket skjønn det er.tror den er for ung enda.
hvordan er størrelsen på din?og alder?
slappis er offline  
Svar med sitat
Gammel 20-05-2008, 15:37   #10
Reptilfreak

Standard

enda et bilde jeg tok i dag. men jeg suger rett og slett.
dette var det beste bildet jeg tok. flere finner dere her http://s290.photobucket.com/albums/l...s/bebisex/..og om noen kan si hvilken skjønn min crested er,så si fra
slappis er offline  
Svar med sitat
Svar

Emner
350d, 90mm, canon, macro, tamron, tips

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Androctonus sine macro bilder Androctonus Fotoforum 15 31-10-2008 11:53
Litt macro fra meg... CamStatic Fotoforum 4 05-10-2008 20:28
Macro til EOS 400D Posato Fotoforum 1 21-06-2008 23:21
macro-photo.org _Nagash_ Småprat 3 25-07-2007 14:24
Tips og råd. bisQuit Skorpioner 27 09-02-2007 15:11

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 01:08.