| Fotoforum Dette forumet er dedikert foto, fototeknikk og billedkritikk. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
|
Jeg ser på Deviantart, på noen av mine absolutt favorittfotografer.. Og siden han tar alle sine fantastiske naturfotografier i Sør Afrika, som jeg, kjæresten og familien drar til kommende April/mai, så tenkte jeg at jeg skal gå inn for litt seriøst kamerainnkjøp..
MrStickman on deviantART <- fotografen Så jeg sjekket hva slags utstyr denne mannen brukte, da... "Canon EOS-1Ds Mark III" Hvilket viste seg å koste 75 000 kr. O_O Så da strøk vi det av lista. Så da sitter jeg fortsatt igjen med min Canon EOS 350D kamera, og enn så lenge så er jeg helt fornøyd med det, så kamerainnkjøp blir det ikke før om noen år. ( Når jeg har inntekt som passer til et kamera til 75 000!!! kr. ) Noen her som har god kamera erfaring? Ønskelista mi sålangt er et macro object, en blitz og en SUPAZOOM ( Så spørsmålene mine er: 1. Hvem blitz vil være best og fremdeles billig? ( 4000kr er maks grense ) - og hva betyr: " telefotografering og indirekte blitsbelysning" ? 2. Hvem macrolinse? ( gjerne link fra komplett! ) Fant denne selv; Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USMnoen erfaringer? Er den helt grei? 3. SUPAZOOM object --- Canon EF 70-200mm f/4.0L USM Vil denne være grei nok? Noen erfaringer? Vil jeg kunne zoome inn på månen og få knallbra bilder? ![]() 4. Noen som vet om en tutorial/walkthrough side på internett om kameraet mitt, Canon EOS 350D? Jeg sliter enda med å forstå hvitbalanse, lukkertid etc til de forskjellige lysforhold, avstand..sånt no.. VIL LÆRE, men er redd for at jeg trykker meg helt bort og ender opp med noe som ikke er brukbart i det hele tatt. TUSEN takk hvis noen orker å svare på spørsmålene mine!
The more people I meet, the more I adore my snakes... Reptilicious Cam <3 Sist endret av Frogger; 30-01-2008 kl 15:52. Begrunnelse: Flyttet fra Småprat til Foto forum |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2007
Sted: Mysen
Alder: 22
|
hei! ville bare si til deg at jeg har netopp kjøpt en blizt/flash til min canon eos350d, canon speed light 430EX som koster 2295kr på fotovideo. Er super fornøyd! ^^
macro linsa du har valgt ut ser ut som et temmelig godt kjøp. Selv bruker jeg langdistanse macro på 75-300mm og videvinkel macro på 24mm. Har lyst på en annen macro, kasnkje noe i nærheten av den du har sett deg ut, men det for vente. har netopp brukt 6000 kroner på nytt fotoutstyr. Zoome inn på månen er vel litt å ta i med kun 200mm.... Skal du ha måne bilder kjøp en 800mm og ta bilder gjennom teleskop. Inegn fotolinse er god nok til å ta bilder av månens krater med, men gjør det gjennom et teleskop så skulle ting gå supert. vet om mange som også holder kamera fast til teleskopet uten linse og bruker det som linse. bildene blir råbra med litt trening! Går du på foto.no er det et stor forum med kjempe flinke folk. selv lærer jeg også fortsatt på min 350d og fikk vite på den siden av for at bildene mine ikke skal bli så innmari hvite med lang lukkertid, så er det bare å ta bilder når det er mørkere ute eller kjøpe et gråfilter som reduserer lyset som treffer linseglasset. Men hvis du vil ha hjelp, så bare send PM! Jeg lærer av å være bort, så vi kan begge lære noe. Vet ikke hvor lenge du har drevet med ditt kamera, men jeg har drevet med mitt aktivt i ett år nå. Så bare spør!^^ |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2007
Sted: Karmøy
Alder: 35
|
La oss hoppe i det...
jeg skjønner at du har ett ganske greit budsjett her, utifra hva du lister opp av ting. Når det gjelder bltz, så har du vel mest sannsynlig råd til den dyreste av Canon sine (530 eller hva den heter), og har du råd, har du lov. Da denne har bedre lysstyrke enn den andre, og på sikt så vil den mest sannsynlig gi deg mye flere muligheter i forhold til trådløs styring av flere blitzer. Når det gjelder macro, så kommer det an på hva du vil fotografere... er det hovedsaklig inekter, så anbefaler jeg så langt brennvidde som mulig, dvs ikke under 100mm. Canon har en god en, samme har Sigma (samme som jeg bruker), en 105mm f/2.8. Du kan og bør også vurdere Sigma sin 150mm f/2,8 macro, som er ett glimerende objekt som vil gi deg god arbeidsavstand til skvetne insekter som sommerfugler, fluer osv, og ikke minst vil de gi deg en trygg arbeidsavstand til andre dyr som f.eks giftslanger ![]() Zoom... jeg har jo nevnt Sigma sin 150mm, og den er veldig nære en 70-200. Når det er sagt så er Canon sin 70-200 f/4 ett glimrende objektiv, men siden 200 er ganske nære 150, så vil jeg anbefale deg å se nærmere på Sigma sin 100-300 f/4, da gjerne sammen med en converter på 1.4 (Sigma EX TC14 APO), da er du oppe i 420mm brennvidde ( som jo igjen tilsvarer 670mm på fullformat) - dog er du da nede på fast blender 5.6 Og så til slutt, til alt dette flotte utstyret bør du vurdere ett skikkelig stativ.. f.eks ett Manfrotto 055PRO eller 190 XPRO, dette er stativer som er glimrende til macrofotografering.
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2007
Sted: Mysen
Alder: 22
|
å ja helt enig med ThorEH ... har selv et manfrotto stativ. er ikke sikker på hvem modell, men det er seriøst uvurderlig!
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
Ta ellers kontakt på MSN om det er noe du lurer på... det blir ofte litt enklere det
karmoyrovfisk[at]hotmail.com
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
|
Oi, tusen takk for grundig gjennomgåing!
Tenker det blir macrolinsa jeg kjøper først, og siden dette er litt småstive priser, så vil jeg være sikker på at jeg gjør 100% riktig kjøp utifra hva jeg har råd til. Da skal jeg bruke denne helgen nå på å ta mye bilder, og lære meg mer om mitt eget kamera.. Hatt det i 3 år ca nå, så det er vel kanskje på tide at jeg vet hva alle de forskjellige knappene gjør. :confused: Godt mulig jeg blir nødt å plage dere litt mer etterhvert...
|
|
|
#7 |
|
Junior Member
Medlem siden: Jan 2008
|
bare litt små myldring til torEH jeg har ikke sånn kjempe greie på macro da dette er ikke min hundre prosent greie... Men hva med en liten tele zoom fra eks rundt 60-120 eller noe macro.. ? dette må da være yperlig i stede for å ha en fast så slipper man all den finn justeringa med kropen så kan man bruke linsa i stede !!
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
|
En telezoom kan aldri erstatte en macro, av den enkle grunn at en såkalt macro på en telezoom sjelden gir større forstørrelse enn 1:4, på noen 1:2 - men skarpheten på disse objektivene kan ikke sammenlignes med ett ekte macroobjektiv
|
|
|
#9 |
|
Junior Member
Medlem siden: Jan 2008
|
nei nei det kan det jo ikke men pris osv går jo ned også da
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
|
Nei, egentlig ikke - et macroobjektiv koster fra ca 3000 kr. Og du vil ikke få en telezoom av bra kvalitet (dvs ikke i nærhetene av bra nok kvalitet) til den prisen
En Tamron 90mm f/2.8 koster nå 2999,- på JapanPhoto, en Sigma 105mm f/2.8 koster vel ca 3500. Hvis meg gjerne den telezoom som er billigere enn dette, samtidig som den er i nærheten av like skarp eller like lyssterk..
|
![]() |
| Emner |
| hjelp, kamerautstyr, til, trenger |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Trenger hjelp! | Christoffer | Knelere | 2 | 30-08-2008 21:54 |
| trenger hjelp med boa!! | tinahen | Boa og pyton | 7 | 09-05-2008 16:23 |
| trenger du hjelp si i fra | madsarn89 | Prosjektplaner | 8 | 31-01-2008 00:42 |
| Hjelp!!! Jeg trenger seriøst hjelp nå! | Chibi | Snoker | 12 | 15-03-2007 00:30 |
| trenger hjelp!!! | alexander | Snoker | 2 | 16-07-2005 18:01 |