"

Forslag til endringer/forbedringer av siden Har du forslag til noe som kan endres til det bedre på siden er dette stedet å poste det.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 04-02-2012, 14:58   #1
Reptilfreak

Lenxx sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Sted: Bergen
Meldinger: 302
Blog Entries: 12
Standard Hva gjør vi med de yngste...?

Kort sagt, hvordan møter vi de yngste medlemmene, og er det greit at medlemmer under 13 år er her på "eget initiativ"?

Dette er ikke for å være slem mot noen, uansett alder... men det er vel ganske klart at barn under 13 år setter andre krav til forumet enn ungdommer over den alderen, også mtp hvordan man formulerer seg...
Og ettersom reptil saken blir mer kjent, tror jeg vi kan vente flere medlemmer, av alle aldre. Og da hadde iallefall jeg satt pris på noen bedre retningslinjer for hvordan vi møter dem.
Henviser dem inn på andre fora, evt hvilke..? Fortsetter som nå, ved å svare ørten ganger på samme spørsmål, inntil noen finner rette ordene? Overser, og overlater til moderatorer å ta en opplæring av forumskikk på pm....?

Nå tenker jeg da på dem under 13/de yngste.

Noen forslag eller tanker...?
Lenxx er online nå  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Følgende 3 medlemmer liker Lenxx sitt innlegg:
Gammel 04-02-2012, 15:25   #2
Reptilfreak

christoffer90 sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Sted: Far east
Alder: 22
Meldinger: 809
Blog Entries: 5
Standard

jeg syns det skulle vært en 13 års grense på å bli medlem her, men det er jo vanskelig å kontrollere uansett. er bare å skrive inn en annen alder..

ikke for å være slem.
ellers går det jo ann for de å bruke ''litt'' mer tid i startgropen før de begynner å lage tråder i alle mulige forumer her inne

rettningslinjer.. er bare å møte dem med seriøsitet og hjelpsomhet det, om de stiller ordentlige spm og ikke driver å drar opp veldig gamle tråder etc. hele tiden.
det syns hvertfall jeg er litt plagsomt :/
ellers er det vel ikke noe problem med at de yngre er her inne også!
Svar med sitat
Gammel 04-02-2012, 15:32   #3
Reptilfreak

nileas sin avatar

Sted: Skien
Alder: 24
Meldinger: 230
Standard

Er helt enig med deg!

Henvise dem til andre forum er nok vanskelig,, RF er "one of a kind" i mine øyne. Slik som repti(både gammel og ny) er jo ekstremt lite i bruk i forhold. Ellers er det jo masse engelske forum de kan henvises til, men jeg regner med at det ikke er noe for de <13.. Nå tenker jeg på reptiler, mulig det er flere gode norske forum for tella/innsekter..

Jeg tror det hadde fungert bedre med en aldergrense på å få lov til å bli medlem/få lov til å poste innlegg. Du sier 13, jeg heller nok kanskje mot 15 Men å håndheve dette kan nok bli vanskelig.. Er nok noen unge da som ville skrevet at de er eldre enn det de var bare for å få bli medlem. Man trenger jo strengt tatt ikke være medlem for å bruke søkefunksjonen og lese på forumet. Om det er noe man lurer på, så er sjansen stor for at noen har lurt på dette før og at det allerede er en tråd med masse nyttig info.

Synes også det er masete at samme spm kommer omigjen og omigjen, så det beste hadde kanskje vært at noen tok seg tid til å hjelpe dem over pm. Om dette ansvaret skal settes til moderator er vel i for seg riktig, men de har vel ofte mer enn nok å styre med. Mulig det beste hadde vært å utforme en standar melding som ble sendt til de yngste? Men vil det bli lest? Har mine tvil...

I mine øyne tror jeg det beste ville vært at alle får lov til å bli medlem uansett alder. Men at du må være over 13(15?) for å kunne poste på forumet. Å søke og lese er jo åpen for alle. Og er det noe de yngste virkelig lurer på, så går det jo an å sende en pm til hvem som helst som vil ta seg tid til å hjelpe dem. Så slepper trådene å få en haug av spørsmål, slik at de som leser en intr tråd slepper å bla seg gjennom 4 sider med "unyttige spm" for å få med seg det tråden egentlig handler om.

Men det er jo også viktig å huske på at alle har vært både unge og nybegynner.. En dose toleranse for de unge og uerfarene bør jo de fleste ha. Og jeg ser også at veldig mange har det, og bruker mye tid og krefter på å svare på spm og hjelpe til
Svar med sitat
Følgende medlemmer liker innlegget til nileas
Gammel 04-02-2012, 15:40   #4
Reptilfreak

christoffer90 sin avatar

Standard

godt skrevet, nileas

Sist endret av DanFekar; 04-02-2012 kl 15:50. Begrunnelse: fjerne unødvendig sitat
christoffer90 er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Følgende medlemmer liker innlegget til christoffer90
Gammel 04-02-2012, 15:44   #5
Reptilfreak

Medlem siden: Dec 2011
Alder: 32
Meldinger: 131
Standard

Hei!

Med utgangspunkt i all den gode kompetansen dette forumet representerer både i medlemsmassen og i informasjonen som er postet, syns jeg det er dumt å måtte henvise den yngste gruppen til andre steder. Jeg mener forumet bør være åpent for alle.

Som brukere av dette forumet plikter vi - i henhold til forumets regler - å ta vare på våre felles medlemmer. Det er kanskje ikke unaturlig at de eldre medlemmene gjerne føler litt mer på dette ansvaret, enn den yngre garde. I lys av hvor bra dette forumet, dets informasjon og dyktige medlemmer er, skulle jeg for min egen del ønske at det ble en slangs referanseside for alle i miljøet. Trenger man informasjon, bistand eller hjelp i en sak relatert til det vi driver med - bør ReptilFreaks.no være det naturlige stedet å søke det man trenger.

I den grad man kan hjelpe den yngre garde å komme bedre i gang uten å overøse forumet med repeterende nybegynner postinger, vil "Startgropen" og "Faktaark" være den rette veien og gå tror jeg. Jo mer arbeid vi som "seniorer" kan legge ned i å formulere godt innhold, jo lettere vil det være for alle å søke denne informasjonen på en god måte.

Jeg tror et viktig steg i denne prosessen er å lage en mal for hvordan faktaark skal se ut, og tilpasse eksisterende faktaark til denne malen. Det trenger ikke nødvendigvis å være spesielt mye arbeid. Kanskje kunne vi hatt en eller flere "redaktører", som så igjennom og kom med inspill til det som ble skrevet i faktaark seksjonen? Kanskje kunne dette bistå til enda bedre kvalitet, og mer enhetlig presentasjon. Dette krever litt tid og innsats..

La oss tilrettelegge for at det yngre publikumet føler seg velkommen her. Dagens unge amatører er morgendagens ambassadører for saken vår.
Svar med sitat
Følgende 3 medlemmer liker strepto sitt innlegg:
Gammel 04-02-2012, 15:48   #6
Reptilfreak

christoffer90 sin avatar

Standard

tilrettelegge?
jeg for en, ønsker ikke at rf skal bli noe barneforum ..
syns forumet er fint som det er. eneste som er å gjøre er å prøve å være litt mer hjelpsom og guide dem litt om det å poste tråder, søke opp ting etc. her inne.

kanskje laget en klistra tråd i startgropen; til de yngre.

ikke veit jeg.
Svar med sitat
Gammel 04-02-2012, 15:48   #7
Reptilfreak

kitiket sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Alder: 17
Meldinger: 128
Standard ...

er jo også noen under 13 som har spørsmål om dyrene sine(selvom jeg mener de er alt for unge til å ha reptiler og tellaer når de er så ung, men alikavell..) har de spørsmål så er de ikke alle plasser du kan få svar på de, og her er jo en bra plass. Menne er enig at ikke alle under 13 burde være her....
kitiket er offline  
Svar med sitat
Gammel 04-02-2012, 15:52   #8
Reptilfreak

Lenxx sin avatar

Meldinger: 302
Blog Entries: 12
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av strepto Vis post
Hei!

Med utgangspunkt i all den gode kompetansen dette forumet representerer både i medlemsmassen og i informasjonen som er postet, syns jeg det er dumt å måtte henvise den yngste gruppen til andre steder. Jeg mener forumet bør være åpent for alle.
Enig, til en viss grad...
Jeg ser helt klart fordelen med at det finnes et sted der man kan finne informasjon fra mennesker med bred erfaring. Men jeg ser også problemet som kommer når den som leser ikke klarer forstå det som står skrevet på sidene, og spør om ting som allerede er godt forklart opptil flere ganger.

Beste rådet som jeg ser hittil er en form for nedre aldersgrense for å poste innlegg,og/eller en form for guidance til de yngste på pm. Men det vil kreve endel av moderatorene, og det spørs om ikke de allerede vil si de har nok med å drifte forumet som det er?
Lenxx er online nå  
Svar med sitat
Følgende medlemmer liker innlegget til Lenxx
Gammel 04-02-2012, 16:11   #9
Reptilfreak

nileas sin avatar

Sted: Skien
Alder: 24
Meldinger: 230
Standard

Jeg er helt enig i at forumet bør være åpen for alle, og det er det jo på sett og vis ved at man ikke engang behøver å være medlem for å lese på forumet. Men at det blir en nedre aldresgrense for å poste kan gjøre det til et ryddigere og mer brukervennlig forum!!

Moderatorene kan jo sende ut en standar guidance til unge, og så er det jo muligheter for medlemme til å sende pm til andre medlemmer også. Om "en ung" hadde sendt pm til meg og lurte på en del ting, så hadde jeg selvsagt svart så best jeg kunne, og det tror jeg også veldig mange andre hadde gjort! På denne måten blir belastningen fordelt på flere enn om moderatorene skulle stått med det selv.

Kanskje det hadde vært noe å laget en sticky tråd i startgruppen, som christoffer foreslår, som tok for seg "Ung, og ny bruker?" Slik at de veldig unge fikk noen lettleste guidelines i starten?
Svar med sitat
Følgende 2 medlemmer liker nileas sitt innlegg:
Gammel 04-02-2012, 16:42   #10
Reptilfreak

christoffer90 sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av kitiket Vis post
er jo også noen under 13 som har spørsmål om dyrene sine(selvom jeg mener de er alt for unge til å ha reptiler og tellaer når de er så ung, men alikavell..) har de spørsmål så er de ikke alle plasser du kan få svar på de, og her er jo en bra plass. Menne er enig at ikke alle under 13 burde være her....
hvorfor mener du de er for unge til å ha reptiler og araknoider når de er f.eks 11-12?
man må starte et sted, å det finnes lette ''begynnerdyr'' innenfor både gnagere, reptiler, hunder osv.
er ikke noe forskjell, egentlig. viktigheten av å lese seg opp, uansett dyr, er den som oftest blir tatt med for mye ro av foreldrene.. er jo ikke ungene som er ''for unge''.

under 10 er vel litt tidlig å ha dyr, men vet om mange som har dyr på den alderen også.
pinnedyr etc.
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Gjør deg klar for hoggormpåske Kraissy144 Media 3 15-04-2011 22:24
Gjør noe med saken Sindre93 Lover og regler 9 05-12-2010 13:51
Stukket av skorpion- hva gjør man? gurine Skorpioner 3 12-10-2010 13:13
Hva man IKKE gjør.. Jabbe De "ekstra" eksotiske herptilene 9 02-05-2008 08:11
Jeg gjør hva som helst "petterkopp" Media 2 19-04-2005 22:15

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 23:37.