"

Fôrdyr Fôringstips til herptiler og virvelløse dyr.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 01-02-2012, 01:12   #11
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 4,308
Blog Entries: 4
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av E.repti Vis post
Vet jo det, tenkte på leopard geckoene mine. Bare sånn et par ganger i måneden, som "snacks"
Ingen, absolutt ingenleoser har behov for pinkies/ørkenrotter mus eller tilsvarende fôr som snacks. Selv om de lett spiser de så hører ikke det til leopardgekkoens naturlige diett.
Frogger er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 01-02-2012, 01:21   #12
Reptilfreak

E.repti sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Sted: Østfold
Alder: 18
Meldinger: 514
Blog Entries: 2
Standard

Vet det ikke er nødvendig. Har en leos som digger dem, og han er ganske sta i matveien. Tenkte bare å nevne dem, sånn i tilfelle et eller annet er farlig om jeg gir han én engang i blandt. vil tro om de kommer over noe musunger(hva annet gnagerunger) så ville den nok bli spist.
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 01-02-2012, 04:26   #13
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 4,308
Blog Entries: 4
Standard

JEg skjønner godt at du vil være snill med leosen din. Men en leopardgekko er insectivor, dvs dens naturlige diet består av insekter.
Om du tenker på hvor Leopardgekkoene lever i naturen (i ørken områder) så sier det seg selv at mus og gnagere er noe det finnes svært lite av. De fleste mus og gnagere er avhengig av en viss mengde vann. Sjansen for at en leopardgekko kommer over pinkiser i naturen er dermed like stor som å vinne i lotto og like naturlig for den som at det er naturlig for deg å spise dubias som snacks på lørdagene. Men ja, om en leos kom over en pinkies i naturen ville den blitt spist fordi den må ha næring og fordi den ikke er i nærheten av å få like mye mat som en leos i fangenskap får.

En Pinkies består av store mengder fett som ikke leopardgekkoen i fangenskap verken har bruk for eller godt av. En leopardgekkos fordøyelses system er heller ikke bygget for å animalsk føde.
Fettet fra pinkiesen legger seg rundt leveren til leosen.. Det er ingen som har lyst på en fettlever.

Snacks er noe vi mennesker driver med, men det er missforstått snillhet av mennesker å gi leopardgekkoer eller andre reptiler snacks. Prøv heller å gi den noen voksmøll larver, silkeormer eller tilsvarende. De inneholder også mye fett, men er sunnere for leosen.

Det at noe blir spist betyr ikke at dyret har godt av det. Det er funnet veldig mye rart i magen på dyr som de ikke har godt av Gjør leosen din en tjeneste å gi den sunn mat.

Sist endret av Frogger; 01-02-2012 kl 04:52.
Frogger er offline  
Svar med sitat
Følgende 3 medlemmer liker Frogger sitt innlegg:
Gammel 01-02-2012, 06:13   #14
Reptilfreak

christoffer90 sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Sted: Far east
Alder: 22
Meldinger: 809
Blog Entries: 5
Standard

veit det er mange som gir leoser pinkis en gang i blandt, så lenge det er sjelden tror jeg ikke det er farlig, men hadde ikke giddi å gjort det selv. har du prøvd alt annet på særingen?
Svar med sitat
Gammel 01-02-2012, 09:51   #15
Reptilfreak

Genetics sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Sted: Oslo/Akershus
Meldinger: 510
Standard

Nå vet ikke jeg hvor utbredt dette er, men om du skal fòre på ørkenrotter på dyr du skal selge må du også sjekke at de spiser rotter. Enkelte dyr gjør seg sære ved å kun spise en type fòr og det kan skape problematikk for den du måtte selge til. Selv har jeg hatt en spider som kun spiste natalmus som heldigvis gadd å ta seg en rotte etter x-antall ganger jeg tilbød den rotte uten at den tok. Dette tok ganske lang tid. Og det å faktisk kjøpe en slange som nekter å spise rotte/mus som er mye enklere å få tak i enn ørkenrotter er ganske leit for kjøperen også, men mindre kjøperen er heldig å ha døde ørkenrotter i området..
Svar med sitat
Gammel 01-02-2012, 16:32   #16
Reptilfreak

E.repti sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Sted: Østfold
Alder: 18
Meldinger: 514
Blog Entries: 2
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Frogger Vis post
JEg skjønner godt at du vil være snill med leosen din. Men en leopardgekko er insectivor, dvs dens naturlige diet består av insekter.
Om du tenker på hvor Leopardgekkoene lever i naturen (i ørken områder) så sier det seg selv at mus og gnagere er noe det finnes svært lite av. De fleste mus og gnagere er avhengig av en viss mengde vann. Sjansen for at en leopardgekko kommer over pinkiser i naturen er dermed like stor som å vinne i lotto og like naturlig for den som at det er naturlig for deg å spise dubias som snacks på lørdagene. Men ja, om en leos kom over en pinkies i naturen ville den blitt spist fordi den må ha næring og fordi den ikke er i nærheten av å få like mye mat som en leos i fangenskap får.

En Pinkies består av store mengder fett som ikke leopardgekkoen i fangenskap verken har bruk for eller godt av. En leopardgekkos fordøyelses system er heller ikke bygget for å animalsk føde.
Fettet fra pinkiesen legger seg rundt leveren til leosen.. Det er ingen som har lyst på en fettlever.

Snacks er noe vi mennesker driver med, men det er missforstått snillhet av mennesker å gi leopardgekkoer eller andre reptiler snacks. Prøv heller å gi den noen voksmøll larver, silkeormer eller tilsvarende. De inneholder også mye fett, men er sunnere for leosen.

Det at noe blir spist betyr ikke at dyret har godt av det. Det er funnet veldig mye rart i magen på dyr som de ikke har godt av Gjør leosen din en tjeneste å gi den sunn mat.
Jeg vet jo dette, derfor jeg tok "" rundt snacks. Dens vanlige kost består jo av dubia, sirriser og melormer/zohobas. Det er jo ikke farlig å gi engang i blandt. Ikke som daglig kost, men kanskje engang i blandt når han er veldig sta i matveien.

Sitat:
Opprinnelig postet av Genetics Vis post
Nå vet ikke jeg hvor utbredt dette er, men om du skal fòre på ørkenrotter på dyr du skal selge må du også sjekke at de spiser rotter. Enkelte dyr gjør seg sære ved å kun spise en type fòr og det kan skape problematikk for den du måtte selge til. Selv har jeg hatt en spider som kun spiste natalmus som heldigvis gadd å ta seg en rotte etter x-antall ganger jeg tilbød den rotte uten at den tok. Dette tok ganske lang tid. Og det å faktisk kjøpe en slange som nekter å spise rotte/mus som er mye enklere å få tak i enn ørkenrotter er ganske leit for kjøperen også, men mindre kjøperen er heldig å ha døde ørkenrotter i området..
Alle slangene her i huset spiser rotter og mus. Det er noen som absolutt ikke vil ha dødt. Da er det ganske greit med egen avl. Det er også noen små slanger her som ikke tar større enn pinkis og som bare vil ha levende pinkis.

I det tilfellet så får jeg si ifra at kanskje ikke dyret ditt vil spise den. Da heller å få med en gratis å prøve engang eller noe
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 22:26.