| Fôrdyr Fôringstips til herptiler og virvelløse dyr. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2009
Sted: akershus
|
Hei! Har gang på gang prøvd å få til oppdrett av sirisser men får det aldri til.
![]() spørsmål jeg lurer på: noen tips til hva dem kan legge eggene oppi ? varme ? kald og varm side. noe spesielt jeg burde mate dem med ? substrat ? |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2011
Sted: Skien
Alder: 24
|
Til de voksne setter du inn en plastboks e.l. med fuktet vermeculite, (eller jord eller torv eller noe sånn)som du fukter ca hver dag. skal IKKE være dryppende våt. De voksene vil parre seg av seg selv
Tempraturen til de voksne bør ligge på 25-30 grader, jo høyere varme, jo mer aktive blir de. Noe som hjelper på aktiviteten i eggleggingsboksen. Mener å ha lest en eller annen plass at en hun kan legge så mye som 100 egg per dag hvis miljø er tilrettelagt, men skal ikke si det for sikkert. Når eggeboksen har stått inne i ca 1 uke så setter du denne i en egen boks, med varmematte under. Ca 25-30grader. Etter ca 8-14 dager vil sirissungene klekke. Når du tar ut eggeboksen fra de voksne kan du sette inn en ny slik at du alltid har egg på gang![]() Du trenger ikke bunnsubstrat til dem, men kan ha hvis du vil. Selv har jeg et tynt lag med havregryn i bunnen, men det blir fort ekkelt hvis jeg legger grønnsaker og frukt på det, så jeg må da bruke skål til frukten og grønnsakene. Du TRENGER ikke bunnsubstrat altså Blir mye søl og gris synes jeg.Sirissene spiser det meste, gulrøtter, epler går det mye i hos meg. Og i tillegg fiskemat som har høyt proteininnhold. For å ikke snakke om noen få biter med kattemat, ble skikkelig kannibalisme etter noen dager uten kattemat i min boks:/ Så protein er viktig!! I tillegg er det jo lurt å hive på kalk/vitaminer over maten dems hvis du skal fore dem til gekkoer e.l. Du trenger ikke vannskål til dem, de får all fuktighet dem trenger fra frukt og grønt. sirissene er skikkelig selvmordskandidater, og det virker nesten som om de har lyst til å drukne Vær også forsiktig med de nyklekkede ungene, selv 1 liten vanndråpe kan ta livet av 10-15 nyfødte![]() Kan ikke si så mye om dette da jeg ikke har noe spesiell erfaring med avl. Har for tiden mine første egg til klekking akkurat nå, men har sett at det kryr av egg oppi der Så jeg håper på bebier snart jeg også![]() Her er en link, men finnes masse om avl av sirisser på repti.net også, hvis du søker litt ![]() Sirissoppdrett | Reptilweb - alt om reptiler og terrarium |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2009
Sted: akershus
|
Tusen tak for svar
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
|
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
Mine første sirissunger klekte i dag og de har stått i ca 2 uker på varmematte. Har lest på forskjellige utenlandske care sheets at eggene klekker etter ca 10-20 dager på 25-30grader. Gøy med unger, ca 50 små som springer rundt
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2008
Sted: Vest-Agder, Mandal
|
Jeg avler enda på sirisser jeg kjøpte for 8 år siden...
![]() Tilleggsopplysning: Jeg bruker spon (høvelspon? fra Felleskjøpet) i bunnen hos sirisser. Sponen trekker til seg evt. fukt og det holder seg tørt og fint oppi hos dem. Sirisser skal ha det tørt. Usprøytet rapidsalat elsker sirisser i alle størrelser, i tillegg til oppskåret eple og gulerot. Men pass på at ikke grønnsaker og frukt er sprøytet - sirisser er ekstremt ømfintlige for sprøytemiddelrester. Sirissunger trenger mer fuktighet via foret, enn de voksne gjør. Pass også på å gi nok mat, fiskeflakfor (gullfisk) og kattetørrfor. Vannskål trenger de ikke. Lykke til videre
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| 1 siriss på villspor + 1 siriss tør ikke gå rundt | Charming | Taranteller | 5 | 03-10-2009 11:38 |
| Siriss egg | Fluffy | Andre insekter | 11 | 13-02-2008 16:09 |
| siriss mat?? | duefjes | Andre insekter | 34 | 05-01-2008 01:30 |
| Siriss egg | lazor | Andre insekter | 23 | 04-11-2007 17:43 |
| Siriss mat | _Nagash_ | Småprat | 6 | 22-02-2006 15:27 |