"

Fôrdyr Fôringstips til herptiler og virvelløse dyr.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 26-05-2008, 00:59   #1
Reptilfreak

e_razor sin avatar

Medlem siden: May 2008
Sted: Moelv, Ringsaker, Hedmark
Alder: 31
Meldinger: 33
Standard Har du for mange fluer? :)

Her er et forslag til hva du kan gjøre med dem. Kom over denne morsomme skapningen på plantasjen.
Den heter Dionaea Muscipula, og den spiser stort sett alle små kryp den kan få tak i. Kjempemorsom plante, og den kostet 49,90,-. Tror enhver idiot klarer å holde liv i den, da den skal ha bare ha skikkelig masse vann så trives den. Min har vokst masse, lager stadig nye "munner" (feller heter de vel egentlig). På det ene bildet kan du se en flue den har fordøyd.

Den har noen små hår inni fella der, når mer enn to av de blir berørt så lukker den igjen. Hvis det ikke er noe mat der åpner den seg igjen på ca 12 timer. Hvis det er et insekt der så vil den begynne å fordøye det. Tar ca 1-2 uker, så åpner den seg igjen, klar for ny action. Den liker lys, men ikke direkte sol.

Etter hva jeg har klart å lese til meg liker den sur, sumpaktig og næringsfattig jord. Da den får i seg næringen på andre måter

Edit: Fant en liten dokumentar om den: youtube.com/watch?v=ktIGVtKdgwo&feature=related

Sist endret av e_razor; 26-05-2008 kl 01:09.
e_razor er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 26-05-2008, 01:23   #2
Reptilfreak

Medlem siden: Jan 2008
Sted: sandefjord
Meldinger: 245
Standard

hehe dem der er kule har hatt noen av dem der før tenker på og skaffe meg en i morra allerede hehe btw filmen funka ikke hos meg ..hmm hva kan det være?
shisha er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 26-05-2008, 01:27   #3
Reptilfreak

e_razor sin avatar

Standard

Det er et eller annet rart når man linker til utube av en eller annen grunn, prøvde å redigere linken på flere måter men den ser ikke ut til å funke

w w w .youtube . com/watch?v=ktIGVtKdgwo er linken, prøvde å maltraktere den litt så forumet ikke skal lage url av den.
Svar med sitat
Gammel 26-05-2008, 10:53   #4
Reptilfreak

allan sin avatar

Medlem siden: Dec 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 2,047
Blog Entries: 5
Standard

Kansje ikke noe for froske terrariet..

YouTube - frog eaten by venus flytrap
allan er offline  
Svar med sitat
Gammel 26-05-2008, 15:39   #5
Reptilfreak

Medlem siden: Jan 2008
Sted: Oslo
Meldinger: 109
Standard

Shit

Er de sterke?
Sebastian er offline  
Svar med sitat
Gammel 26-05-2008, 18:45   #6
Reptilfreak

bendick2112 sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 2,233
Standard

Har hatt 1 sånn ny nylig, kul plante-det er den "mest kjente kjøttetende planta" Hvis du skal se den lukke seg igjen, og lurer den uten å ha noe bytte, slik at planten ikke får noen innsekter eller bytte, så dør den vist, da den bruker enorm energi på å lukke igjen fella. Det er forresten mange kjøttetende planter som går i froske terrarier, da de også stortrives i klimaet der, da tenker jeg på tropiske miljøer.
Svar med sitat
Gammel 26-05-2008, 20:02   #7
Reptilfreak

e_razor sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Sebastian Vis post
Shit

Er de sterke?
Nei de er ikke spesielt sterke, eller ikke i det hele tatt egentlig, den fellen er nok stor og frosken ganske liten. De har jo ikke muskler som dyr andre organismer har, de bruker en slags veske for å lukke igjen fellen. Hydraulisk system om man vil kalle det Den klarer ikke bite deg i fingeren liksom
Svar med sitat
Gammel 26-05-2008, 22:54   #8
Reptilfreak

Martink sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Sted: Utenfor Haugesund.
Alder: 30
Meldinger: 898
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (8)
Standard

Tøffe planter! Har de noen egenskaper som lokker fluer til å sette seg på dem, som lukt, nektar, farger el.l, eller er det bare tilfeldig viss en flue setter seg på den??
Martink er offline  
Svar med sitat
Gammel 26-05-2008, 23:08   #9
Reptilfreak

e_razor sin avatar

Standard

Den har noe slags lukt/fermoner/funksjon så den tiltrekker seg insekter ja. Detaljene vet jeg ikke, men hadde den ikke hatt noe lokkemat så hadde den nok dødd ut

Jeg pleier å mate mine da, er veldig veldig lite fluer inne hos meg så jeg må jakte litt for den, men det er jo bare moro Jeg har gitt den biller og andre små insekter også, den kan jo ikke akkurat velge da jeg må som regel mate den selv, sommeren er ikke heelt i gang her enda heller, men kanskje senere klarer den seg selv.
Svar med sitat
Gammel 26-05-2008, 23:31   #10
Reptilfreak

tamara sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Sted: hedmark
Alder: 33
Meldinger: 146
Standard

stilig plante.. må ha en slik,eller flere eneste plantene jeg har nå,er de i terrariene mine.. jeg har virkelig ikke grønne fingre men denne er vel litt drøy å putte inn til tellaer kansje.
Svar med sitat
Svar

Emner
dionaea muscipula

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Fluer i terrariet del Taranteller 2 12-10-2008 18:36
Maggot fluer Shibiz Fôrdyr 8 16-01-2008 15:37
små fluer misspower Terrarier 7 07-02-2007 01:20
Spørsmål om spy-fluer Kristian262 Fôrdyr 10 30-01-2007 21:24
Spy fluer Naja-naja Fôrdyr 11 25-11-2006 21:59

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 22:56.