| Fôrdyr Fôringstips til herptiler og virvelløse dyr. |
![]() |
|
|
LinkBack (5) | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
|
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2008
Sted: midt norge. nært mo i rana og sandnessjøen.
Alder: 32
|
hvordan avliver dere mus og lignende? (ja jeg har samme tråd på nettby men får egentlig ikke noe ordentlig svar fra noen som sier de gjør det selv)
og har noen meninger om hvilke dyr som egner seg best for oppdrett hjemme (mus, hamster,rotte noen andre?) |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2004
Sted: Oslo
|
(tja, dette ble jo ikke pmen som tenkt men...)
Avl, hamstre er ikke så bra, de kan man ikke holde i gruppe. Mus avler bra, men stinker. Natalmus stinker ikke. De står på min innkjøpsliste. ![]() Avliving. Mest politisk korrekt er å bruke gass. Men co2 er jo litt komplisert dersom man bare skal ta livet av få. Dersom du har mage til det, er raskeste metode å ha musen i en plastpose, og så slå posen hardt (med hele svingen så man får kraft) i en murflisgulv el. Da dør de momentant av slaget. Dessuten er det lite grisete. Denne metoden kan kun brukes på gnagere av mus str, ikke på rotter. Jeg føler meg så kjip hver gang, at jeg raskest mulig får de over på frossentfor.
Noen må sørge for at andre kan kalle seg normale, ikke sant? Sist endret av Iggemamma; 13-08-2008 kl 22:37. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
|
Vi hadde to natalmus... og de stinka død og fordervelse og piss, selv om vi nettopp gjorde rent med grønnsåpe og alt. (med mindre de var "natalmus", om dere skjønner.
Rotter har mest næring, men å avle på rotter stinker. Men til gjengjeld kan du jo faktisk få foreldredyr som er tamme og fine, og kan haes som kjæledyr. Ang. avliving har jeg ingen personlige erfaringer selv.. Men det finnes flere metoder. Hvis man er "proff", så er visst metoden med å ta en linjal bak nakken på rotta, holde fast, og så nippe den kjapt og hardt i halen ganske humant. Nakken løsner fra ryggraden, eller noe i den duren. Men så var det dette med å klare den "kunsten" 100% slik at rotta ikke ligger der og vrir seg i smerte, da.. En bekjent av oss putter rotter i sokker og smeller de mot et tre, eller pælmer dem i bakken.
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2007
Sted: Utenfor Haugesund.
Alder: 30
|
Jeg syns ikke slikt er noe hyggelig i det hele tatt, men de gangene jeg avliver dyr så bruker jeg en liten hammer. Jeg holder dyret i hånda og legger hodet dens ned på et hardt underlag før jeg gir det ett ganske lett kakk i hodet. Kraniet knuser, skinnet er like helt så det blir ikke noe gris, og dyret dør momentant.
Viss dyret ikke kan holdes i hånden kan man skyte små dyr (mus og rotter) i bakhodet med luftgevær. De er døde på et øyeblikk. Men som sagt så er det ikke noe morsomt å gjøre.
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2008
Sted: Oppland
|
Ville nok vært litt forsiktig med luftgevær-metoden. Skal til en ganske høy hastighet før kula eller "pelleten" går igjennom. Noe som da fører til at dyret som skal spise f.eks musa vil få i seg blyklumpen i fôret.
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2008
Sted: midt norge. nært mo i rana og sandnessjøen.
Alder: 32
|
gjør dere samme prosedyre med nyfødte (er det pinkies det heter?)
en fordel med hamstre, selv om de ikke kan bo sammen, er at de ikke lukter så innmari. kaninunger er vel og fint. lettere å avlive ting som ikke rører seg så mye. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2007
Sted: Tyskland, Bonn.
Alder: 23
|
Jeg ville personlig gått for gasskammer (CO2), var nettop en tråd på constrictors.com forumet om det. link. Om du søker litt mer der inne finner du sikkert mer info også.
Lykke til.
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 21
|
Hvorfor ikke bare kjøpe frossent ?
men, som nevnt. ta i plastpose å deng i veggen. eller som de som frosser ned gjør. Legg de i pose og legg i frysern. Lite humant da.
|
|
|
#9 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Alder: 19
|
Sitat:
Her betaler jeg 24-25 kr stk for mus, får ikke prisen under 24, og hamstere til 40 kr(frosne) Jeg kjøper 4 mus og 1 hamster vær uke, og har en del mindre mus i fryseren som jeg bruker også.. Jeg må nok begynne med avl til slutt,ellers kommer jeg ikke til å ha råd til mus og da kan jeg ikke ha dyrene mine.. Eller,man kan kjøpe med seg noen 1000 mus på en messe,men så er det å ha alle musene hele tiden... Greier å se på døde mus, og mate med døde mus og se på innvoller som blir dratt ut,men å drepe mus selv tror jeg blir vanskelig å gjøre, skal jeg begynne med avl,tror jeg at jeg ville gått for gass metoden..
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
|
25 kr for ei mus.
jeg betaler 15ish kr for 5-6 uker gamle rotter, og får gjerne 2-3 gratis med på slengen. Glad jeg kjenner en kar som driver slangemat oppdrett. Blir nok pent nødt til rotteoppdrett selv før eller siden (om noen år seff.
|
![]() |
| Emner |
| avliver |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
LinkBacks (?)
LinkBack to this Thread: http://www.reptilfreaks.no/forum/fordyr/8274-hvordan-avliver-dere-mus-og-lignende.html
|
||||
| Skrevet av | For | Type | Dato | |
| Avlive en hamster ;\ - Norsk Freakforum | This thread | Refback | 06-02-2011 22:48 | |
| Avlive en hamster ;\ - Norsk Freakforum | This thread | Refback | 06-02-2011 22:44 | |
| avlive hamster - Kvasir | This thread | Refback | 30-04-2010 23:32 | |
| Hva er beste humane måten å avlive rotter på? - Forum - Diskusjon.no | This thread | Refback | 25-03-2010 16:00 | |
| Rotter - Forum - Diskusjon.no | This thread | Refback | 21-03-2010 08:05 | |
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Hvordan føles det for dere å bli snytt?? | Dark_Reptile | Småprat | 8 | 26-09-2011 08:15 |
| hvordan avler dere sirisser? | tijoka | Andre insekter | 7 | 05-01-2008 02:16 |
| Ekte stammer og lignende? | Michelangelo | Øgler | 12 | 19-06-2007 12:40 |
| noen som har vært borti lignende? | reptilfrelst | Helse og sykdommer hos reptiler | 6 | 01-05-2007 19:47 |
| Litt nyttig om taranteller og lignende | _Nagash_ | Taranteller | 0 | 24-11-2006 11:35 |