"

Reptilfreaks.no > Sosialt > Fotoforum et bra objektiv?

Fotoforum Dette forumet er dedikert foto, fototeknikk og billedkritikk.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 24-01-2008, 17:21   #1
Reptilfreak

gabonviper sin avatar

Medlem siden: Apr 2005
Sted: Norge/Sverige
Meldinger: 673
Standard et bra objektiv?

jeg er ute etter et bra objektiv. hva er forskjellen på macro og objektiv?
jeg har tenkt til å ta en del natur bilder. det gjelder fra små til store dyr. fra øyer på reptiler til tigere på avstand. jeg vil kommer så nære som mulig. jeg har nikon d40. når jeg kjøpte det så var det bare en type som passet til dette kameraet. noen som vet om hva som er bra.
Svar med sitat
Gammel 24-01-2008, 17:31   #2
Reptilfreak

Thor Håkonsen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Sted: Karmøy
Alder: 35
Meldinger: 2,142
Standard

Jeg er litt usikker på hva du mener i en del henseender her - men jeg skal prøve å forklare litt.

Først det grunnleggende:

Ett objektiv er det samme som mange kaller en linse - samme om det er en 18-55mm eller en 105mm så er det ett objektiv

Ett macroobjektiv er ett objektiv som vil gjøre at du får større forstørrelse enn ett vanlig objektiv, ved at du kan fokusere nærmere enn du vanligvis vil kunne gjøre med ett objektiv med samme brennvidde. Nærmeste fokuseringsavstand med ett macroobjektiv er vanligvis ca 30cm fra bildebrikka. Ved nærmeste fokuseringsavsand vil du med ett ekte macroobjektiv få en forstørrelse som er 1:1 - det vil si at en kakkerlakk på 1cm vil være 1cm på bildebrikka (bildebrikka er ca 2.5 x 1.5 cm stor)

De brukene du skisserer her er litt vanskelig å ha i samme objektiv - men en 200mm macro finnes, men også 150 og 180mm. Nikon har en 200mm f/4 macro - Sigma har en 150mm f/2.8 macro og Tamron leverer en 180mm f/2.8 macro

Her er en link til macroobjektiver til Nikon

http://www.fotovideo.no/aspx/produkter.aspx?l=3&t=788&g0=57&g1=23&g2=166&g3=124 &visavdeling=&g0txt=&g1txt=Speilrefleks%20objektiv er&g2txt=Nikon&g3txt=Macro

Legg meg gjerne til på MSN - da det ofte er litt enklere å forklare når man kan stille spørsmål direkte.

Evt, still spørsmål direkte her i tråden - så kan også andre kanskje lære noe av denne tråden
Svar med sitat
Gammel 24-01-2008, 17:32   #3
Reptilfreak

Sharkie sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Sted: Trondheim
Alder: 25
Meldinger: 749
Standard

makro objektiv : Et objektiv med svært lav nærgrense, altså kan en fokusere på ting som er nærme objektivet.

det er jo mange andre også da, f.eks vidvinkel, normal vinkel etc..

mer om normalobjektiv her Foto.no - ordbok - Normalobjektiv
Svar med sitat
Gammel 24-01-2008, 17:34   #4
Reptilfreak

Sharkie sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Sted: Trondheim
Alder: 25
Meldinger: 749
Standard

hmm.. ThorEH var tidligere ute og mer utfyllende enn meg ser jeg
Svar med sitat
Gammel 24-01-2008, 19:33   #5
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 4,310
Blog Entries: 4
Standard

En linse jeg er veldig fornøyd med er denne: Nikon Norge - 18-200mm f/3.5-5.6G IF-ED AF-S VR DX Zoom-Nikkor Ikke en direkte macrolinse men den er så allsidig at jeg oftere og oftere har tatt meg selv i å kun dra med meg denne linsen når jeg er på tur.
Frogger er online nå  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 24-01-2008, 23:03   #6
Junior Member

Medlem siden: Jan 2008
Meldinger: 18
Standard rettelse

Sitat:
Opprinnelig postet av ThorEH Vis post
Jeg er litt usikker på hva du mener i en del henseender her - men jeg skal prøve å forklare litt.

Først det grunnleggende:

Ett objektiv er det samme som mange kaller en linse - samme om det er en 18-55mm eller en 105mm så er det ett objektiv

Ett macroobjektiv er ett objektiv som vil gjøre at du får større forstørrelse enn ett vanlig objektiv
, ved at du kan fokusere nærmere enn du vanligvis vil kunne gjøre med ett objektiv med samme brennvidde. Nærmeste fokuseringsavstand med ett macroobjektiv er vanligvis ca 30cm fra bildebrikka. Ved nærmeste fokuseringsavsand vil du med ett ekte macroobjektiv få en forstørrelse som er 1:1 - det vil si at en kakkerlakk på 1cm vil være 1cm på bildebrikka (bildebrikka er ca 2.5 x 1.5 cm stor)

De brukene du skisserer her er litt vanskelig å ha i samme objektiv - men en 200mm macro finnes, men også 150 og 180mm. Nikon har en 200mm f/4 macro - Sigma har en 150mm f/2.8 macro og Tamron leverer en 180mm f/2.8 macro

Her er en link til macroobjektiver til Nikon

Objektiver - Speilrefleks objektiver - Nikon - Macro - - FotoVideo Oslo

Legg meg gjerne til på MSN - da det ofte er litt enklere å forklare når man kan stille spørsmål direkte.

Evt, still spørsmål direkte her i tråden - så kan også andre kanskje lære noe av denne tråden
dette er vel ikke helt rett å si at du får en støre fostørelse men en skarpere fokus på små objekter. Sorry quiten men studerer til å bli fotograf å klarte ikke å holde meg... ellers bra man gir tips osv
saroksta er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 25-01-2008, 09:48   #7
Reptilfreak

Thor Håkonsen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Sted: Karmøy
Alder: 35
Meldinger: 2,142
Standard

Joda - du får større forstørrelse ved minste fokuseringsavstand. Fordi du kan fokusere nærmere en med ett objektiv med samme brennvidde. Selvsagt kan du ta bilde av ett objekt ved samme avstand med ett vanlig objektiv også - men da vil du ikke få fokusert så hva er da vitsen ! Altå, du må jo lese hva jeg skriver i setninga etter det du har erka rødt - der forklarer jeg hvordan dette i praksis fungerer..

Hvilken linje er det du går på ?
Svar med sitat
Gammel 31-01-2008, 15:01   #8
Junior Member

Medlem siden: Jan 2008
Meldinger: 18
Standard

afr(arbeiderbevegelsen folkehøgskole) ved moelv
saroksta er offline  
Svar med sitat
Svar

Emner
bra, objektiv

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Nytt Objektiv smørblomst Fotoforum 4 19-08-2008 20:51
Objektiv til EOS 40D Andrew Fotoforum 1 08-04-2008 22:09

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 00:58.