"
Gammel 06-03-2008, 17:26   #1
Senior Member

Gibbs sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
Meldinger: 2,647
Standard En erfaring rikere

I dag har jeg kjøpt pinkys av mus som jeg har gitt til mine skjeggiser,grunnet en gravid jente(Tjukka) i hus. Vi har aldri gitt dette til våre skjeggiser før fordi vi er ikke helt konfortable med å gjøre det + at dette er ikke mat man MÅ gi, da skjeggisene lever 100% bra med alt annet man kan gi.. Dette er også et tema som er veldig diskutert og jeg kan vel si at jeg er en av dem som har vært litt i mot å fore med dette...

De pinkysene jeg kjøpte var jo sykt små da. De var jo bare litt større en en stor XL siriss. Mere mat selfølgelig, men de var da veldig små. Trodde de var litt større, men det er vel pinkys fra rotter da eller?
Disse filmene man kan se på youtube er vel rotter dem forer med da? De er jo sykst store. Så store at skjeggisene har problemer med å spise dem (noe jeg syns er utrolig unødvendig forøvrig)

Foringen i dag var en stor suksess. Jeg kjøpte 10 stk. og ga 4 til Tjukka, 3 til Randi og 3 til Gibbs. Gibbs har vært sløv på maten sin den siste tiden, noe som skyldes en halveis dvale. Jeg trodde ikke at han kom til å spise dette i det hele tatt siden det er dødt og at det ikke rørte på seg. Når han er i dvale modus, så er han lite hypp på mat(kresen fyr), men denne maten tok han ganske raskt ja. Først tok han den ene med litt skepsis, men de to andre tok han med en gang noe han ikke har gjort på noen uker av noe mat.

Gibbs blir 4 år i august og har nå fått sine første pinkys

Når jeg ga til Tjukka, så lukket hun øynene sine når hun spiste dem, noe jeg aldri har sett hun gjøre før, med noe mat.. Hva dette skyldes vet jeg ikke..

Min erfaring så langt er positiv må jeg vel si.

Om jeg kommer til å gjøre dette igjen er det en stor mulighet for..
Beklager hvis jeg skriver pinkys feil
Gibbs er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 06-03-2008, 18:17   #2
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
Meldinger: 3,722
Blog Entries: 12
Standard

Har hørt at padder lukker øynene for å svelge maten lettere/hjelpe til..
Vet ikke om dette gjelder øgler, da. =) Men kanskje en mulighet..?

The more people I meet, the more I adore my snakes...

R
eptilicious
Cam <3
CamStatic er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 06-03-2008, 18:21   #3
Senior Member

Gibbs sin avatar

Standard

mye mulig det, men hvorfor har hun ikke gjort dette før..

man får jo bare vente å se om hun gjør det igjen.
Gibbs er offline  
Svar med sitat
Gammel 06-03-2008, 22:27   #4
Reptilfreak

mr-repti sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Alder: 19
Meldinger: 2,460
Blog Entries: 4
Standard

Jepp`s, Padder og enkelte frosker (Horn frosker bl.a.) lukker øynene, og det er for å klemme/presse maten nedover, tviler på at en sjeggis gjør dette..
mr-repti er online nå  
Svar med sitat
Gammel 06-03-2008, 23:13   #5
Reptilfreak

Gobblin sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Sted: Bergen
Meldinger: 621
Standard

Men det de gjør er derimot og lukke øynene når de spiser kjøtt.

Kjøtt spreller og klorer og vil ikke bli spist, og øynene til agamen er noe av det viktigste den har, og beskytter de.

Du skal ikke spekulere for mye i det der Gibbs, det er helt naturlig. Mine gjør nøyaktig det samme ved pinkeforing, jeg bruker da rottepinkies til skjeggiser en og annen gang og er noe større enn musepinkyer.

I videoene på youtube har jeg sett små rotter og voksne mus gå ned på høykant, men det er IKKE bra for de i det hele tatt. Da må en skru opp tempen litt ekstra så de kan fordøye bedre. Men de setter pris på mat som løper. prøv med større kakelakker og så de kan få beine litt etter maten.
Gobblin er offline  
Svar med sitat
Gammel 06-03-2008, 23:21   #6
Caffeinism
Admin

_Nagash_ sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Buskerud
Alder: 28
Meldinger: 5,364
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Gobblin Vis post
Prøv med større kakelakker og så de kan få beine litt etter maten.
Blaberus sp. ?
Svar med sitat
Gammel 06-03-2008, 23:40   #7
Senior Member

Gibbs sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Gobblin Vis post
Men det de gjør er derimot og lukke øynene når de spiser kjøtt.

Kjøtt spreller og klorer og vil ikke bli spist, og øynene til agamen er noe av det viktigste den har, og beskytter de.

Du skal ikke spekulere for mye i det der Gibbs, det er helt naturlig. Mine gjør nøyaktig det samme ved pinkeforing, jeg bruker da rottepinkies til skjeggiser en og annen gang og er noe større enn musepinkyer.

I videoene på youtube har jeg sett små rotter og voksne mus gå ned på høykant, men det er IKKE bra for de i det hele tatt. Da må en skru opp tempen litt ekstra så de kan fordøye bedre. Men de setter pris på mat som løper. prøv med større kakelakker og så de kan få beine litt etter maten.

Jeg spekulerte ikke i det, men lurte litt og du kom med et greit svar
Gibbs er offline  
Svar med sitat
Gammel 06-03-2008, 23:58   #8
Reptilfreak

Gobblin sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Meldinger: 621
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av _Nagash_ Vis post
Blaberus sp. ?
Voksne blabber er helt supre ja. eller hissere (Gromphadorhina portentosa)
Gobblin er offline  
Svar med sitat
Gammel 07-03-2008, 08:14   #9
Reptilfreak

Adriano sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Meldinger: 740
Standard

Så det går ann at de er i halvveis dvale?
Syns Bjarne har vært litt sløv i det siste :S
Svar med sitat
Gammel 07-03-2008, 11:57   #10
Senior Member

Gibbs sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Adriano Vis post
Så det går ann at de er i halvveis dvale?
Syns Bjarne har vært litt sløv i det siste :S
Det et litt forskjeller ute å går når det gjelder dvale hos skjeggiser. Enkelte blir bare litt sløve og spiser lite en stund. Noen går og gjemmer seg og kommer frem av og til når det er mat. Spiser litt, stikker og legger seg igjen. Enkelte kommer ikke frem i hele tatt på en liten stund, bare sover..

Dette er i mine øyne en av faktorene som spiller inn for økt vanskelighetsgrad hos skjeggiser. Er man ikke kjent med sitt dyr, så vet man jo ikke om dyret er syk eller er i dvale modus. Det er viktig å vite hvordan dyret sitt oppfører seg, så man kan se disse små forskjellene. Første gang Gibbs gikk i dvale modus, var vi her hjemme relativt stressa hehe "er han syk, han begynner å bli tynn osv" Det er ikke lett å vite hva som skjer når man ikke vet hvordan disse dyrene oppfører seg..

Når dem er i halv-dvale, så er det litt viktigere at han får i seg litt vann, vitaminer og litt kalk i stedet for å stresse for mye med mat..

Sist endret av Gibbs; 07-03-2008 kl 12:10.
Gibbs er offline  
Svar med sitat
Svar

Emner
erfaring, rikere

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Erfaring med Exo-Terra Hydrometer jarex Terrarier 22 29-05-2008 08:18
Euathlus pulcherrimaklassi erfaring? princessfiona Taranteller 7 26-05-2008 11:57
Erfaring med Exo-terra huler? Skorpion75 Helse og sykdommer hos reptiler 1 07-04-2008 19:44
Erfaring med Poecilotheria regalis ? Fluffy Taranteller 8 08-02-2008 16:45

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 22:41.