| Fôrdyr Fôringstips til herptiler og virvelløse dyr. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
|
Vi har to hammarplastbokser med b.dubia kakkerlakker, en som er avelsboksen hvor vi ikke får ta dyr fra, og selve fordyra som vi tar fra..
Først, titter jeg oppi hos "avelsdyra", og ser at det er noe start på mugg der, som har startet ved at appelsinbiten har detti nedi substratet. Titter litt nærmere, og jeg ser biiittesmå hvite kryp som løper overalt. Herlig! Så ser jeg i selve hovedboksen, og der er det samme, bare ikke like mange.. Disse middene er da gul-hvite, har kroppen til en termitt ( Jeg antar det er sånn midd ser ut..).. jeg kan ikke se at de sitter på selve kakkerlakkene, men at de trives blandt hundefor og havregrynet på bunnen. Spørsmålet er: Kan vi bruke fordyra fremdeles, eller må alt kastes og avlives? Og hvor i pokker kom de fra? D:
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2008
Sted: Bergen
|
Midd oppstår på mystisk vis
Men er det for lite gjennomlufting og for fuktig, vil midd trives, løsningen er enkel, øk lufting og senk fuktighet så tørker midden ut og dauer litt og litt. renslighet og god lufting vil dempe risikoen for midd. De kan fint brukes som fordyr, selv om de går på fordyrene, det er somoftest hvitmidd som dukker opp på slike plasser, og den er relativt harmløs, men kan spres til terra vis det har likt miljø. flytt de over i en ren boks med nytt substrat for og fremskynde prosessen litt. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2007
Sted: Kristiansand Vest-Agder
|
som jeg forstå her så er de hvite å avlange sant? da er det ikke midd de er nedbrytere som spiser planter og frukt som er råtent svx.
kan ikke helt huske hva de heter men er sakt på forumet her en plas noen ganger. så det du kan for å kvitte disse dyre og midd om man har det, det er å ha kunn eggkartonger eller ting å gjeme seg i, uten no substat. jeg har vertfal det å de avler som bare de å de trives å de dør av alder å midd eller hvite avlange dyr kommer ikke. som sakt så ha masse lufting å litte fukt. da vill du ikke bli plagd av disse dyre
|
|
|
#4 |
|
Senior Member
Medlem siden: Jul 2004
Sted: Drammen
|
Hei.
Det kan hende dette er snakk om støvlus. Dette har blitt spurt om i denne tråden: Hvilket dyr er dette?? Her er et bilde av noen støvlus som jeg fikk i en boks
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
Hvorfor bruker du bunnsubstrat ?
Holder med masse papp/egg kartonger. Til å ha maten i så delte jeg bare opp en melke kartong i to å brukte den ene halvdelen til å ha mat/gulrot skiver oppi
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
|
De likner på de støvlusene, ja?
Men mer ventilasjon, og tørrere luft, og disse vil forsvinne? Leo, vi har blitt anbefalt og lest på nettet at havregryn, tørrmelk og hundemat er lurt å ha i bunnen så de kan spise av det. Er ikke alltid vi er like flinke med å gi dem appelsin og annet å spise på, så er igrunn like greit at de har andre næringsrike ting å ete på. =P
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
Har jo mat inne hos dem,,men ikke strødd utover hele boksen.
En tallerken funker oxo bra
|
|
|
|
![]() |
| Emner |
| fordyr |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Siden det kan være litt ulumskheter blandt salg av reptiler... | CamStatic | Reptiler | 7 | 03-04-2008 18:30 |
| Fordyr pr. post | abarth | Småprat | 1 | 20-10-2007 12:30 |
| Blanding av fordyr | Evenruden | Fôrdyr | 4 | 11-01-2007 20:38 |
| SMÃ… fordyr | Trond1 | Fôrdyr | 10 | 21-12-2006 13:23 |
| Sykdom blandt tusenben | Randy | Myriapoder | 2 | 13-11-2005 00:51 |