| Fôrdyr Fôringstips til herptiler og virvelløse dyr. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2004
Sted: Norge
Meldinger: 1,891
|
Kameraten min har endelig begynt å spise!
i all lykke og ståhei fant jeg te slutt ut at jeg nå må informere meg selv litt om hvor ofte de skal spise... veit ikke hvor gammel han er, men er ca 35 cm lang. noen som kan hjelpe meg?
|
|
|
#2 |
|
Member
Medlem siden: Oct 2004
Sted: norge
|
hei sann.
jeg har selv litt erfaring med steppe varan.har hatt tre stykk. den eldste ble 10 år gammel. men nå er jeg litt glemsk av meg,er noen år siden jeg hadde de. men de små foret jeg med sirisser å små pinkiser,å etter hvert som de vokste ga jeg de mus,katte mat funker også,men da blir avføringen veldig bløt,å jeg skal love deg en steppe varan på ca 90 cm lokter døden når de gjør fra seg,det var så vidt jeg orket å ta opp møka. men jeg foret ikke på det samme hver gang,ene dagen kunne det bare være sirisser,å andre dagen mus unger,da ventet jeg som regel en dag eller to føre jeg foret de igjen. men vær forsiktig med å gi de mus som kan virke for store,de jeg hadde var veldige gluppske,jeg husker spesilet en gang jeg ga de en litt for stor mus å den skulle på liv å død svelge den,den døde etter ett par uker,enten så hadde den ødelagt noe i kroppen,eller så var den blitt redd for å spise.de kan være litt kjipe noen ganger,men bruker du ett variert kosthold så skal det fungere. Men bruker du vanlig lys? |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
bruker reptoglow 5.0 men skal bytte det med et 8.0 rør.
varmespot er en vanlig spot. er det no som er bedre å bruke på spoten? har merket MASSE forskjell etter jeg fikk uv og justert temp og fuktighet!
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
|
hvor ofte og mye, forresten?
|
|
|
#5 |
|
Member
Medlem siden: Oct 2004
Sted: norge
|
hei igjen..........
hvor ofte er jeg ikke sikker på,men som jeg sa ,jeg foret med mus osv....foret jeg med mus på fks mandag,så ventet jeg til onsdag med å fore de igjen.... men mengden........ja en mus holder pr gang,er ikke noe vits å overfore demm,de blir fort feite.....min veide 13kg på det største....dette var ikke bra,men den var snill som ett lam,gikk rundt i stuen å koste seg i sofaen,eller så lå den ved siden av peisen....jeg hadde også terrarium til demm.... men du må nesten prøve deg frem,de kan fort bli mat leie. hør med folka på repti.net eller søk etter noe hjemme sider osv.... PS: steppe varan krever stor plass når de blir store,er dyre plageri å ha de i små terrarium der de knapt kan snu seg,jeg har sett mange tilfeller av det........beste er å bygge seg bur selv etter hvert......ett vanlig terrarium som du får kjøpt blir for smalt............hvis ikke du spesial bestiller da................ |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Guest
Meldinger: n/a
|
De kan spise mere en de trenger
|
|
![]() |
| Emner |
| foringshyppighet, steppevaran |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Varan Steppevaran | Adriano | Andre øgler | 59 | 16-11-2009 07:16 |
| Varanus Exanthematicus - Steppevaran | Crispy | Øglefakta | 0 | 14-08-2007 10:45 |
| Steppevaran å Föring | aleXXX | Andre øgler | 8 | 28-02-2006 19:34 |
| care sheet til steppevaran | arkan | Andre øgler | 0 | 03-09-2005 14:23 |
| kokt egg te steppevaran | straymond | Andre øgler | 0 | 13-02-2005 18:13 |