| Forslag til endringer/forbedringer av siden Har du forslag til noe som kan endres til det bedre på siden er dette stedet å poste det. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2007
Sted: Karmøy
Alder: 35
|
Burde ikke noen kvalitetssikre, i minste fall, artsnavn (vitenskaplig, og ikke minst norske) i caresheetene. Det er jo tross alt ganske mange som googler eller søker seg frem på forum til slike, og om navna da ikke er korrekte så blir det jo ikke så lett å finne frem. Det det syndes mest mot er jo å dele opp navna på slanger, samt å bruke delvise engelske skrivemåter.
Ekspempler er f.eks ett par slangenavn som ligger øverst på sida nå, Korn Snok og Konge Python - det heter de som mange vet ikke, det rett på norsk vil være : Kornsnok og kongepyton En annen ting er jo at gekko ofte skrives feil, det heter ikke gecko på norsk - det er engelsk ! to k'er i gekko på norsk.
www.thorhakonsen.com Sist endret av Thor Håkonsen; 20-01-2008 kl 20:34. Begrunnelse: typo |
|
|
|
|
|
#2 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 21
|
Sitat:
rask retting på deg mens vi er i gang, Kornsnok. men var nok bare en skriveleif og den setningen der forsto jeg ikke helt
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
Hehe, det er vel en regel om at det alltid er minst en skrivefeil i ett innlegg som påpeker skrivefeil
![]() Men, ja - det var bare en typo. Jeg mener selvsagt ikke at det heter Korssnok..
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2007
Sted: Sør-på sånn ca.
|
Syntes også noen burde sjekke opp forskjellige caresheets og info. Har noen ganger på nettet sett grusome careshets som det var mye feilaktig info om, pluss navna da. Dette tviler jeg vil skje i så stor grad her da.
Forslag: kunne vel blitt satt opp ett "lag" men medlemmer her som researcha og sjekka info på caresheets .o.l. siden hørtes ut some moderatorene har nokså mye å gjøre, pluss andre ting å bry seg om.
☺ JA TIL REPTILER I NORGE! ☺ ►Copy+Paste i signatur◄ Sist endret av Nero; 20-01-2008 kl 20:37. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
Om det er noen skrivefeil i selve caresheeten tror jeg ikke betyr så veldig mye.. så lenge informasjonen kommer frem.
Men feilinfo regner jeg med at brukerne påpeker
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
Det har vært litt mye frem og tilbake med Caresheetene nå i det siste, har tatt noen, men det er sikkert mange flere igjen.
Tror det smarteste kan være at vi setter moderering på i Caresheetene etterhvert, dette fører til at alle innlegg manuelt på godkjennes før de blir lagt inn. Dette er fint og greit for Caresheetene, men kommentarer må i såfall også godkjennes. Jeg har dessverre ingen kapasitet til å manuelt sjekke alle skrivefeil i Careseetene. Opplagte skrive feil som geko istedet for gekko tar jeg umuddelbart når jeg ser det. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
Og siden jeg er i det skikkelig pedantiske hjørnet i dag - vitenskaplige navn skrives i kursiv, samt at kun første bokstav i slekten har stor bokstav, art og underart har liten bokstav. Altså slik : Elaphe guttata guttata
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2007
Sted: Stockholm
|
Noen som skriver kamelon..
Det er enten Chameleon (engelsk) eller Kameleon på norsk.. Et tips kan jo være og bruke FireFox med ordbok.
|
|
|
#9 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
"Det er enten chameleon (engelsk), eller kameleon på norsk" Altså liten bokstav på artsnavn midt inni en setning
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2007
Sted: Bærum. Uhuhu.
|
Jeg synes det er flott at noen i hvert fall nevner dette skrivefeil her, altså. Språknerd som jeg er, reagerer jeg fort på sånt. Orddelingsfeil og og/å er noe jeg ofte registrerer her. Det verste er jo, som du sa, feil på artsnavn. Sukk. Jeg er helt enig i at noe burde gjøres med dette.
Navn på leopardgekko, for eksempel. Folk skriver en leos, flere leoser, og det irriterer meg litt. Egentlig er det vel fra engelsk - one leo, several leos, og på norsk blir det en leo, flere leoer eller flere leos. Eller?
|
![]() |
| Emner |
| artsnavn, caresheets, rettskriving |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Gode caresheets. | Viridovipera | De "ekstra" eksotiske herptilene | 0 | 17-04-2008 21:33 |
| Caresheets på wikipedia? | Olliw | Småprat | 6 | 13-09-2007 13:27 |
| caresheets | tommyk | Småprat | 6 | 20-11-2006 15:52 |
| Caresheets side? | Chixz | Småprat | 19 | 17-02-2006 21:15 |
| Kneler Caresheets | Knelere | 5 | 13-09-2004 21:11 | |