"

Reptilfreaks.no > Mat til herptiler og virvelløse dyr > Fôrdyr Hvordan avliver dere mus og lignende?

Fôrdyr Fôringstips til herptiler og virvelløse dyr.

Svar

LinkBack (5) Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 13-08-2008, 22:10   5 links from elsewhere to this Post. Click to view. #1
Reptilfreak

Medlem siden: Aug 2008
Sted: midt norge. nært mo i rana og sandnessjøen.
Alder: 32
Meldinger: 12
Standard Hvordan avliver dere mus og lignende?

hvordan avliver dere mus og lignende? (ja jeg har samme tråd på nettby men får egentlig ikke noe ordentlig svar fra noen som sier de gjør det selv)

og har noen meninger om hvilke dyr som egner seg best for oppdrett hjemme (mus, hamster,rotte noen andre?)
ibitzagirl er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 13-08-2008, 22:27   #2
Reptilfreak

Iggemamma sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
Sted: Oslo
Meldinger: 611
Standard avliving

(tja, dette ble jo ikke pmen som tenkt men...)

Avl, hamstre er ikke så bra, de kan man ikke holde i gruppe. Mus avler bra, men stinker. Natalmus stinker ikke. De står på min innkjøpsliste.

Avliving. Mest politisk korrekt er å bruke gass. Men co2 er jo litt komplisert dersom man bare skal ta livet av få.
Dersom du har mage til det, er raskeste metode å ha musen i en plastpose, og så slå posen hardt (med hele svingen så man får kraft) i en murflisgulv el. Da dør de momentant av slaget. Dessuten er det lite grisete.
Denne metoden kan kun brukes på gnagere av mus str, ikke på rotter.

Jeg føler meg så kjip hver gang, at jeg raskest mulig får de over på frossentfor.

Sist endret av Iggemamma; 13-08-2008 kl 22:37.
Iggemamma er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 13-08-2008, 22:33   #3
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
Meldinger: 3,722
Blog Entries: 12
Standard

Vi hadde to natalmus... og de stinka død og fordervelse og piss, selv om vi nettopp gjorde rent med grønnsåpe og alt. (med mindre de var "natalmus", om dere skjønner. )

Rotter har mest næring, men å avle på rotter stinker. Men til gjengjeld kan du jo faktisk få foreldredyr som er tamme og fine, og kan haes som kjæledyr.

Ang. avliving har jeg ingen personlige erfaringer selv.. Men det finnes flere metoder.
Hvis man er "proff", så er visst metoden med å ta en linjal bak nakken på rotta, holde fast, og så nippe den kjapt og hardt i halen ganske humant. Nakken løsner fra ryggraden, eller noe i den duren. Men så var det dette med å klare den "kunsten" 100% slik at rotta ikke ligger der og vrir seg i smerte, da..

En bekjent av oss putter rotter i sokker og smeller de mot et tre, eller pælmer dem i bakken.

The more people I meet, the more I adore my snakes...

R
eptilicious
Cam <3
CamStatic er offline  
Svar med sitat
Gammel 13-08-2008, 23:18   #4
Reptilfreak

Martink sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Sted: Utenfor Haugesund.
Alder: 30
Meldinger: 898
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (8)
Standard

Jeg syns ikke slikt er noe hyggelig i det hele tatt, men de gangene jeg avliver dyr så bruker jeg en liten hammer. Jeg holder dyret i hånda og legger hodet dens ned på et hardt underlag før jeg gir det ett ganske lett kakk i hodet. Kraniet knuser, skinnet er like helt så det blir ikke noe gris, og dyret dør momentant.

Viss dyret ikke kan holdes i hånden kan man skyte små dyr (mus og rotter) i bakhodet med luftgevær.
De er døde på et øyeblikk.

Men som sagt så er det ikke noe morsomt å gjøre.
Martink er offline  
Svar med sitat
Gammel 13-08-2008, 23:24   #5
Reptilfreak

Antoine sin avatar

Medlem siden: May 2008
Sted: Oppland
Meldinger: 163
Standard

Ville nok vært litt forsiktig med luftgevær-metoden. Skal til en ganske høy hastighet før kula eller "pelleten" går igjennom. Noe som da fører til at dyret som skal spise f.eks musa vil få i seg blyklumpen i fôret.
Antoine er offline  
Svar med sitat
Gammel 13-08-2008, 23:31   #6
Reptilfreak

Medlem siden: Aug 2008
Sted: midt norge. nært mo i rana og sandnessjøen.
Alder: 32
Meldinger: 12
Standard

gjør dere samme prosedyre med nyfødte (er det pinkies det heter?)

en fordel med hamstre, selv om de ikke kan bo sammen, er at de ikke lukter så innmari.
kaninunger er vel og fint. lettere å avlive ting som ikke rører seg så mye.
ibitzagirl er offline  
Svar med sitat
Gammel 13-08-2008, 23:45   #7
Reptilfreak

Viridovipera sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Sted: Tyskland, Bonn.
Alder: 23
Meldinger: 2,423
Blog Entries: 25
Standard

Jeg ville personlig gått for gasskammer (CO2), var nettop en tråd på constrictors.com forumet om det. link. Om du søker litt mer der inne finner du sikkert mer info også.

Lykke til.

Member of:
-Miroxx fanclub- og -Kverulantene-
Viridovipera er offline  
Svar med sitat
Gammel 14-08-2008, 00:00   #8
Reptilfreak

Miroxx sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Alder: 21
Meldinger: 2,853
Standard

Hvorfor ikke bare kjøpe frossent ?
men, som nevnt. ta i plastpose å deng i veggen.
eller som de som frosser ned gjør. Legg de i pose og legg i frysern. Lite humant da.
Svar med sitat
Gammel 14-08-2008, 00:26   #9
Reptilfreak

mr-repti sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Alder: 19
Meldinger: 2,460
Blog Entries: 4
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Miroxx Vis post
Hvorfor ikke bare kjøpe frossent ?
men, som nevnt. ta i plastpose å deng i veggen.
eller som de som frosser ned gjør. Legg de i pose og legg i frysern. Lite humant da.
Noen har såppas mange slanger at det blir for dyrt å kjøpe frosent hele tiden..
Her betaler jeg 24-25 kr stk for mus, får ikke prisen under 24, og hamstere til 40 kr(frosne)
Jeg kjøper 4 mus og 1 hamster vær uke, og har en del mindre mus i fryseren som jeg bruker også..
Jeg må nok begynne med avl til slutt,ellers kommer jeg ikke til å ha råd til mus og da kan jeg ikke ha dyrene mine.. Eller,man kan kjøpe med seg noen 1000 mus på en messe,men så er det å ha alle musene hele tiden...
Greier å se på døde mus, og mate med døde mus og se på innvoller som blir dratt ut,men å drepe mus selv tror jeg blir vanskelig å gjøre, skal jeg begynne med avl,tror jeg at jeg ville gått for gass metoden..
mr-repti er online nå  
Svar med sitat
Gammel 14-08-2008, 01:27   #10
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
Meldinger: 3,722
Blog Entries: 12
Standard

25 kr for ei mus. wow.
jeg betaler 15ish kr for 5-6 uker gamle rotter, og får gjerne 2-3 gratis med på slengen.

Glad jeg kjenner en kar som driver slangemat oppdrett. Blir nok pent nødt til rotteoppdrett selv før eller siden (om noen år seff. ), men da skal jeg garantert skaffe meg en CO2 maskin. Vil aldri ha samvittighet eller hjertet til å slenge noe i veggen.

The more people I meet, the more I adore my snakes...

R
eptilicious
Cam <3
CamStatic er offline  
Svar med sitat
Svar

Emner
avliver

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

LinkBacks (?)
LinkBack to this Thread: http://www.reptilfreaks.no/forum/fordyr/8274-hvordan-avliver-dere-mus-og-lignende.html
Skrevet av For Type Dato
Avlive en hamster ;\ - Norsk Freakforum This thread Refback 06-02-2011 22:48
Avlive en hamster ;\ - Norsk Freakforum This thread Refback 06-02-2011 22:44
avlive hamster - Kvasir This thread Refback 30-04-2010 23:32
Hva er beste humane måten å avlive rotter på? - Forum - Diskusjon.no This thread Refback 25-03-2010 16:00
Rotter - Forum - Diskusjon.no This thread Refback 21-03-2010 08:05

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Hvordan føles det for dere å bli snytt?? Dark_Reptile Småprat 8 26-09-2011 08:15
hvordan avler dere sirisser? tijoka Andre insekter 7 05-01-2008 02:16
Ekte stammer og lignende? Michelangelo Øgler 12 19-06-2007 12:40
noen som har vært borti lignende? reptilfrelst Helse og sykdommer hos reptiler 6 01-05-2007 19:47
Litt nyttig om taranteller og lignende _Nagash_ Taranteller 0 24-11-2006 11:35

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 23:04.