| Fotoforum Dette forumet er dedikert foto, fototeknikk og billedkritikk. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Senior Member
Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
|
Er det noen som har noen gode forslag til litt rimlige og bra fotoprintere?
Får man printere som man kan printe ut større en A4? Hva er best å bruke for foto printing: Laserprinter eller blekkpatron printer? Laserprinter er vel billigst i drift over tid vel? Skal man printe ut bilder, så vil vel disse blekkpatronene forsvinne ganske raskt eller... |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2004
Sted: Oslo
|
Legger til litt her.... kvalitetsforskjell mellom laser og blekk??
Og gjerne tips til en som kan scanne dias og negativer i tillegg?
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2007
Sted: Karmøy
Alder: 35
|
Laserprintere er ikke brukbare som fotoprintere - ihvertfall ikke i prisklassen under en bil (eller ett hus)
Det er en blekkskriver du skal ha - de 2 beste i klassen da er Epson og Canon. Begge levere både rimelig og passe dyre i A4 og A3. A3 selvsagt dyrere enn A4-printere. Klarer du deg med A4, vil ha en rimelig printer så kan denne være den du trenger : Canon Pixma IP4600 - FotoVideo Norway AS - en enkel grei, og rimelig printer: Men som leverer helt ok print. Vil du ha A3 - men fremdeles vil bevege deg i økonimiklassen : Canon PIXMA iX4000 printer - FotoVideo Norway AS - også dette en enkel og grei printer Skal du ha A3, men vil ha bedre kvalitet Canon PIXMA PRO 9000 printer - FotoVideo Norway AS Evt denne : (denne siste her bruker jeg selv, og er en forholdsvis dyr - men uhyre bra printer) Canon PIXMA PRO 9000 printer - FotoVideo Norway AS Iggemamma - til foto, dropp laser. Skal du ha litt kvalitet på printene dine, så ville jeg også ha droppa en såkalt multifunksjonskriver - og heller valgt en fotoprinter (f.eks den første linken) og en scanner som tar dias og negativer (scannere har jeg ikke særlig peil på) PS : ved litt søking så kan du sikkert finne alle disse printerne billigere andre plasser
|
|
|
#4 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2004
Sted: Oslo
|
Sitat:
Ikke multifunk nei... Oki.... det ante meg nok litt. *murrer ved tanken på en haug tekniske greier stående* Jaja. Hadde jeg hatt penger her til et hus eller bil, hadde det nok vært akkurat det som ble prioritert, ikke en printer, hiihihi.
|
|
|
|
#5 |
|
Senior Member
|
takker for svar Thor..
En liten ting til.. hvordan er det å ta ut bildekopier med canon 450d på A3 Blir det bra bilder? |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
|
Med bildekopier, så antar jeg du mener å printe bilder ?
Svaret er at det skal funke helt fint
|
|
|
#7 |
|
Senior Member
|
|
|
|
|
|
|
#8 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Test av Epson Stylus PX700W Fotoskriver - Tester - Lyd og Bilde
|
|
|
|
#9 |
|
Senior Member
|
Driver og titter litt på å bestille bilder igjennom Japan Foto, Har lastet ned et program igjennom dem som gjør at man kan bestille bilder, men max str jeg finner i dette programmet er på 20x27, noe som tilsvarer A4 vil jeg mene, men hva hvis man ønsker større str som f.eks A3. Hva da...
Thor, har du noe erfaring som du gjerne deler med oss ![]() Må man ta kontakt med dem hvis man ønsker større størrelser? Fins det kanskje andre alternativer som er billigere og like bra? Jeg har et par bilder jeg vil få på "ark" og jeg tror jeg må vente med å kjøpe meg A3 printer.. Linser og annet utstyr står litt høyere på listen.. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
Et tips er å sjekke godt ut de forskjellige nettbutikkene kontra Fotobutikkene når det gjelder kjøp av skriver. De er ikke alltid like oppdatert på modell og prisfronten sammenliknet med de store datakjedene på nett slik som Komplett, mpx og PS data.
Når det gjelder utskriftskvaliteten mellom Epson, Canon eller HP er den rimelig lik, men det er en vesentlig forskjell på merkene om noe skulle gå galt med printeren. Her faller Epson dessverre helt igjennom. Gibbs: Om du vil ha store bilder så ta turen innom Oslo Kameraservise, Gregersens Forlag eller Foto Video ,de "fremkaller" bilder så store som du vil ha dem på Fotopapir. De flaste "kopi" butikker har også store plottere som kan gi deg bra resultat i store størrelser. Vær klar over at oppløsningen på bildet ditt setter begrensningen for hvor stort du kan skrive ut et bilde før du går på akkord med kvaliteten. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|