| Fôrdyr Fôringstips til herptiler og virvelløse dyr. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Alder: 19
|
Avler på dubia og har flere kulturer gående, slik som halvparten av resten av forumet..
MEN, hvorfor mener folk dette egentlig er så bra fôr dyr? sånn bortsett fra at man mener det lukter og bråker mindre en sirisser.. Her i huset så er det slik at veldig få dyr med glede gomler i seg disse.. Fikk i gang skikkelig med dubia føre jeg begynte med varaner, da jeg tenkte disse kom til å spise enormt.. Men neida, de gidder så vidt å bry seg når de ser en dubia tusle forbi. Det samme med de forskjellige gekkoene. Men når jeg mater med sirisser (og melormer, spesielt på varan menyen). Så går dette ned fortere enn du blunker. Har vært borti i tilfeller hvor dubiaer har lukta 10x værre en sirisser også.. Men dette kommer vel ann på hva man fôrer mener nå jeg. Her hos meg lukter det igrunn minimalt med mindre jeg nylig har kasta inn noe frukt(alltid frukta som lukter, ikke grønnsakene). Så, er det slik at jeg er kjempe uheldig og har dyr som hater dubia, eller har de fleste det sånn? Har avlet på sirisser før, det er jo sjukt enkelt..Så det kommer nok til å gå en del i siriss avl her fremover, med ett mye større fokus på det enn kakerlakker. Poenget; Få fram en diskusjon om hvorfor/hva som folk bruker og mener er best. Diskuter!
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2008
|
Da jeg på det meste hadde ca 30-35 leo avels dyr. Så var det toppen 3-4 stk som kanskje tok 1-2 dubias.
Eneste reptilene jeg har hatt som virkelig har digga Dubias er skjeggisene. Ellers så har ALLTID sirisser vært mest poppis hos mine dyr (leoser,skjeggiser,crested geckos,Fattail geckos). |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2008
|
Har også tidligere foret med vandre gresshopper å har aldri hatt så store å fine leoser
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2011
Sted: Troms
Alder: 18
|
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2011
Sted: Skien
Alder: 24
|
Ikke særlig gla i dubia leosene mine heller. Har en som totalt nekter, og resten KAN ta i på en eller 2...
Perlefirfisla derimot, hiver lett i seg en haug med dubia Men men alt går i grisen aka matvraket![]() Dubiaene luker ikke her.. Men de er voldsomme på å farte rundt så snart lyset går av, dog lager de ikke på langt nær så mye lyd som sirissene gjør Haha, får skikkelig "syden følelse" av sirissene
:D Sist endret av nileas; 04-01-2012 kl 01:53. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Alder: 19
|
Jeg kvitter meg med så mange hann sirisser som mulig, og slik at jeg får nok huer til å avle.
Da unngår jeg en del bråk av sirissene, dog er de bare med på å skape en mere natur følelse nede på dyrerommet. Så lyd er ikke noe problem, syns de egentlig avler en del bedre en dubiaer også. Har jo noen dyr som spiser dubia her, men de går altså ikke like fort som sirisser eller annet. Men overalt hvor fôr dyr og dubia blir nevnt, så er dette omtrent ett must til alle. Det skal være "så bra" osv osv. De avler jo, og blir spist, men det hadde vært kjekt å høre om de som sitter igjen med kun positive svar om dem. Virker som tarantella/skorpion miljøet ikke sliter like ille med å få dyr til å spise dette, men hvor mange reptil folk har en forkjærlighet til å fôre med dubia? Det har jo blitt nevnt at det er mye mer mat i dubiaer, det skal jeg ikke si noe på. Sitter ikke med noen mat skalaer om hva som er i hva. Melormer er gull for noen, hos meg er det sett på som snacks, det er jo ikke alt for mye mat i dem, noe mat er det jo. Noen av dyra elsker dem. Sirissene er bra basis fôr her syns jeg, de er det enda mer mat i, og blir også spist med glede. En annen ting er at dubia (og melormer) har det å grave seg ned. Sirisser klatrer heller rundt og er mere tilgjengelige i terra. Enkelte sverger på å kun håndfôre dyr, jeg prøver å ha fôr dyr i skåler, men pleier også å slippe rett inn(aldri hatt problemer med det). Så altså: Sitter fortsatt tilgode å få så mye positivt ut av dubia, som folk skal ha det til.
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2011
Sted: Oslo/Akershus
|
Jeg bruker en mix av dubia og sirisser.. Dubia avler jeg selv, til tross for at det går vanvittig tregt til tider, og sirisser kjøper jeg 150stk hver andre/tredje uke. Jeg synes og at dubia lukter, enkelte ganger mer enn sirisser men det kommer vel litt an på hva man fòrer de med og.. Men de er hakket større og hakket mer fyldige enn sirisser er min tankegang, hvertfall ettersom jeg kjøper medium siriss som passer til både de minste og de største. Selv er jeg såpass heldig at alle mine insektsetende dyr, skjeggis, crested, yemen og leoser spiser dubia uten problem. Bortsett fra èn leos da hun kun skal ha sirisser, men hun tar av og til likevel. Men jeg som sagt varierer mellom siriss og dubia som hovedfòr og kjøper innimellom inn zophobas og melormer som snacks
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2011
Sted: Akershus/Bærum
Alder: 32
|
Kommer vel litt ann på hva de er vant med å få? vil jo tro at dyr kan favorisere mat? eller?
Min Leo er tytligvis ikke kjempeglad i Dubai, og kaster nedpå zophobas når hun får det, men hun spiser Dubai når hun er sulten, tar bare litt tid å få øye på dem, for de er jo både her og der på 2 sec, nå har ikke jeg prøvd enda med Siriser, for jeg selv er veldig var på lyder om natta, og jeg bor ikke i et palass for å si det sånn, så jeg har tenkt å fore på Dubai og Zophobas så lenge det lar seg gjøre. Når det kommer til lukt, har jeg null problemer med kolonien, jeg kjenner at det lukter litt når jeg åpner boksen, men ikke noe så sterkt at det siver illeluktende rund om i leiligheten.
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
|
Alt av dyr her i huset digger dubia. Jeg har dog følelsen av at de mindre dyra, små gekkoer, anoler o.l. ikke er like fans.. Jeg har alikvel ikke troen på at dubia har så mye mer god mat i seg enn sirisser, dubia inneholder tross alt 50% skall.. Gutloada sirisser er goodi!
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Dubia som fòr dyr! | Sokken91 | Fôrdyr | 13 | 19-09-2011 21:32 |
| dubia | mantris | Fôrdyr | 1 | 19-07-2011 02:14 |
| B. Dubia til kr 39 per stk | korse | Småprat | 21 | 26-04-2009 12:18 |
| Kan B. Dubia fly? | robert | Pinnedyr, knelere og andre insekter | 11 | 02-02-2009 21:04 |
| ØK:Dubia | Reptimex | Fôrdyr | 1 | 18-11-2008 17:08 |