| Forslag til endringer/forbedringer av siden Har du forslag til noe som kan endres til det bedre på siden er dette stedet å poste det. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
Med gjevne mellomrom dukker det opp spørsmål på formet fra folk som av ymse årsaker har gått til anskaffelse eller overtatt et reptil uten å ha tilegnet seg noen form for kunnskap om dyret på forhånd. IKKE BRA.
Dessverre har jeg observert at det har blitt en lei tendens blandt mange til å begynne slike tråder med en skjenne preken uten at de egentlig vet hvorfor vedkommende har et reptil og ingen kunnskap om det. Slike skjenne prekener lager dårlig stemning, ofte har det oppstått krangling i sammenheng med slike prekener. Det er også litt dustete å gi noen som spør om hjelp en preken uten å svare på det vedkommende spør om. Husk at vedkommende nå gjør et forsøk på å tilegne seg den kunnskapen han/hun kanskje burde skaffet seg tidligere. At ikke alle Zoohandlerne har den kunnskapen de burde hatt er et problem. Veldig mange bruker Zoo butikkene som kunnskaps resurs. Når de så kommer inn på RF får de kjeft fordi de har hørt på de i zoo butikken er dette riktig? De har prøvd å tilegne seg den kunnskapen på feil sted, når de så kommer på nettet for å skaffe seg mer info får de kjeft. Sett igang å diskutere, jeg vil ha et forum med hyggelige og blide mennesker hvor kardemommeloven hersker og tvilen kan komme tiltalte til gode. La oss derfor bli kvitt dette potensielle problemet en gang for alle! Sist endret av Frogger; 04-07-2008 kl 01:30. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 21
|
Syns fortsatt att det er greit å si fra så vedkommene ikke begår samme feilen igjen, eller at noen andre gjør det..
Det finnes folk som går på samme feilen igjen, å igjen.... Det skjer mer å mer av det virker det som.. å det er vel ikke akurat det vi trenger nå om vi vil ha endring i lovene.. er det vel ?? Noen overtar kanskje naboens misshandlete gresshoppe for alt jeg vet. Men man får som regel vite om det på forhånd. Da har man tid til å lese ditt å datt.. Å forstår man da att man verken har tid eller penger til å ta på seg ansvaret så gjør man ikke det. For dyret får det ikke bedre av å komme fra ett sted den har det feil, til ett annet med samme problem. Jeg sier ikke att det er dumt at folk skaffer info etter de har fått dyret, det er vel å bra det. Men kan ikke folk lese FØR ? så er det både bedre for dyret og loven vi vil endre. Jeg skjønner att noen bare får dyr levert rett i fanget. men i de fleste tilfellene så handler det om impulskjøp. Å da mener jeg vedkommende bør få høre det slik at det ikke skjer igjen.. jeg tar ikke så ille på det om folk er veldig uenige med meg i akkurat dette, jeg sier det jeg mener for dyras beste.. om 12 åringen som akkurat skaffa seg en øgle blir skremt av litt kritikk så er jo det dumt.. Men det er ikke menneskene vi skal ta vare på her, det er dyra våre!! Om folk vil ha et koseforum hvor alt er fryd å gammen og vi tar lett på alt. Så tror jeg ikke reptiler som krever såpas mye er riktig hobby. Sånn ser jeg på saken, jeg endrer ikke mening der. Syns også denne tråden bør bli en sticky.. Slik att det kanskje åpner øynene for de nye Jeg virker kanskje sur å lei her inne innimellom.. Men det er bare fordi jeg blir det når jeg leser sånt.. Vil bare dyras beste ^^
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
|
Amen til Frogger.
Jeg er lei av sure kommentarer fra folk. "Du burde lest" etc.. vel ja, seff burde de det. Men når personen faktisk spørr og lurer for å gjøre en forbedring med dyret, så syns jeg det er bedre om folk kunne tatt seg i nakken, og bare riktig enkelt nok svart på det. Du kan ikke vite for fort og brått dyr blir slengt etter folk. Kanskje dem ikke vet hvor de skal lete etter info, kanskje de ikke engang vet nøyaktig hva slags dyr de har fått i hus? Vær heller behjelpelige, enn sure gamle gretne reptilfolk som lager dårlig rykte blandt oss. Er en grunn til hvorfor jeg trives bedre på andre reptilforums hvor folk har litt mer humor og tar ting litt lettere til sinns. Hold kjeft-praten til deres selv, så slipper forumet å få så negativ stemning.
|
|
|
#4 | ||
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
Sitat:
Selv om man oppfører seg høffelig ovenfor hverandre blir RF nødvendigvis noe koseforum. Sitat:
Sur og lei kan man bli, men da bør man puste et par ganger, gå en tur også sette seg ned å skrive et konstruktivt svar. Vi er alle intressert i at dyrene våre (og andres) skal ha det godt!
Sist endret av Frogger; 04-07-2008 kl 02:51. |
||
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
|
Må også slenge på at seriøsiteten og det profesjonelle synker kraftig ved sure kommentarer fra brukere.
Det sier egentlig ingenting om den brukeren som blir snakket til, men det sier mye om deg som person og væremåte. (Nå jeg sier "deg", forresten, så sier jeg "dere generelt", og peker ikke til en person.
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2007
Sted: sørlandet
Alder: 30
|
Tror det er fort og glemme at man har vært nybegynner også en gang, når man har fått en del kunnskap og erafaring selv. Jeg vil tro det er veldig mange som tyr til impulskjøp av disse dyrene netopp fordi det er når dem kommer over grensa og besøker dyrebuikken med disse søte små reptilene står det i sine terra med store sjarmerende øyne.. Og da er det kasnje mange som ikke har vurdert slike dyr en gang som får den ide at dette hadde sikkert vært noe og ta med hjem. Siden dette er jo ikke daglig kost på våre egene dyrebutikker her hjemme i norges land.
Det er jo desverre ikke bare reptiler dette er et vanlig fenomen hos, dette ser man jo innen ganske mange dyregrupper, som hund og katt også,skaffer seg dyret først og spør siden. Et eks. er jo dette med hund, folk som har hentet seg den søte valpen på implus, melder seg inn i et forum og kommer der med en masse spm. og virker faktisk villig til og lære og ta imot råd.. men blir rett og slett hudflettet isteden for og få den nødevendige hjelpen. Er klart man blir sårbar og skremt hvis man må stå til regnskap ovenfor en haug av fremmede menneskser og velger kansje og heller fordufte.. Her kan man iallefall oppsøke både hundekurs og finne andre hundefolk som kan hjelpe ganske lett. Men ang hold av reptiler er jo det ganske så begrenset hvor man kan henvende seg her i landet ang sin dyregruppe, og forumer er en fin fin ting der man kan spør og få svar på det man måtte lure på. Dermed er det fryktelig synd hvis man skremmer nye medlemmer med og stå der med pekefingeren.. man hjelper jo ikke dyret eller eier på den måten iallefall... |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2006
Sted: Asker
Alder: 34
|
Jeg er litt enig i Miroxx. Jeg og blir irritert når jeg hører folk som har gjort impulskjøp og har aldri lest om det på forhånd. Folk skaffer seg dyr uten å ha tenkt to tanker engang.
Men saken er jo den at disse personene kommer hit ETTER de har kjøpt. Og da hjelper det lite å skjelle de ut, de har jo alt driti på draget. Bedre da å hjelpe de så fort som mulig med nyttig informasjon for å gjøre livet til dyret bedre. Burde hellere skjelle ut de i zoo butikkene som selger dyr til folk som ikke har peiling. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: May 2006
|
Er enig med Frogger og Camstatic. Høflighet varer lengst.
Klart jeg også blir irritert over folk som kjøper uten å ha peil, men det kan da gå ann å fortelle dem dette på en høflig måte? Når folk kommer å spør om hjelp, da skal vi gi den hjelpen det blir spurt om, uten å kjefte vedkomne huden full. Jeg blir mer irritert over folk som MÅ kjefte på andre. Dette er vel et forum der man skal være hyggelige? Reptilfreaks er her for en gruunn, og det er vel ikke å kjefte på nybegynnere? Reptilhobbien blir ikke noe bedre hvis vi ikke står sammen og hjelper hverandre. Når folk her inne begynner å kjefte på folk som har registrert seg for å få hjelp, tror du virkelig vedkomne da vil føle seg velkommen hit mer da? Åssen kan vedkomne få mer hjelp da? Det blir sagt lenger opp i tråden at å kjefte er det beste for dyret, men om personen ikke føler seg velkommen, åssen kan det da være det beste for dyret? Nei, vær høflige og gi den hjelpen det blir spurt om, og fortell vedkomne at impulskjøp ikke er noe bra på en høflig måte
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2006
Sted: Østfold
Alder: 21
|
tviler på at det er så mange som tar et "impulskjøp", man drar ikke over til sverige for å handle mat, så tenker en: nei, dæven. skal vi kjøpe skilpadde eller?
de fleste vil jeg tru, har en eller en annen liten kid hjemme som har lyst på skilpadde ell lign, (trenger ikke å være barn) for det er gjerne det skilpaddene som er søte og fine når man tenker reptil. har egentlig vært sånn så lenge jeg kan huske. men uansett, så har folka gjerne tenkt litt på å ha en skilpadde hjemme hos seg, og drar derfor å handler seg dyr.. dette er vel ikke impulskjøp? når man overtar dyr etter andre fordi man er dyrekjær og vil ikke at dyret skal lide en tragisk død, er det impulskjøp? i de fleste tilfeller på div forum, så er det alltid noen som har overtatt et dyr de ikke har peil på, men det betyr ikke at man skal kjefte de ned for det. som sagt, så har alle vært nybegynnere en gang, og jeg tviler sterkt på at det er så mange på dette forumet som leste dag og natt om det første dyret man anskaffet seg. så en liten pekepinn på hva de kan gjøre og ikke sende google linken rett i trynet på dem . det hjelper fint lite må jeg si, er ikke alle som veit hva man skal søke på. jeje, natta
|
![]() |
| Emner |
| kunnskap, seg, tilegne |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Olivenpython - noen erfaringer/kunnskap? | Viridovipera | De "ekstra" eksotiske herptilene | 5 | 30-08-2008 02:35 |
| Nesehornbille kunnskap? | Fido | Andre insekter | 1 | 24-07-2007 03:50 |