| Fotoforum Dette forumet er dedikert foto, fototeknikk og billedkritikk. |
![]() |
|
|
LinkBack (1) | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
|
|
Senior Member
Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
|
Jeg må si jeg er helt grønn på dette med linser til kamera.
Jeg skal kjøpe meg EOS 450D om 1,5 uke. Gleder meg bare litt til det..(tenker på det hele tiden) ![]() Men makro linse står jo høyt på listen etter det kjøpet der, men jeg vet ikke hva som er bra og hva som greit/dårlig.. Jeg har tittet litt og har funnet ut at man får jo disse linsene fra 2500.- helt opp i svimle 13000.- 13000 er alt for brutalt for min lommebok... Noen som har tips? Hvordan er det å kjøpe brukt linse på f.eks Finn.no Er det noe som kan være greit for en som ikke er super rik? |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
|
Canon EF-S 60mm F2.8 Macro USM - FotoVideo Norway AS
God kvalitet og en veldig fin pris Brennvidden blir kanskje en smule kort, men det avhenger litt av hvilket bruk du planlegger.Personlig ville jeg holdt meg unna brukt utstyr, man vet aldri hvordan dette har blitt behandlet. Du kan jo naturligvis finne veldig mye bra brukt, men jeg personlig er litt paranoid i slike sammenhenger. Vil også anbefale deg å satse på originalt utstyr. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2007
Sted: Tyskland, Bonn.
Alder: 23
|
Jeg kan bare anbefale å titte på bruktmarkedet på foto.no. Jeg har kjøpt et par artikkler der (blant annet kamerahuset mitt), og kan bare si at jeg er veldig fornøyd. Er verdt en titt.
|
|
|
#4 |
|
Guest
Medlem siden: Jan 2007
|
Du trenger ikke kjøpe det dyreste optikken du finner.
En meget god linse er sigma sin 105 mm. Denne er super på makro og portrett. Kjenner flere profesjonelle fotografer som sverger til den. Spesiellt dyr er den heller ikke ![]() Det Digitale Mørkerom |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2007
Sted: Karmøy
Alder: 35
|
Hvilken macro du kjøper kommer helt an på hva du skal bruke den til - selv bruker jeg en 150mm til insekter (da spesielt i det fri) da denne gjør at jeg kan stå en del lenger unna. Og en nyinnkjøpt 60mm til større ting, og ting jeg kan (eller ønsker) å stå nærmere når jeg fotograferer.
|
|
|
#6 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Holder du deg til www.foto.no sitt bruktmarked så er du ganske safe. Og ang å holde seg til originalt utstyr ? Hvorfor det ? Sigma og Tamron leverer begge utmerkede alternativer - og ofte til en billigere penge !
www.thorhakonsen.com Sist endret av Thor Håkonsen; 02-12-2008 kl 16:28. |
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
|
Jeg har Sigma makro til Canon-kameraet mitt, fungerer som en perle.
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
|
Og jeg bør vel da nevne at jeg har en Tokina vidvinkel (12-24mm f/4), Tamron normalzoom (17-50mm f/2.8)og har 2 Sigma macoobjektiver (105mm f/2.8 og 150mm f/2.8) og en Sigma telezoom (120-300mm f/2.8)- og alle fungerer 100% - har selvsagt og en del original Nikon optikk. Men ofte så gir 3.parts optikk deg mer for pengene.
|
|
|
#9 |
|
Senior Member
Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
|
Takker for svarene folkens
![]() Fikk lest litt i går og fant vel ut at det er "to typer" makro linser.. En til ting som står stille hvor man kan gå nærmere med kamera eller en som man kan stå lengere unna for å ta bilder av insekter og slikt. De har det med å stikke av hvis man er 10-20 cm fra ansiktet dems så da er det jo greit å kunne holde litt avstand. Jeg skal sjekke litt på foto.no Om ting er orginalt eller ikke bryr jeg meg lite om.. Det som er viktig er at det funker like bra som orginalen og har god holdbarheten som orginalen, så takk for tipset på det ThorEh.. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
|
Ja, foto.no vil jeg nok også tro at er ganske safe, så trekker tilbake den påstanden.
Ang. uoriginalt utstyr: Nå er jeg ekspert på fotografering, så jeg gjenforteller bare hva jeg har hørt av et par kompiser (den ene er yrkesfotograf, den andre "fotografistudent") Canon garanterer sine objektiver opp til 30 megapixler, noe f.eks Sigma ikke gjør. Så å kjøpe originalt vil i lengden svare seg, da man slipper å kjøpe nye objektiver når de begynner å hemme ytelsen. Med andre ord kan man beholde objektivene selv om man bytter ut kamerahuset. Ellers er ikke alltid uoriginale objektiver kompitable med finesser på kameraet, samt at det visstnok er et kjent problem at det mye oftere oppstår feil med uoriginalt utstyr. Dette står forøvrig også nevnt i boka "naturen i fokus". Forfatteren av boka navngir heller ingen merker, så det er ikke av reklameårsaker. Jeg har selv en Sigma linse som hittil har fungert greit bortsett fra en til tider fryktelig dårlig autofokus i forhold til mine originale objektiver. Men som sagt, all den andre informasjonen er noe jeg har blitt fortalt, dog av personer jeg anser som kompetente, så folk får avgjøre selv om de vil stole på det eller ikke. Selv kjøper jeg bare originalt fra nå. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
LinkBacks (?)
LinkBack to this Thread: http://www.reptilfreaks.no/forum/fotoforum/10468-makro-linse-til-canon-eos-450d.html
|
||||
| Skrevet av | For | Type | Dato | |
| Sigma linser - Kvasir | This thread | Refback | 21-06-2009 15:38 | |
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| canon 350d og 90mm tamron macro,tips? | slappis | Fotoforum | 21 | 22-05-2008 19:24 |
| Makro bilder | Jabbe | Fotoforum | 13 | 17-05-2008 20:46 |