"
Gammel 04-09-2011, 15:18   #1
Reptilfreak

Goomba sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
Sted: Rogaland
Alder: 19
Meldinger: 293
Standard Bananfluemedie tørker ut

Jeg har litt problemer med at fluemediet mitt tørker ut og mugler. Noen dager etter jeg setter inn fluer begynner jeg å se noen larver, og noen dager senere er det helt fullt med larver i mediet så det er ikke problem med produktiviteten. Problemet er at mediet tørker helt ut og blir en hard plate som løsner fra boksen når jeg prøver å drysse ut fluer.

Når jeg har kjøpt et glass med bananfluer fra dyrebutikken har disse holdt i lange tider og ikke tørket eller muglet. Jeg har prøvd med mye og lite vann i mediet, men det samme skjer hver gang.

Skal jeg spraye vann i boksen av og til for å forhindre at det tørker? (mener å ha lest en plass at vann gjør fluene sterile)

Mediet er kjøpt her. Det hadde vært kjekt og fått mer enn én generasjon utav hver "batch" med fluemedie.
Goomba er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 04-09-2011, 20:36   #2
Reptilfreak

Medlem siden: Nov 2010
Sted: Oslo
Meldinger: 420
Standard

For det første lag medie selv!!
Velg en fast kopp du bruker vær gang.
3 bananer
3 kopper havregryn
3 kopper corn flakes
4 kopper vann
Minimalt lite tørrgjær. (1 pakke burde vare 1-2 år liksom s sier litt hvor lite du trenger)
Bland dette godt sammen med en slags mikser. Det kommer til å se ut som det er alt for mye vann men legg et håndkle over bollen og la det stå til dagen etter så er det bra. Fordel det på kopper la det stå noen timer så det danner hinne. Sa så klart med papir over så ingen andre fluer legger egg. Så river eller klipper du opp en platikpose i biter og dytter biter neddi. Ikke papp for det trekker til seg fukten!
Putt opp i nok medie ellers vil det tørke! Veldig viktig. I vil lære etter vært hvor mye du trenger!
Så tilsetter du fluer!
Du kommer til å feile i førsten som alle andre men bare prøv igjen!
Folk som har avlet fluer i over 20 år har brukt dette medie alltid så det funker'

Lykke til
reptilesboy er online nå  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 04-09-2011, 21:04   #3
Reptilfreak

duefjes sin avatar

Medlem siden: May 2007
Sted: Kristiansand Vest-Agder
Alder: 24
Meldinger: 2,011
Standard

man kan jo helle oppi litt vann sån at det holder seg fuktig,
Svar med sitat
Gammel 04-09-2011, 22:25   #4
Reptilfreak

shelob sin avatar

Medlem siden: Jun 2006
Sted: Asker
Alder: 34
Meldinger: 1,650
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard

Jeg heller i ekstra vann vis det tørker ut fort.
Ellers bytter jeg kultur når det ser ekkelt og tørt ut.
shelob er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Beste bananfluemedie? bendick2112 Fôrdyr 10 22-04-2010 21:45

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 22:08.