| Fôrdyr Fôringstips til herptiler og virvelløse dyr. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2011
Sted: Bergen
Alder: 32
|
Hei!
Hvordan er det å komme i gang med avl av mus? Det virker rimelig "rett frem" og drive med, men jeg ser for meg at det krever en del utstyr. Jeg er veldig opptatt av at dyrene skal ha det bra, og at slikt skal gjøres helt "by the book". Fins det noen oppskrift på hvordan man avler labratoriemus f.eks? Vedr. avliving av dyrene, har jeg hørt at noen bruker CO2 til innsovning, og siden fryser dyrene. Er dette ansett å være stueren praksis? Vil tro at det kan være lurt å ha dyr i forskjellige størrelse/alder, fra mini til fullvoksen. Fins det noen regler her? Svar mottas med takk
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2004
Sted: Rogaland
Alder: 30
|
Som du selv sier, så er det ganske rett frem.
Kjør for eksempel på avlsgrupper med 2-3-4 hunner og 1 hann. Start med ulike blodlinjer. Noe innavl går normalt bra, men jeg syns det er bra å få inn nye blodlinjer en gang iblant. Jeg har selv brukt co2 ved avliving, og har egentlig funnet ut at det er det beste da det virker mindre brutalt ut og det blir fort litt griseri ved å slå de ihel. Bruk co2 gass i en boks helt til musene er døde og så frys nef. Dette er en metode som blir brukt på laboratorium, så det er stuerent som avlivingsmetode selv om det kanskje ikke er stuerent i alles øyne..
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2007
|
bare så du eer klar over det mus stinker som faen . du bør helst bytte substrat ofte . jeg hadde mus i et par måneder til jeg ikke klarte lukten lengre.
co2 boks jeg brukte kostet vel ca 300kr å lage med co2 flaske med justerbar ventil . kjøpt på paintball butikk du bør også ha noen små hull i toppen slik når du pumper in co2 vil lufta bli presset ut siden co2 er tyngre du kan ikke avlive pinkies med co2
|
|
|
#4 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
TAkk for info! Hva er årsaken til at man ikke kan ta de minste med CO2?
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2007
|
tor det er noe med lungene deres som tåler det bedre dermed blir det en pining for dem . ikke helt sikker på dette
jakter du på utstyr og labbur samt co2 boks har jeg å selge bare sende en pm
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2009
Sted: Hordaland
Alder: 31
|
nyfødte mus er bare å legge i fryseren, legg dem først i en romtemperert eske, og så rett i frys, sovner temmeleg fort inn.
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2011
Sted: Troms
Alder: 18
|
|
|
|
|
|
|
#8 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2011
Alder: 19
|
det burde byttes flere ganger i uken. har ikke egen avl selv, men har vært hos flere som har det. ikke alle lukter like ille, men det lukter generelt vondt.
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2011
Sted: Østfold
Alder: 18
|
Alle sier det lukter vondt. Jeg har selv blitt vandt til det og lukter ingenting
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Hold av ørkenskorpioner. | Androctonus | Skorpioner | 2 | 11-03-2009 12:52 |
| Hold av Androctonus spp | psychofox | Skorpioner | 8 | 11-03-2009 12:31 |
| hold av voksmølllarver | moniq | Andre insekter | 10 | 08-03-2008 12:05 |
| FAQ: Hold av taranteller | Andy | Taranteller og skorpioner | 3 | 10-08-2007 20:34 |