"

Fôrdyr Fôringstips til herptiler og virvelløse dyr.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 14-02-2008, 18:23   #1
Reptilfreak

john sin avatar

Medlem siden: Jul 2006
Meldinger: 318
Standard Bananfluekultur oppstart

Fikk en banan flue kultur i dag. Finner masse fakta om for og videre "stell", men jeg finner ikke noe info om hvordan jeg skal starte den. Fulgte ikke med noe info. Tipper pakka er på ca 1 kg.

Noe spesielt jeg må gjøre for å starte den?

Hvor stor beholder trenger en kultur?

Trenger jeg hele pakka til ca 70 kneler nymfer? Eller kan jeg spare noe på ett vis?

Hvor lang tid tar det før den klekker?

På forhånd tusen takk for alle svar.
Svar med sitat
Gammel 14-02-2008, 19:24   #2
Reptilfreak

Thor Håkonsen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Sted: Karmøy
Alder: 35
Meldinger: 2,142
Standard

En kultur av det slaget tar ca 1mnd før den er i gang... Helt hvordan du starter den opp er jeg usikker på,
Svar med sitat
Gammel 14-02-2008, 19:27   #3
Reptilfreak

john sin avatar

Standard

I h......... da. det var lenge. Noen råd om hvordan jeg kan få for til nymfene mine litt raskere en det?
Svar med sitat
Gammel 14-02-2008, 19:31   #4
Reptilfreak

Thor Håkonsen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Sted: Karmøy
Alder: 35
Meldinger: 2,142
Standard

Bestill banafluer fra Imazo Da har du de slutten av neste uke. Det virker som de sendte ut de kulturene forrige uke fordi de var tomme for ferdig oppstartede kulterer eller noe sånt. Denne uka sendte de nemlig ut oppstartede kulturer (ganske ferske) igjen.
Svar med sitat
Gammel 14-02-2008, 19:35   #5
Reptilfreak

christin900 sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Sted: Bergen
Meldinger: 241
Standard

Sveins dyreverden
nedover på siden står det hvordan du begynner ihvertfall på en måte....
improvisereimproviser...hehe..mange måter å lage flueguffe på.
det er en til her inne på RF.
måtte kjøpe vanlige fluer og dele dem opp i biter til mine fire små spøkelseknelernymfer i mangel på noe mindre...funker det å men litt vanskelig å håndfôre en spreten liten krabat
Det går også an å kjøpe bananflueflora på zoobutiker...hvis ikke de har inne kan de alltis bestille...
de fleste bruker en snau uke på dette...
Svar med sitat
Gammel 14-02-2008, 19:37   #6
Reptilfreak

john sin avatar

Standard

Ok. Da får jeg gjøre det. Det jeg bestilte nå var fra Imazo og kom i dag. Men får gi det ett nytt forsøk.

Er det noen vits å starte opp den kulturen jeg har fått tror du? Jeg vet ikke hvor mange fluer det er snakk om verken i kulturen eller de ferdigstartede du snakket om.
Svar med sitat
Gammel 14-02-2008, 23:35   #7
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 4,308
Blog Entries: 4
Standard

Her er det noe jeg ikke har fått helt med meg, kan man som vanlig priv. person bestille kulturer direkte fra Imazo? Noen som har en evt. nett addresse til dem?

Oppskrift på bananfluegrøt for kulturer har vi her: http://www.reptilfreaks.no/forum/til...flue-grot.html
Frogger er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 15-02-2008, 00:04   #8
Reptilfreak

therabro sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Lørenskog
Alder: 27
Meldinger: 323
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Frogger Vis post
Her er det noe jeg ikke har fått helt med meg, kan man som vanlig priv. person bestille kulturer direkte fra Imazo? Noen som har en evt. nett addresse til dem?

Oppskrift på bananfluegrøt for kulturer har vi her: http://www.reptilfreaks.no/forum/til...flue-grot.html
jeg trur mann må vere registrert som en bedrift for å bestile fra dem.
og john jobber i en dyre butikk
og jeg har en far som driver en dyrebutikk, så vi har så å si fri tilgang til hele imazoo sitt vare lager
therabro er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 15-02-2008, 00:16   #9
Reptilfreak

ymar sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Sted: bergen
Meldinger: 279
Standard

Nå er det noe jeg ikke har fått med meg.. Hva har du kjøpt?

1kg? Høres ut som om du har kjøpt medium, og ikke en plast boks med fluer?

Noen som kan forklare meg?

Vist det bare er medium for neste kultur, så blander du det ca 50-50 med lunket vann i ca 0.5 liters boks med noe å klatre på (type do rull), men så må du ha levende fluer som du tilsetter den nye kulturen.

Er det en start kultur med levende fluer, så må du enten kjøpe medium, eller lage, og gjøre det som står over her...

Skal ike være lett å avle fluer!
ymar er offline  
Svar med sitat
Gammel 16-02-2008, 09:09   #10
Reptilfreak

NFredrik sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Sted: Molde
Meldinger: 642
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard

Så det der med en kg sekk med "kultur" som de kalte det, tror jeg ! tipper det er egg i guffa eller noe slikt..... eller!?
Svar med sitat
Svar

Emner
bananfluekultur, oppstart

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 22:37.