"

Reptilfreaks.no > Sosialt > Fotoforum Makro Linse til Canon EOS 450D

Fotoforum Dette forumet er dedikert foto, fototeknikk og billedkritikk.

Svar

LinkBack (1) Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 02-12-2008, 01:15   1 links from elsewhere to this Post. Click to view. #1
Senior Member

Gibbs sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
Meldinger: 2,647
Standard Makro Linse til Canon EOS 450D

Jeg må si jeg er helt grønn på dette med linser til kamera.
Jeg skal kjøpe meg EOS 450D om 1,5 uke.
Gleder meg bare litt til det..(tenker på det hele tiden)

Men makro linse står jo høyt på listen etter det kjøpet der, men jeg vet ikke hva som er bra og hva som greit/dårlig..
Jeg har tittet litt og har funnet ut at man får jo disse linsene fra 2500.- helt opp i svimle 13000.-
13000 er alt for brutalt for min lommebok...

Noen som har tips?
Hvordan er det å kjøpe brukt linse på f.eks Finn.no
Er det noe som kan være greit for en som ikke er super rik?
Gibbs er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 02-12-2008, 01:40   #2
Reptilfreak

Medlem siden: Mar 2006
Sted: Vestlandet
Alder: 22
Meldinger: 449
Blog Entries: 1
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (8)
Standard

Canon EF-S 60mm F2.8 Macro USM - FotoVideo Norway AS

God kvalitet og en veldig fin pris Brennvidden blir kanskje en smule kort, men det avhenger litt av hvilket bruk du planlegger.

Personlig ville jeg holdt meg unna brukt utstyr, man vet aldri hvordan dette har blitt behandlet. Du kan jo naturligvis finne veldig mye bra brukt, men jeg personlig er litt paranoid i slike sammenhenger. Vil også anbefale deg å satse på originalt utstyr.
psychofox er online nå  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 02-12-2008, 09:07   #3
Reptilfreak

Viridovipera sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Sted: Tyskland, Bonn.
Alder: 23
Meldinger: 2,423
Blog Entries: 25
Standard

Jeg kan bare anbefale å titte på bruktmarkedet på foto.no. Jeg har kjøpt et par artikkler der (blant annet kamerahuset mitt), og kan bare si at jeg er veldig fornøyd. Er verdt en titt.

Member of:
-Miroxx fanclub- og -Kverulantene-
Viridovipera er offline  
Svar med sitat
Gammel 02-12-2008, 14:37   #4
Guest

Fido sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Meldinger: 227
Standard

Du trenger ikke kjøpe det dyreste optikken du finner.
En meget god linse er sigma sin 105 mm. Denne er super på makro og portrett. Kjenner flere profesjonelle fotografer som sverger til den. Spesiellt dyr er den heller ikke

Det Digitale Mørkerom
Fido er offline  
Svar med sitat
Gammel 02-12-2008, 15:56   #5
Reptilfreak

Thor Håkonsen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Sted: Karmøy
Alder: 35
Meldinger: 2,142
Standard

Hvilken macro du kjøper kommer helt an på hva du skal bruke den til - selv bruker jeg en 150mm til insekter (da spesielt i det fri) da denne gjør at jeg kan stå en del lenger unna. Og en nyinnkjøpt 60mm til større ting, og ting jeg kan (eller ønsker) å stå nærmere når jeg fotograferer.
Svar med sitat
Gammel 02-12-2008, 15:58   #6
Reptilfreak

Thor Håkonsen sin avatar

Standard

Sitat:
Personlig ville jeg holdt meg unna brukt utstyr, man vet aldri hvordan dette har blitt behandlet. Du kan jo naturligvis finne veldig mye bra brukt, men jeg personlig er litt paranoid i slike sammenhenger. Vil også anbefale deg å satse på originalt utstyr.

Holder du deg til www.foto.no sitt bruktmarked så er du ganske safe.

Og ang å holde seg til originalt utstyr ? Hvorfor det ? Sigma og Tamron leverer begge utmerkede alternativer - og ofte til en billigere penge !

Sist endret av Thor Håkonsen; 02-12-2008 kl 16:28.
Thor Håkonsen er offline  
Svar med sitat
Gammel 02-12-2008, 16:23   #7
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
Meldinger: 3,722
Blog Entries: 12
Standard

Jeg har Sigma makro til Canon-kameraet mitt, fungerer som en perle.

The more people I meet, the more I adore my snakes...

R
eptilicious
Cam <3
CamStatic er offline  
Svar med sitat
Gammel 02-12-2008, 16:28   #8
Reptilfreak

Thor Håkonsen sin avatar

Standard

Og jeg bør vel da nevne at jeg har en Tokina vidvinkel (12-24mm f/4), Tamron normalzoom (17-50mm f/2.8)og har 2 Sigma macoobjektiver (105mm f/2.8 og 150mm f/2.8) og en Sigma telezoom (120-300mm f/2.8)- og alle fungerer 100% - har selvsagt og en del original Nikon optikk. Men ofte så gir 3.parts optikk deg mer for pengene.
Svar med sitat
Gammel 02-12-2008, 17:59   #9
Senior Member

Gibbs sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
Meldinger: 2,647
Standard

Takker for svarene folkens

Fikk lest litt i går og fant vel ut at det er "to typer" makro linser.. En til ting som står stille hvor man kan gå nærmere med kamera eller en som man kan stå lengere unna for å ta bilder av insekter og slikt. De har det med å stikke av hvis man er 10-20 cm fra ansiktet dems så da er det jo greit å kunne holde litt avstand. Jeg skal sjekke litt på foto.no

Om ting er orginalt eller ikke bryr jeg meg lite om.. Det som er viktig er at det funker like bra som orginalen og har god holdbarheten som orginalen, så takk for tipset på det ThorEh..
Gibbs er offline  
Svar med sitat
Gammel 02-12-2008, 22:07   #10
Reptilfreak

Medlem siden: Mar 2006
Sted: Vestlandet
Alder: 22
Meldinger: 449
Blog Entries: 1
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (8)
Standard

Ja, foto.no vil jeg nok også tro at er ganske safe, så trekker tilbake den påstanden.

Ang. uoriginalt utstyr: Nå er jeg ekspert på fotografering, så jeg gjenforteller bare hva jeg har hørt av et par kompiser (den ene er yrkesfotograf, den andre "fotografistudent") Canon garanterer sine objektiver opp til 30 megapixler, noe f.eks Sigma ikke gjør. Så å kjøpe originalt vil i lengden svare seg, da man slipper å kjøpe nye objektiver når de begynner å hemme ytelsen. Med andre ord kan man beholde objektivene selv om man bytter ut kamerahuset.

Ellers er ikke alltid uoriginale objektiver kompitable med finesser på kameraet, samt at det visstnok er et kjent problem at det mye oftere oppstår feil med uoriginalt utstyr. Dette står forøvrig også nevnt i boka "naturen i fokus". Forfatteren av boka navngir heller ingen merker, så det er ikke av reklameårsaker.

Jeg har selv en Sigma linse som hittil har fungert greit bortsett fra en til tider fryktelig dårlig autofokus i forhold til mine originale objektiver. Men som sagt, all den andre informasjonen er noe jeg har blitt fortalt, dog av personer jeg anser som kompetente, så folk får avgjøre selv om de vil stole på det eller ikke. Selv kjøper jeg bare originalt fra nå.
psychofox er online nå  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

LinkBacks (?)
LinkBack to this Thread: http://www.reptilfreaks.no/forum/fotoforum/10468-makro-linse-til-canon-eos-450d.html
Skrevet av For Type Dato
Sigma linser - Kvasir This thread Refback 21-06-2009 15:38

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
canon 350d og 90mm tamron macro,tips? slappis Fotoforum 21 22-05-2008 19:24
Makro bilder Jabbe Fotoforum 13 17-05-2008 20:46

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 00:03.