| Fotoforum Dette forumet er dedikert foto, fototeknikk og billedkritikk. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2008
Sted: Øst-Norge, Oslo
Alder: 21
|
Jeg har et Nikon D40x som jeg har hatt noen år nå, og som var mitt første speilrefleks-kamera. Kjøpte det for å få et relativt billig SLR (var kit-kampanje på det da det var relativt nytt) som jeg kunne lære det grunnleggende med.
Nå har det fått gjennomgå en del takket være hesten min sin noe lite villighet til å stå i ro under fotografering, og noen litt viltre hunder blant annet.. Hadde uansett planer om å kjøpe meg et nytt Nikon når både pengene strekker til og jeg føler at jeg har "brukt opp" D40x'en min. Jeg har for all del mer en nok å lære, men stakkars kameraet mitt begynner å bli godt brukt og kan gjerne gjøre jobben som sekundær-kamera. Har jo blant annet sett at Thor her inne er en fremragende fotograf, og helt sikkert flere andre her inne som sitter inne på betraktelig mer kunnskap når det gjelder dette enn meg. Jeg får se når julen er over og penger er spart, men jeg har uansett (langsiktige eller kortsiktige) planer om å skaffe meg et nytt Nikon, denne gangen med innebygd fokusmotor. Blant annet. Har selvfølgelig lyst til å invistere litt i et kamera som jeg kan "vokse med" og lære av, men har ikke kapitalen (elev/student ) eller evnen (er ingen Thor ennu ^^, )til å kjøpe et dyrt. Dyrt for meg vil si 9000 og oppover. Er selvfølgelig villig til å spare litt lenger dersom dette skulle trengs, men må ha i bakhodet at jeg også trenger blitz og macro-objektiv med tiden. Har et 18-55 som fulgte med, og et 70-300. Dette ble en lang tekst, men håper noen kan være behjelpelige med å svare. Trenger altså forslag til nytt kamerahus som er semi-proft nok til at jeg kan ha det i noen år fremover og føle at det duger mer enn nok. Dersom noen skulle ha forslag til blitz i tilegg, blir jeg fornøyd ^^
|
|
|
#2 |
|
-
Admin
Medlem siden: Apr 2004
Sted: Oslo
|
Hva med Nikon d90? Huset er jo jammen ikke dyrt for tiden! Jeg tenker i hvert fall å bytte ut min d80 med en d90, da jeg ikke helt kan forsvare prishoppet opp til d300
|
|
|
#3 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
|
|
|
|
#4 |
|
-
Admin
Medlem siden: Apr 2004
Sted: Oslo
|
d90 koster ca 6000 i dag. Legger du på 6000 til så får du et d300, hvorfor ikke legge på enda 6000 så får du et d700?
![]() Men sånn seriøst så er det nok lurt å spørre deg selv om hva du savner på ditt eksisterende kamera, og hva du føler begrenser deg som fotograf. Du nevner fokusmotor som et argument, så du kan kanskje lage en liste for deg selv over funksjoner du ønsker? Hoppet mellom d40 og d90 er uten tvil mye større enn det er mellom d90 og d300. Når det gjelder bildekvalitet så er det lite som skiller d90 fra d300, og d90 har eksempelvis minst like god ytelse på høy iso. Jeg ganske fornøyd med min d80, men synes skjermen er for liten, navigasjon i menyer og forhåndsvisning av bilder på skjermen går plagsomt tregt, samt at ytelsen på iso over 400 er fullstendig håpløs. Det forsvarer for min del en oppgradering til d90. Jeg kunne godt tenke meg ekstra værtetting, flere autofokuspunkter og de praktiske ekstra knappene på d300 (som gjør at du slipper å gå innom menyen for enkelte funksjoner), men jeg synes ikke det forsvarer prisforskjellen på 6000 kroner. Da legger jeg heller pengene i optikk, eller kjøper en brukt utgave av d300. Men som sagt: et godt utgangspunkt er å definere hva du savner i kameraet ditt, så får du et bedre grunnlag for å velge en eventuell oppgradering : )
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2007
Sted: Karmøy
Alder: 35
|
Det åpenbare valget er D90 - bildekvaliteten er tilnærmet lik D300 (samme bildebrikke) - men, det mangler en del funksjonalitet for "proffe" brukere, samt at D300 er bedre bygget og har bedre værtetting.
Så for "mannen i gata" som verken skal ha det med ut i pøsregn eller til Madagascar så holder det med D90 PS : Brukt D300 er selvsagt også en løsning som DanFekar nevner. (sjekk foto.no sitt bruktmarked - her er det mer normale priser enn på finn.no - samt 99,5% seriøse selgere)
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
|
Wuhu, flere svar!
Hehe. Jeg savner veldig fokusmotor i kamerahuset, da jeg ikke får like mye ut av å låne mange av venners objektiver (merkelig at jeg neste bare har venner med Nikon. Tilfeldig? Neida). Så det er hovedgrunnen til at jeg skal kjøpe meg nytt kamera, men også fordi mitt er rimelig godt brukt, for å si det sånn. Det har vært med meg på nok av turer til Bergen i _litt_ regn Nå hørtes det litt voldsomt ut her, men jeg har alltid kameraet mitt i kamerabag, og er som regel veldig forsiktig. ![]() Jeg er ikke like villig til å legge til de siste 6000 der fordi jeg går på skole fremdeles og har en hest som trenger litt kapital. Så blir det litt i lengste laget å spare. Dersom det ikke er store forskjellen mellom D90 og D300, tror jeg ikke det er noe poeng for min del nei. Jeg må jo også tenke på at jeg skal ha blitz, macro-objektiv og nytt hovedobjektiv (dersom jeg ikke får kjøpt kit.) Ser de bare selger D90 med Sigma-objektiver på FotoVideo? Og at detg står "se opp for EU-versjon" eller noe lignende? Så det jeg savner og trenger på nytt SLR er: *Innebygd fokusmotor *Et kamera som føles litt mer profesjonelt og ligger bedre i hånden *Et som tåler litt aktiv ute-fotografering Ble ikke så mye da. Tenkte å ta meg turen ned på FotoVideo og snakke med dem også, men er lite fristende å dra ned til byen når hele Oslos befolkning krangler om den siste esken med akkurat det de trenger til jul..
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
Nå har jeg satt nytt kamerahus litt på vent til jeg får meg jobb (jobb og skole går ikke like lett hånd-i-hånd), men fikk en blitz av min kjære til jul. Pga. en pengegrense jeg hadde satt, kunne han "bare" kjøpe en sigma blitz til meg. Jeg byttet den til penger, og tenkte å legge til litt ekstra og kjøpe meg SB-900 blitzen. Problemet er bare at det jeg har lest om den ser ut til å være en gjenganger; at den er litt for stor til å være praktisk å ta med seg over alt.
Tenker på å kjøpe Nikon d300 senere, så er keen på å kjøpe en "skikkelig" blitz som jeg kan ha lenge. --> Er det noen som har et forslag til en alternativ blitz? ---> Evt. erfaringer med denne blitzen?
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
Når det gjelder størrelsen på Blitzen så er den bare stor om du har tenkt å gå rundt med blitzen montert på kameraet til en hver tid.
Slik jeg gjør det så har jeg kamera, linser og blitz i fotobagen. Den har jeg alltid med om jeg bruker DSLR kamera. I mer "festlige anledninger" hvor jeg føler det å drasse på linser og blitz blir for bulky så bruker jeg den innebygde blitzen på kameraet. Ikke glem at D-300 er et forholdvis stort kamera, føler man at blitzen er for stor til å ta med seg overalt så er også kameraet for stort. Min løsning her er å ha et lite bra kamera i tillegg. Her bruker jeg en Canon G9 (G11 er vel siste model) eller et Panasonic DMC-LX3 D-900 er etter min mening en kjempeblitz som gjør akkurat det du ønsker en blitz kan gjøre og mye mer. D-900 har et hav med forskjellige instillinger. Jeg tviler på jeg bruker mer enn halvparten men til mitt bruk så er jeg kjempefornøyd med den. Den fungerer også glimrende i de situasjonene du ønsker å bruke flere bitzer som f.eks SBR-200 Når det gjelder valg av kamera ville jeg prøvd begge i butikken. Ikke glem at du skal drasse med deg kameraet, D300 er litt større og tyngre enn D90. Om du har litt trangt med penger eller ikke er helt freak ville jeg definitivt valgt en D90 og brukt de 6000 du har igjen på noe god optikk. Sist endret av Frogger; 26-01-2010 kl 00:55. |
|
|
|
|
|
#9 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
. Er mer en hobby-interessert i fotografering, saken er bare at jeg ikke har hatt tid eller penger til å fokusere på det nå med skole. Men nå velger jeg å prioritere det igjen, og da er jeg interessert i et skikkelig kamerahus som jeg kan ha lenge og ikke angre på at jeg kjøpte. Joda, har jo uansett med meg kamerabag, så det er ikke noe problem. Har bare lest at en del har beskrevet blitzen som stor, og da lurte jeg på om den var irriterende stor eller om det er noe man ikke tenker over etter hvert. Gidder ikke kjøpe meg en helt ok blitz bare fordi den koster mindre, da legger jeg heller i litt ekstra og kjøper noe som varer og som passer til mer enn kun noe snevert. Men de har ikke hatt blitzen inne noe sted jeg har vært etter jul, så har ikke fått sett på det ennu.Jeg er ikke låst på kamerahus, jeg bruker tid på å bestemme meg. Ser de fleste foreslår D90, men jeg føler ut ifra det jeg har sett at det er litt for lett og likt mitt D40x. Jeg skal definitivt stikke en tur innom FotoVideo (ja, jeg sverger til den butikken tross prisene ) og titte litt og spørre meg grønn i trynet før jeg bestemmer meg.Men du er altså fornøyd med SB-900? Er jo helt flaut at jeg ikke har kjøpt meg blitz før, men nå vil jeg altså invistere litt i en skikkelig en.
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
LIker instillingen din
![]() For å si det enkelt.. JEg er veldig fornøyd med både SB-900'en og D300.. Eneste problemet med å kjøpe en D300 er at du da begynner å få lyst på D700, og det hoppet koster siden optikken må skiftes ut i samme slengen
|
|
|
|
![]() |
| Emner |
| kamera, kamerahus, nikon, objektiv, slr |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder