| Fôrdyr Fôringstips til herptiler og virvelløse dyr. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2006
Sted: På land
Meldinger: 163
|
Jeg vil gjerne dele litt av min erfaring med oppdrett av (Bombyx mori).
Fakta om silkeormen finner en ved å søke lett på google, så jeg går ikke i detalj på det. Men vil absolutt anbefale silkeorm som et fantastisk fordyr. Silkeormene har en av de raskeste utviklingene av alle fordyr jeg har prøvd, fra egg til fullvoksen larve på 6cm går det rundt 1mnd. Det er fullstendig luktfritt og larvene er fullt og helt stedbundet til sin foringsstasjon, jeg holder mine i små bokser på 8x8x4cm (lbh) uten lokk og larvene forlater aldri boksen så lenge det er mat til stedet. I tillegg er dem meget stimulerende for reptilene med tanke på matlyst, spesiellt kameleoner som kan bli litt kresne inni mellom sier aldri nei til en silkeorm. Silkeormen klekkes som 3mm stor og perfekt for pilgiftfrosker og mindre gekkoer, og kan brukes under hele oppveksen om en har større dyr. Silkeormen blir etter hvert til en nattsvermer som kun har en oppgave for øyet etter den kommer ut av puppen, og det er parring og egglegging. Den stiller ingen krav til noe annet enn en flate å legge eggene på. Eggene legges i kjøleskapet i 3mnd før eggene tas ut og klekkes etter 12-14 dager. En kan altså meget enkelt og med lite arbeid drive privat oppdrett av silkeormen. Foringen er også utrolig enkelt om en kjøper inn ferdiglaget silkeormmat eller lager dette selv på maks 5 min fra pulver. Ferdiglaget silkeorm mat holder rundt 1mnd i kjøleskapet.
The wisest men follow their own direction. Euripides (484 BC - 406 BC) Sist endret av ImTheLoveDoctor; 22-10-2011 kl 17:42. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2006
Sted: På land
Meldinger: 163
|