"
Gammel 03-09-2011, 11:55   #1
Reptilfreak

Goomba sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
Sted: Rogaland
Alder: 19
Meldinger: 293
Standard Bananfluekultur i terrarium

Jeg kom til å tenke på om det er mulig å avle bananfluer i samme terra som et herptil som spiser bananfluer? Jeg regner med at terraet må være ganske stort slik at fluene får nok gjemmeplasser. Er dette blitt gjort noen gang?

EDIT: Dette gjelder forsåvidt også andre fôrdyr som sirisser, kakerlakker osv.
Goomba er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 03-09-2011, 12:09   #2
Reptilfreak

Medlem siden: Nov 2010
Sted: Oslo
Meldinger: 420
Standard

Jeg regner med at disse dyrene skal ha fuktighet og vann. Vis fluemedie blir sprayet for mye vann på vil det begynne å mugne uten at det ser sånn ut å lukte helt forferdelig. Vis det er tørt inni der vil det mest sannsynelig tørke ut og ikke mulig å legge egg der. Dessuten klarer ikke fluekulturen å formere seg mye i et terra. Kanskje en generasjon men så er medie ferdig eller så blir dem fort spist. Dyrene lærer til slutt hvor fluene kommer fra. Da må du evt bytte medie OFTE. Og i tillegg så tiltrekker et slik fluemedie mye midd så jeg ville ikke gjort dette inne i et terra men forholdt meg til å avle i kopper

Sirisser kan faktisk gå. Dette spørs hvilket dyr du har. Men har du F.eks sørgegekkoer kan du putte en gravid hue oppi den fuktige torven så vil hun legge egg der, senere vil eggene klekke og da er det masse små minisirisser den kan spise.

Kakkerlakker har jeg aldri prøvd i et terra men tviler på det går.
reptilesboy er online nå  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 03-09-2011, 12:14   #3
Reptilfreak

shelob sin avatar

Medlem siden: Jun 2006
Sted: Asker
Alder: 34
Meldinger: 1,650
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard

Jeg er ingen reptil-expert. Men bør ikke dyret ha fred når det skal skifte ham?
Levende fordyr som kan kravle over alt på den vil ikke det bare plage dyret.
Mere fornuftig å ha kontroll tror jeg. Fordyr og dyr hver for seg.
shelob er offline  
Svar med sitat
Gammel 03-09-2011, 13:11   #4
Reptilfreak

Standard

Dette kommer jo litt ann på hvilket dyr du har. Frosker F.eks bytter jo ikke ham. Sørgegekkoer løper rundt såppas mye og har hundrevis av gjemmesteder der du minst kan vente det så de klarer nok å få fred uansett. Men tror nok det er lurt med fordyr og dyra vær for seg ja. Vis noen av dyre skulle dø og det råtner opp så blir det sykdom osv.
reptilesboy er online nå  
Svar med sitat
Gammel 03-09-2011, 14:52   #5
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Alder: 21
Meldinger: 1,202
Blog Entries: 2
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av reptilesboy Vis post
Sirisser kan faktisk gå. Dette spørs hvilket dyr du har. Men har du F.eks sørgegekkoer kan du putte en gravid hue oppi den fuktige torven så vil hun legge egg der, senere vil eggene klekke og da er det masse små minisirisser den kan spise.

Kakkerlakker har jeg aldri prøvd i et terra men tviler på det går.
Sirisser er kjent for å gnage på reptiler (feks leopardgekkoer) som ikke spiser de dersom du lar de være i terrariet uten tilsyn, så det er ikke det smarteste du gjør. Kakerlakker er jeg usikker på, men jeg vil si at det er smartere å ha slike fordyr i sin egen boks - min mening.

Sitat:
Opprinnelig postet av reptilesboy Vis post
Dette kommer jo litt ann på hvilket dyr du har. Frosker F.eks bytter jo ikke ham.
Frosker skifter faktisk ham.. Mine japanske trefrosker gjorde det titt og ofte, så der tar du feil.

Ang bananfluer så skal jeg ikke uttale meg om det, jeg har aldri fôret med det. Men jeg ville ikke hatt sirisser i terrariet hele tiden, da de som sagt er kjent for å kunne gnage på dyr.
Jeg sier meg enig med Shelob, det er smartest å ha insekter (som sirisser ihvertfall) i en annen boks enn der reptilet er, det kan virke stressende på dyret med sirisser som kravler over det..
Svar med sitat
Gammel 03-09-2011, 15:33   #6
Reptilfreak

Standard

Ja enig med de fleste dyr som Leopard gekko. Men sånn som sørgiser kunne faktisk gått.
Beklager det med hamskiftet med Frosker men jeg tenkte på pilgift da bare jeg driver med det ;P
Men enig med dere assa. Avl fordyr i sin egne bokser, lettere og du slipper problemer
reptilesboy er online nå  
Svar med sitat
Gammel 04-09-2011, 02:37   #7
Reptilfreak

E.repti sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Sted: Østfold
Alder: 18
Meldinger: 514
Blog Entries: 2
Standard

Det går fint det. Bare ha en plastikkboks med jord, gjør det du trenger med boksen for at egga skal ha det bra osv. insekter setter seg som regel til ro og ikke kravler rundt på dyr. Men uansett så er det insekter i naturen også, så hvor mye dyra får fred da.. Men vet ikke med bananfluer og luftehull, de kan vel komme seg ut. Tror ikke du vil ha fult av bananfluer rundt i rommet.. (: Men anbefaler det ikke, eller hvertfall ikke med leoser og dyr som ikke beveger mye på seg..
E.repti er offline  
Svar med sitat
Gammel 04-09-2011, 04:16   #8
Reptilfreak

mr-repti sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Alder: 19
Meldinger: 2,460
Blog Entries: 4
Standard

Når jeg drev med pilgift, hadde jeg en bananflue kultur gående i terrariene. Etter som pilgiftene spiste såppas mye, var det greit at de alltid hadde tilgang på fluer, suplerte med kulturer jeg avla på ved siden av. Gjorde det enkelt og greit, kutta ett hakk i en banan(i skallet) og la den inn i terra, da kom ikke froskene inn i banan, men fluene gjorde. Fluene spiste og la egg og sånt holdt jeg det gående ved å legge inn bananer når de andre var "oppbrukt". La en finere maskert netting oppå original luftingen, så var veldig få fluer som kom seg ut derfra.
mr-repti er offline  
Svar med sitat
Gammel 04-09-2011, 10:21   #9
Reptilfreak

ymar sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Sted: bergen
Meldinger: 279
Standard

Jepp, ikke noe problem vist du har litt stort terra.. Er jo bare en fordel at terrariet går mest mulig av seg selv..

Ymar
ymar er offline  
Svar med sitat
Gammel 04-09-2011, 21:34   #10
Reptilfreak

Iggemamma sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
Meldinger: 611
Standard

Sirisser er et HELVETE i tropeterra. Gnafser på både store og små dyr, små ryker jo da fort med. Og så mye fine planter som bortgjemte sirissidioter har tatt knekken på (småsirisser som anolene ikke har knerta i tide)
Har gått over til foring i glass.

Men pilgift kan ha masse mat gående fritt i buret. Bananmetoden er genial, det gjør også at fluene holder seg i terra siden det er der maten er, og froskene vet hvor maten er servert.

I tillegg kan man ha masse springhaler, benkebitere og slikt snask fykende rundt i bunnlaget.
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Øgler terrarium sobe Slanger, øgler og skilpadder 1 09-01-2011 18:03
Terrarium geckogutten Øgler 1 08-04-2008 06:34
Hva kan man ha i et Terrarium? Jon M Terrarier 5 01-04-2008 07:26
Bananfluekultur oppstart john Fôrdyr 42 12-03-2008 02:49
TRE-I-ETT TERRARIUM troia Terrarier 20 27-01-2007 21:34

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 22:07.