| Fotoforum Dette forumet er dedikert foto, fototeknikk og billedkritikk. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
Noen som har noen gode itps til hvordan å få tatt gode bilder gjennom glassruter f.esk inn i store terrarier i dyrehager eller liknende?
Blits og gjennskinn er jo et problem man kan støte borti, andre problemer er at kanskje belysningen inne i terrariet er dunkel og krever lengre lukkertid enn vanlig. Vi har da problemer med uskarpe bilder etc. Stativ er jo kanskje en løsning, men på besøk i en dyrehage f.esk er ikke et stativ noe jeg utenvidere vil drasse med meg
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
-
Admin
Medlem siden: Apr 2004
Sted: Oslo
|
Mange utfordringer ved fotografering under slike forhold ja. Er ikke veldig erfaren, men har gjort meg noen små observasjoner de siste årene.
Det er begrenset hvor mye utstyr jeg gidder å dra med meg på slike turer, så et stort stativ er ganske utelukket for min del. En monopod kunne jeg kanskje vurdere å ta med, men den jeg har er for kjip, hehe. Det betyr at jeg enten må bruke blits, eller finne god støtte for kameraet ved å sette meg på huk/ støtte meg mot en vegg e.l. Manuell fokus er ofte greiest, siden autofokus er litt shifty i dårlig lys. Ved bruk av (intern) blits: - ta bilde mot glasset, men fra en vinkel som er såpass stor at returen fra blitsen mot glasset ikke treffer kameraet. Vinkelen må selvsagt ikke bli for stor, for da vil jo motivet ofte forvrenges pga det tykke glasset. - legge linsen helt flatt inntil glasset slik at blitsen ikke reflekterer tilbake inn i kameraet. Her må du ofte bruke litt lengre lukkertid enn automatikken velger, da mye av lyset ikke slipper gjennom glasset. Uten blits: - Stille hvitbalansen manuelt (evt skyte RAW og ta jobben i photoshop) - Finne god støtte for å kunne bruke lengre lukkertid. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2007
Sted: Vestfold.
|
Jeg vil også legge til noe jeg har erfart ved å ta bilde av fiskene mine, å fokusere på noe lenger inn i ( her: ) akvariet. Dermed får man ikke med detaljer i glasset og ikke noe skjær i fiskene.
Så er det jo bare å teste om dette funker på terrarier eller i noen dyrepark.
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2005
Sted: Nær Hønefoss
|
Prøv med ett sirkulært polariserende filter,fjerner reflekser i glass og vann.
Handle gjerne på eBay da dette er under halve prisen her hjemme. Se etter Kenko filtre som er det japanske navnet på Hoya.... Litt nede på siden i linken jeg legger ved ser du hvordan filteret virker 2 Hoya 72mm PRO1 Digital UV+Polarizer Filter Canon Lens - eBay (item 350012084918 end time Jan-13-08 13:14:21 PST)
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2007
Sted: Tønsberg
Alder: 26
|
Bruker en et nyere olympus camra, kan en benytte funksjonen "gjennomglass".dette virker bra. Også lang lukker og macro(evt supermacro).
Dette virker for meg, men profft blir det muligens ikke. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2007
Sted: Vest Agder
Alder: 40
|
Dersom du har et kamera med manuell ISO innstilling kan du stille denne så høy som mulig. Enkelte digitale speilreflekskamera har ISO 1600-3200 som gjør bildebrikken ekstremt lysfølsom. Vær obs på at bildet kan virke noe kornet ved høy ISO. Dersom du kan stille inn på blenderprioritert program (AV program) bør du bruke dette og sette blendertallet lavest mulig (du mister noe dybdeskarphet, men tjener på lukkertiden slik at bildet blir skarpest mulig). Dette er metoden pressefotografer bruker på konserter o.l. der blitz ikke er lov.
Ellers er det som allerede sagt lurt å ha linsen helt inntil glasset mens du gjerne lager skygge mellom blitz og linse. Best mulig belysning inne i terrariet / akvariet hjelper også på. Mvh, Vegard
Mvh Vegard Sist endret av Fattail; 13-01-2008 kl 22:18. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2008
Sted: Akershus
Alder: 38
|
Jeg pleier skjelden å ha store problemer med å ta bilde gjennom glass. Det eneste problemet som har dukket opp er når jeg tar gjennom plastboks som vi har sirisser i.
Det vi her gjør når vi tar gjennom glass er å legge linsa helt inntil glasset, da slipper man gjenskinn av blitzen. Ser du her .. Morten's Hjemmeside og på "mine bilder" så er alle de fra reptilparken tatt gjennom glass. Eneste kjedelige er hvis glasset er møkkete. Men nå bruker jeg flittig Macro knappen. |
|
|
|
![]() |
| Emner |
| bilde, gjennom, glass |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Keiserskorpion som klatrer på glass? | leif gunnar | Skorpioner | 4 | 29-09-2008 15:15 |
| Uv- lys gjennom dekkglass | Mathias Woodss | Skilpadder | 10 | 27-03-2008 12:24 |
| Borre i glass | Lewis | Terrarier | 12 | 31-07-2007 16:32 |
| Følg Terrarie byggingen bilde for bilde. | Løven31 | Terrarier | 31 | 20-07-2007 11:39 |
| billige glass og utstyr? | mats123 | Terrarier | 6 | 01-06-2005 11:28 |