"
Gammel 20-08-2011, 23:20   #1
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Medlem siden: May 2011
Sted: Troms
Alder: 18
Meldinger: 782
Standard Endelig! zophobas oppdrett!

Ganske så morro og få til ett vellykket zophobas oppdrett på første forsøk!

Her er min framgangsmetode:

valgte ut de største zophobasene, og la de e hver sin tomme fyrstikkeske. etter ca 3-4 uker var de biller. Deretter fylte jeg en 2L isboks med litt ugjødslet naturtorv, fukta den litt ektra og heiv i billene. Isboksen ble satt oppå lysarmaturet til terraet ( varme) og nå når jeg skulle sjekke om det var liv der etter 2 uker, var det bare noen få biller igjen, resten har daua under prosessen, men når jeg løfta litt på torva, var det FULT av små zophobas der!
Reptils er online nå  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 20-08-2011, 23:49   #2
Reptilfreak

Martink sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Sted: Utenfor Haugesund.
Alder: 30
Meldinger: 898
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (8)
Standard

Artig!!
Må nesten prøve selv også

Hva mater du larvene og billene med?
Martink er online nå  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 21-08-2011, 00:02   #3
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Martink Vis post
Artig!!
Må nesten prøve selv også

Hva mater du larvene og billene med?
Mater generelt det samme til alt av fordyr her, både dubia, sirisser, zophobasene og zophobas billene får : T-Rex Siriss Fôr. Calcium Plus 57gr - Bristols.no + litt salat/mais/agurk/gullerøtter/banan / annen frukt

+ at jeg ofte har litt vitaminer og kalsium på maten til fordyrene, liker og tro at det bedrer kvaliteten og næringen på dem

+ havregryn og katte/hundemat, alt ettersom
Reptils er online nå  
Svar med sitat
Gammel 21-08-2011, 01:13   #4
Reptilfreak

Proxor sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Sted: Sogn og Fjordane
Alder: 28
Meldinger: 219
Standard

sjekket ut metoder på youtube zophias og melormer, ein boks i topp med nettinggreie i bunn med små åpning så substrat (havregryn eller noe) opp igjen på så går billene i den, så ein boks under, så vil ungene falle igjenom rista og ende opp i boksen under
Proxor er offline  
Svar med sitat
Gammel 21-08-2011, 20:23   #5
Reptilfreak

Medlem siden: Nov 2010
Sted: Oslo
Meldinger: 420
Standard

Den metoden proxor snakker om nå prøver jeg nå! De forje billene mine døde før jeg fikk prøvd ordentlig men har vel snart ny runde med en 30 biller. Det er økologisk havregryn dette blir litt lettere da larvene spiser havregryn også.
reptilesboy er online nå  
Svar med sitat
Gammel 21-08-2011, 21:06   #6
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Standard

havregryn greierene fucka seg for meg, bruker ugjødla torv til billene, og hiver inn mais, salat, banan, agrurk og /eller siriss for fra bristols. Funker som fy

Sprayer jorda fuktig i starten, og sprayer innsiden av lokket. Deretter er det kun vedlikehold når de skal mates, og når det er klekket fram zophobas
Reptils er online nå  
Svar med sitat
Gammel 21-08-2011, 21:20   #7
Reptilfreak

Christoffer sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Sted: Bergen
Meldinger: 1,631
Blog Entries: 3
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (17)
Standard

Er zophobas vanskelig å avle? Har aldri prøvd før men har avlet melorm. Det gikk jo av seg selv i grunn. Trodde det gikk i det samme med zophobas og melorm?

Common names are very much like children that stare at you, pay no attention to them.
Christoffer er online nå  
Svar med sitat
Gammel 21-08-2011, 21:58   #8
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Christoffer Vis post
Er zophobas vanskelig å avle? Har aldri prøvd før men har avlet melorm. Det gikk jo av seg selv i grunn. Trodde det gikk i det samme med zophobas og melorm?
Om du gjør som jeg har skrevet her, burde det gå rimelig av seg selv. Ett par sprøyt med vannflaska på torva, hiv i billene, sprøyt på lukket og lukk igjen, så setter du det varmt, så skal du se at det kommer en haug av zophobas Eneste man gjør er vel og vedlike holde / fjerne gammel mat og legge inn ny
Reptils er online nå  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Avl av Zophobas. M Rajn Fôrdyr 0 03-02-2010 21:16
Zophobas anders95 Pinnedyr, knelere og andre insekter 7 21-10-2009 20:01
Zophobas Shibiz Fôrdyr 1 01-03-2008 00:19
Zophobas oppdrett? cobra_kai Andre insekter 29 18-12-2006 17:52
zophobas Sid Fôrdyr 3 07-12-2003 05:00

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 22:07.