| Fôrdyr Fôringstips til herptiler og virvelløse dyr. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2011
Sted: Oslo
Alder: 34
|
Jeg har forsøkt bananflueoppdrett, men må innse at jeg ikke takler insekter som flyr eller hopper (ja, bananfluene somikke kan fly kan hoppe). Jeg vet ikke om noe eklere i hele verden, med fluelarver på en god andreplass.
Derfor begynte jeg å fundere på alternative fordyr til sørgegekko og kanskje etter hvert pilgiftfrosk. Vil de spise maur? Andre forslag? |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2011
Sted: Rogaland
Alder: 19
|
Sørgegekkoer foretrekker vell først og fremst frukt så der tror jeg du kan klare deg med bare det. Når det kommer til pilgift så finnes det noen alternativer til bananfluer, som for eksempel springhaler (disse går nok fint til sørgiser også).
Fant forresten disse ved et kjapt google søk (har bare skumlest litt): http://www.frogforum.net/content/alt...weed-bugs-163/ http://www.ukmantisforums.co.uk/cric...ternative.html |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
Alternativt smått fôr kan være:
buffaloorm tropiske skrukketroll (benkebitere) i flere varianter tropiske spretthaler (springhaler, hoppestjerter) i flere varianter melorm. Hvis en har eget oppdrett har en også små. sirisser. Enten kjøpe pinheads, eller eget oppdrett
Sist endret av sveinjo; 32-13-2010 kl 25:60. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2011
Alder: 34
|
Takk for svar!
Springhaler - lever ikke de på bakken/i jorda? Sjelden sørgisen min er nede på bakken. Hin tar småfluene som dukker opp (mesteparten) og en del midd og andre uidentifiserte mikroskopiske småkryp. Ellers forer jeg bare med crested gecko diet (som sneglene dessverre også liker veldig godt). Skrukketroll - må de være tropiske? Regner med at norske ikke vil trives uten dvale om vinteren, men jeg kan alltids finne nye hver vår? Jeg må nok revurdere drømmen om frosker. |
|
|
|
|
|
#5 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Ad skrukketroll, så er det mulig at man kan bruke norske som fôrdyr, men de vil nok ikke trives i et tropisk klima/terrarie. Fordelen med de forskjellige tropiske artene, er at de både fungerer som mat og som gode nedbrytere. Se ellers info fra Springhalen.dk: Hvem spiser hvad? PASNINGSVEJLEDNINGER FOR FODERDYR
Sist endret av sveinjo; 32-13-2010 kl 25:60. |
|
|
|
|
|
|
#7 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2011
Sted: Troms
Alder: 18
|
Sitat:
![]() ''Alternativt smått fôr kan være: buffaloorm tropiske skrukketroll (benkebitere) i flere varianter tropiske spretthaler (springhaler, hoppestjerter) i flere varianter melorm. Hvis en har eget oppdrett har en også små. sirisser. Enten kjøpe pinheads, eller eget oppdrett'' |
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2007
|
Høres kanskje rart ut, men så og si alt av slike fobier for innsekter og lignende kan lett skli bort etter tid om du holder på med fluer. Første gangene er de værste, men etterhvert blir det ingen sak
Bananfluer er klart den enkleste løsningen når det kommer til slike små fordyr.
|
|
|
|
#10 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2011
Sted: Troms
Alder: 18
|
Sitat: