"

Reptilfreaks.no > Mat til herptiler og virvelløse dyr > Fôrdyr bananfluer, ha noe å gå på.

Fôrdyr Fôringstips til herptiler og virvelløse dyr.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 20-03-2008, 05:17   #1
Reptilfreak

duefjes sin avatar

Medlem siden: May 2007
Sted: Kristiansand Vest-Agder
Alder: 24
Meldinger: 2,011
Standard bananfluer, ha noe å gå på?

som dere sikkert vet har jeg fåt meg bananfluer til mine knelernymfer som klekkes snart ^^,

men jeg har lagd guffa, å de fluene må jo ha noe å gå på for at de ikke skal sette seg fast i guffa, jeg så på noen bilder på google at de brukte strå/høy, jeg hade høy på rommet men etter en stun så mugna de i guffa :S

men renska det fort å nå er de glade igjen hade å sett de brukte dopapir som de kan klatre på, så da brukte jeg det denne gangen.

vill det mugne med dopapir å?

å ser none bruker såne sagspon strimler, vor får man kjøpt dette hen ?

ser de makene liker å lege seg runt kant loket xD

her har du glass som er stappa med pupper/kokonger å 1 sånen boks på bilde som de holder på å bli pupper/kokonger nå ^^ 4 bokser med kokonger

kommer til å bli overfult her nå ass

Sist endret av duefjes; 20-03-2008 kl 15:00.
duefjes er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 20-03-2008, 13:18   #2
Reptilfreak

Nero sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Sted: Sør-på sånn ca.
Meldinger: 687
Standard

Som oftest mugner det lett, men hvis du har mange fluer, så mugner det saktere. Bruk høy/kvister. som de kan gå på. Eller la grøten bli litt tykkere/Tørrere.

Slenger med denne linken.

Reptilweb :: Vis Temaet - Larver ikke bare som reptilfor - La larvene spise av oss!
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 20-03-2008, 15:03   #3
Reptilfreak

duefjes sin avatar

Standard

men når grøten tørker på toppen vill jo ikke fluene klare å lege egg?

jeg har ca 10-20 fluer i ver boks. det kommer stadig nye så prøver å sette noen over i bokser som det dør noen osv.

men noen som vet om jeg kan kjøpe disse sagspon strimlene i butikker ikke på netthansler??
Svar med sitat
Gammel 20-03-2008, 15:04   #4
Reptilfreak

Viridovipera sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Sted: Tyskland, Bonn.
Alder: 23
Meldinger: 2,423
Blog Entries: 25
Standard

Det funker også fint om du bare setter en tom dorull nedi, bare papprullen altså.
Viridovipera er offline  
Svar med sitat
Gammel 20-03-2008, 16:17   #5
Reptilfreak

duefjes sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av JanPhilip Vis post
Det funker også fint om du bare setter en tom dorull nedi, bare papprullen altså.

ja, men da må jeg dritte veldig mye å bruke halve dorullen ver gang får å klare å ha dorull till alle boksene mine xD

men det funker nok knal tviler jeg ikke på, men de blir heve av mamma, vis jeg skal ha de må jeg ta de med en gang xD

tenkte på no man kunne kjøpe, for høy føler jeg bringer med seg mugg via støvet å mugner fort ved kontakt med fokt.

men ser dette sponstrimlene er populere å greie, de holder vertfal å mugner heller ikke når de er våte.

for dopapir kolapser jo etter en stun likevel :S gjør ikke dette sponet.

fant ut en ting jeg vil dele med dere noe som sto på repti så kan man bruke papir som lok, da er det jo dopapir/tørkepapir det er snak om, ikke bruk det xD når du får magoter eller hva de kalles spiser de seg gjenom papiret å fluen kryper ut skjede med meg beste er jo å klippe i stykker ynglingsjorta de har jeg funet ut xD
Svar med sitat
Gammel 20-03-2008, 22:50   #6
Reptilfreak

Gorgonops sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 865
Standard

Jeg pleier å legg en bit av et tørk dopapir oppå maten. Papiret løser seg såpass opp at fluene får mat, samtidig som det hindrer dem i å sette seg fast i "guffa".

Vi er alle reptiler innerst inne.
Gorgonops er offline  
Svar med sitat
Gammel 20-03-2008, 23:58   #7
Reptilfreak

Iggemamma sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
Sted: Oslo
Meldinger: 611
Standard

Medmindre man har laga helt suppe holder det lenge å la kulturene stå over natta, da dannes det en bitteliten hinne på som gjør at fluene ikke setter seg fast.
Har man skrekkelig hastverk strør man et bittelite knippe mel/gryn/gjær el oppå. (gamle krydderglass er fint til dette, overraskende lite trengs) (men uansett skal jo grøten gjære fra seg et døgn, ellers blir det ikke bra for fluene)

Men de må ha klatremedie, også til larvene når de skal forpuppe seg.
Dorull er en klassiker, jeg pleier å skylle de raskt så de ikke trekker for mye fuktighet utav kulturen. (ikke så lenge at de går opp i liminga)
Ellers funker annen papp like bra, og plastposebiter har jeg også brukt med hell.
Sponideen liker jeg personlig ikke så bra, da den jeg fikk tak i gikk i oppløsning på et vis, men de kan ofte finnes på hobbybutikker eller man kan høvle selv
Dessuten bruker jeg bare tørkerull på toppen, men det er preferanser. Andre kan også bruke strømper, som sikkert er det fineste, eller et gammelt laken som skulle kastes.

Ang mugg så blir det ikke ille om man bruker attamon i, eller til nøds annet konserveringsmiddel (til syltetøy og desslike)

Skulle en koloni ser ut til å tørke inn er en bananbit tingen. Også fint for å holde styr på rømmete bananfluer i dyreburet.

Sist endret av Iggemamma; 21-03-2008 kl 00:00.
Iggemamma er offline  
Svar med sitat
Gammel 21-03-2008, 00:35   #8
Reptilfreak

duefjes sin avatar

Standard

jeg bruker attamon i min guffe, men likevell kom det mugg men er 99 % sikker på at det er høyet som gjor det, for når tøket høy blir foksig, danner det seg mugg på det :S men bruker daspapir som de klatrer på

jeg fikk 2 kolonier med helt sikkert 400-600 magot/mark oppi, manga var små å e de glassa var det såne sponstrimler, de har ikke løst seg opp.

så tror det skal vere bra med det spongreia for det muggner vertfal ikke ved kontakt med vann, å forhåpligvis skal det heller ikke kolapse etter som det blir våt.
Svar med sitat
Svar

Emner
bananfluer, noe

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Problem med bananfluer Renor Fôrdyr 0 22-12-2007 22:11
bananfluer duefjes Andre insekter 5 26-07-2007 11:41
bananfluer therabro Fôrdyr 6 26-02-2007 19:30

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 22:44.