| Fotoforum Dette forumet er dedikert foto, fototeknikk og billedkritikk. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2010
Sted: oslo
Alder: 15
|
heihei!
![]() jeg lurer på hvordan linse og hvor dere ville kjøpt en brukbar makrolinse? ![]() skal ta bilder av blant annet skorpioner+ mye mer jeg har en nikon D3100 er også ute etter en bra telelinse, altså vil jeg ha en makro og en tele ![]() så har dere tips er det bare å komme med dem!
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2004
Sted: Tønsberg
Alder: 32
|
Ligger en artikkel om macrolinser til Nikon her: Macro Lenses from Nikon
105mm er nok den beste til skorpioner. Kan få de brukt for 3-4000. Jeg har Canon og kjører en 100mm macro, fungerer også fint til portretter. |
|
|
|
|
|
#3 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
![]() har du no peiling på telelinser også? ![]() ser denne bra ut?: http://www.fotovideo.no/Produkter/Ob...000010944.aspx
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2004
Sted: Tønsberg
Alder: 32
|
Har ikke noe særlig peiling på tele men man finner mye info og tester på nett. F.eks foto.no eller akam.no. Funker nok den der selv om en 100-105 mm er å foretrekke. Du må nærmere med den for å få bra bilder, det medfører at du lettere skremmer bort dyret du skal ta bilde av.
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2007
Sted: Karmøy
Alder: 35
|
50mm er ganske kort for invertebrater, både i naturen og i fangenskap. Ville nok gått for en 90/100/105mm
Og da er det mange å velge i, som f.eks Sigma 105mm f/2.8 Macro, Tamron 90mm f/2.8 Macro og selvsagt Nikon 105mm f/2.8 VR Micro. Vil egentlig anbefale å kjøpe brukt, og du finner mange gode kjøp på foto.no (bruktmarked) - ganske trygg og sikker plass å handle brukt kamerautstyr Når det gjelder tele, så kommer det helt an på hvor mye du er villig til å betale..
|
|
|
#6 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
![]() kan dere legge ved linker til fine linser? (har null peil på det med linser, hva som jeg bør se etter også videre)
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Apr 2006
|
Thor Håkonsen: Hva tenker du om denne?
Sigma 70-300mm F4-5,6 DG Macro Canon AF Macro Tele zoom til Digital, Norsk - FotoVideo |
|
|
|
|
|
#8 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Apr 2006
|
I den rubrikken som prisen står kan du velge mellom canon, nikon o.s.v.
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
-
Admin
Medlem siden: Apr 2004
Sted: Oslo
|
Støtter Thor sitt ypperlige forslag om kjøpe brukt. Her kan du få mye for pengene.
For det bruksområdet som du skisserer (uten at jeg vet hva "+mye mer" innebærer...) så vil jeg absolutt anbefale noe mellom 90mm og 105mm. Velger du noe kortere så kan det være at du skremmer bort dyret fordi du må gå så nært. Velger du noe lengre så er det mer krevende å få skarpe bilder håndholdt, men det lar seg absolutt gjøre. I tillegg bør du tenke på at d3100 mangler fokusmotor i huset, så det er ikke alle objektiver du vil få autofokus på. Nå er dette mindre viktig med makrofotografering, men det er noe du bør klar over. Eksempler: Nikon AF-S VR 105mm f/2.8G IF-ED Micro (denne faller nok utenfor budsjettet ditt, men den gamle utgaven uten VR finnes brukt til rundt 3000,-) Sigma 105mm f/2.8 EX DG OS HSM Macro (er nok også for dyr, men den gamle utgaven uten OS kan skaffes brukt til rundt 2500,-) Tokina AF 100mm f/2.8 Macro (bruktpriser rundt 2500,-) Tamron 90mm f/2.8 Di II Macro (bruktpris rundt 2000,-) Disse er noe kortere, men optisk veldig gode. Sigma 70mm f/2.8 EX DG Macro (bruktpriser i overkant av 2000,-) Tamron 60mm f/2.0 Di II Macro Disse er også svært gode, men for korte til ditt bruk (etter min mening): Nikon 40mm f/2.8 AF-S DX Micro Sigma 50mm f/2.8 EX DG Macro Jeg testet nå i julen en Nikon d3100 med begge mine Sigma 150mm f/2.8 (den nye utgaven med OS og den gamle uten OS), og dette var en ren fryd. d3100 autofokuserer med begge disse, og det er en god ting siden jeg synes søkeren på d3100 er litt i mørkeste laget for å fokusere manuelt. Litt framtungt blir systemet, men det er ingenting å si på bildekvaliteten. I tillegg til å være ypperlig for makro er dette objektivet også fantastisk til portretter. Det ligger faktisk en til salgs på foto.no sitt bruktmarked til 3500,- (link), noe som er veldig rimelig for et objektiv i denne klassen.
Retningslinjer for forumet Sist endret av DanFekar; 09-01-2012 kl 18:03. Begrunnelse: la inn linker |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |