"
Gammel 10-02-2008, 13:22   #1
Reptilfreak

Bjelke sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Meldinger: 33
Standard Blaptica Dubia som fordyr

For en måned siden så startet jeg en kultur med Blaptica Dubia for å bli "uavhengig" fra sirisser. Men jeg har et par problemer:

- Ingen nyfødte etter en måned. For en stund siden virket det som en var i ferd med å føde, men det var nok heller noe som kan beskrives som en abort. Fant brune uklekkede egg dagen etterpå. De skal jo føde levende så dette gikk ikke riktig for seg. I "Allpet roaches" boka står det faktisk "Females are easily stressed and will abort oothecae consistently without fruit included in their diet", men jeg har ikke sett dette beskrevet andre steder. Noen som har erfaringer om dette? Jeg har brukt hovedsaklig gulerot og tørrfor til katter, er dette utilstrekkelig? Av det jeg har lest på nett har det ikke vært veldig fokus på at de skal ha frukt.

Bør jeg fjerne overskuddet av hanner slik at hunnene får mer fred? Nå er det nok en liten overvekt av hanner.

- Dubia har en utrolig bra forsvarsmkeanisme mot primitive taranteller. De er særdeles flinke til å spille død og er veldig forsiktig med å bevege seg i ukjent terreng. Litt irriterende å se hvor tålmodige de er når de har en eller flere tarantellben på ryggen. Noen erfaringer eller tips? "Dumme" sirisser er litt enklere å ha med å gjøre sånn sett
Bjelke er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 10-02-2008, 14:47   #2
Reptilfreak

Fattail sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Sted: Vest Agder
Alder: 40
Meldinger: 143
Standard

Satt sammen en kultur av 3-4 ad hunner og 1 ad hann for ca. 1 mnd siden. Sjekket i går og da var det ca. 10 små nymfer i boksen.

Mine går i en boks med kraftfôr i bunnen. Pleier å legge inn litt gulrot, og av og til en eplebit. De står stort sett mørkt og relativt varmt (over varmvannstanken). Bruker eggkartong for skjul.

Mine keiserskorpioner elsker N.cinerea og er ikke like hissige på B.dubia (men tar disse og).

Mvh,
Vegard
Svar med sitat
Svar

Emner
fordyr

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Dubia som Dør jarex Andre insekter 17 03-09-2009 16:12
Dubia Shibiz Fôrdyr 1 22-05-2008 13:28
Substrat og for til dubia?? Bling_juice Fôrdyr 6 28-08-2007 19:19
vrient dubia problem Obsidion Andre insekter 14 07-01-2007 23:13
Blaptica dubia Halgeir Andre insekter 22 13-12-2006 15:24

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 22:34.