| Fôrdyr Fôringstips til herptiler og virvelløse dyr. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2011
Sted: Troms
Alder: 18
|
Ganske så morro og få til ett vellykket zophobas oppdrett på første forsøk!
![]() Her er min framgangsmetode: valgte ut de største zophobasene, og la de e hver sin tomme fyrstikkeske. etter ca 3-4 uker var de biller. Deretter fylte jeg en 2L isboks med litt ugjødslet naturtorv, fukta den litt ektra og heiv i billene. Isboksen ble satt oppå lysarmaturet til terraet ( varme) og nå når jeg skulle sjekke om det var liv der etter 2 uker, var det bare noen få biller igjen, resten har daua under prosessen, men når jeg løfta litt på torva, var det FULT av små zophobas der!
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2007
Sted: Utenfor Haugesund.
Alder: 30
|
Artig!!
Må nesten prøve selv også Hva mater du larvene og billene med?
|
|
|
#3 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
![]() + at jeg ofte har litt vitaminer og kalsium på maten til fordyrene, liker og tro at det bedrer kvaliteten og næringen på dem ![]() + havregryn og katte/hundemat, alt ettersom |
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Apr 2009
Sted: Sogn og Fjordane
Alder: 28
|
sjekket ut metoder på youtube zophias og melormer, ein boks i topp med nettinggreie i bunn med små åpning så substrat (havregryn eller noe) opp igjen på så går billene i den, så ein boks under, så vil ungene falle igjenom rista og ende opp i boksen under
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2010
Sted: Oslo
|
Den metoden proxor snakker om nå prøver jeg nå! De forje billene mine døde før jeg fikk prøvd ordentlig men har vel snart ny runde med en 30 biller. Det er økologisk havregryn
dette blir litt lettere da larvene spiser havregryn også.
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
|
havregryn greierene fucka seg for meg, bruker ugjødla torv til billene, og hiver inn mais, salat, banan, agrurk og /eller siriss for fra bristols. Funker som fy
![]() Sprayer jorda fuktig i starten, og sprayer innsiden av lokket. Deretter er det kun vedlikehold når de skal mates, og når det er klekket fram zophobas
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
Er zophobas vanskelig å avle? Har aldri prøvd før men har avlet melorm. Det gikk jo av seg selv i grunn. Trodde det gikk i det samme med zophobas og melorm?
|
|
|
#8 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Eneste man gjør er vel og vedlike holde / fjerne gammel mat og legge inn ny
|
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Avl av Zophobas. M | Rajn | Fôrdyr | 0 | 03-02-2010 21:16 |
| Zophobas | anders95 | Pinnedyr, knelere og andre insekter | 7 | 21-10-2009 20:01 |
| Zophobas | Shibiz | Fôrdyr | 1 | 01-03-2008 00:19 |
| Zophobas oppdrett? | cobra_kai | Andre insekter | 29 | 18-12-2006 17:52 |
| zophobas | Sid | Fôrdyr | 3 | 07-12-2003 05:00 |