| Fôrdyr Fôringstips til herptiler og virvelløse dyr. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2006
Sted: Sandnes (Rogaland)
|
Nå har spyfluene mine kommet, og så har jeg noen spørsmål:
1. hvor stort bur trenger dem? Nå har jeg dem i et 10 liters bur. (har ca 400stk) 2.trenger dem en "eggboks"? 3.Hvilken type mat er det mest efektivt å gi dem? 4.hvor lenge lever dem? egg-larve-kukong-voksen-død Hiver sikkert inn flere spørsmål etter hvert... :wink: TAKKER på forhånd
|
|
|
#2 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
1.hvordan skal jeg gi dem vann? 2.hvilken tempratur skal dem ha? 3.hvilken fuktighet skal dem ha?
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2006
Sted: bergen
|
henne fikk du kjøpt 400 stykker og til vilken pris?
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2005
Sted: Kristiansand
Alder: 41
|
Stuefluer / Krølvinger
-------------------------------------------------------------------------------- Stuefluer leveres normalt kun i puppestediet; de er meget lette at håndtere, når de er indpakket i hver sit lille"hylster". Pupperne er normalt 1-2 dage gamle når de afsendes og vil først klække 4-6-dage efter modtagelsen. Du kan opdele en leverance i 2-3 portioner, hvoraf nogle opbevares køligt. Ved 15 grader er de ialt 2-3 uger om at klække og ved 12 grader går udviklingen helt i stå. De kan tåle lavere temperaturer i varierende grad: 8-12 grader i ca.8-10 dage, 6-8 grader i op til 6-7 dage og 4-5 grader i få dage. Men de udklækkede fluer kan bedre tåle kulde: 10-14 dage i køleskab. De kan også opbevares ved stuetemperatur i en mindre, tætlukket pose med en sukkerknald som føde. Stuefluerne leveres som dansk normalstandard eller som krølvinget variant, der ikke kan flyve. Sidstnævnte behandles principielt på samme måde, men synes at være lidt sarte på nogle områder. F.eks synes de ikke at leve så længe som de flyvende og de yngler ikke helt så længe. |
|
|
|
|
|
#5 | |
|
Senior Member
Medlem siden: Sep 2004
Sted: Froland
|
Sitat:
Nå som vinteren nærmer seg kan man kjøpe levende maggot i de fleste sportsforretningene som selger fiskeustyr for en snau femtilapp(ca 250 stk). Oppbevarer du de i romtemp. så tar det ikke lange stunden før du får pupper og fluer.
|
|
|
|
#6 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
400stk kostet 36dkk (ca 39,55nok) + frakt 45dkk (ca49.50nok) =90nok
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
hvordan ser spyflue egg ut? hvor lang tid tar det før eggene klekkes?
har en hau med noe som ligner på egg, men det er ganske lenge siden dem kom. Hvor store er spyfluelarver?
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Bergen
Alder: 23
|
Mulig det er snakk om kokonger?
Eggene bruker kun noen dager på å klekke, mens larvene ligger i kokongene noe lenger
|
|
|
|
|
|
#9 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Både kjøttdeig-biten og de to eplenne jeg la oppi er helt hvite av noe som ligner på egg...
|
|
|
|
#10 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Nå har jeg skaffet meg noen maggots fra XXL så da er det bare å begynne på nytt... Hva er det beste å fore dem med? hvor store er larvene når dem blir født? har lakt de nye fluene i et lavere bur slik at det ikke egg-plassen skal råttne, men der har jeg ikke myggnetting på taket så jeg må vere sikker på at dem ikke stikker av
|
|
![]() |
| Emner |
| spyfluer, spørsmål |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||