| Fôrdyr Fôringstips til herptiler og virvelløse dyr. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2011
Alder: 24
|
Arrrgh...
Hva gjør jeg feil?? Kryr av bananfluer nede hos kakerlakkene. Hvordan får jeg dem vekk? Er det fordi det tar for lang tid før jeg bytter til ny frukt? Pleier å bytte litt mer enn en gang i uken, da er som regel all frukt spist opp, ligger bare skall igjen. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
|
Kjøp deg en knelerkokong å ligg den hos kakerlakken! ^^
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2010
Sted: Oslo
|
Er ikke sikkert det er bananfluer. Avler du bananfluer hjemme hos deg? Ser du noen type kokonger nedi frukten? Hva har du som substrat til kakkisene dine?'
Kan disse fluene fly ordentlig godt? |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
Sikker på det ikke er fruktfluer? De har en lei tendens til å bli tiltrukket av bl.a frukt.
For å bli kvitt dem tar du kakkisene dine ut (utendørs) renser dunken med kakkiser godt. Alt gammelt som kan ha egg i seg (jord, gammel frukt ol) må kastes/byttes ut med nytt. Jeg skriver utendørs fordi det er noe dritt med en sverm fruktfluer i huset. Bananfluer har forresten røde øyne. Fruktfluer har svarte og er litt større enn bananfluene. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
Fruktfuler og bananfluer er det samme, bare forskjellig navn slik jeg har forstått det? (Eller bananflue er vel en type fruktflue. Men tenker på folkemunne nå, vi har alltid kalt dem bananflue).
Er garantert disse fluene, har hatt dem før da jeg bodde hos mamma og dem. Forsvinner om man ikke lar frukt ligge ute, eller matrester på kjøkkenet. Men kakerlakkene må jo ha frukt :S Jeg har ikke bunnsubstrat til kakkerlakkene (har oppsettet til springhalen.dk). Har insektsfor og hundemat i en skål, og frukt i en annen skål. Ellers har jeg eggekartonger til dem. De avler som bare det. Å ta det ut å rengjøre får jeg gjøre. Er vel kanskje nærliggende å tro at de har lagt egg andre steder i huset også? Får vel ta full vask av alt da :/ Heldigvis syns jeg ikke disse fluene er noe ekle, er bare irriterende å få fjeset full av dem hver gang jeg bytter mat til kakerlakkene. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
|
Så ikke det du skrev med røde øyne før nå. Skal ta en titt på mine etterpå.
EDIT: Er bananfluer ja. Lysebrun kropp, røde øyne. Har jo hatt kakerlakkene en stund, men ikke før nå de siste dagene at de har kommet. Er så rart. :/ |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
Lå temmelig lavt i kurs hos samboeren min etter jeg hadde en ulykke med en temmelig stor bananflue kultur for noen år siden. (jeg lever fremdeles på nåde)
![]() Heldigvis er støvsugeren effektiv for å bli kvitt de som flyr løst eller svermer i huset ![]() BTW: Mine kakkiser for grønsaker istedet for frukt.. De spiser og avler med det også
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
|
Hehe, ser den
![]() Da tar jeg tipset ditt i alle fall, rengjør boksen godt. Og så skal jeg være mer nøye med å ta ut fruktrester tidligere. Er vel gjerne der problemet ligger, og derfor de har kommet i utgangspunktet. Ah, hvilke grønnsaker da? Har egentlig bare appelsin for at de skal få i seg vann. Men appelsin lukter jo masse, så kanskje det lettere tiltrekker seg fluene. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2008
Sted: Vest-Agder, Mandal
|
Jeg har buffalobiller/larver oppi hos dubiane, og der er aldri noen fluer eller midd hos kakkisene. Buffaloene spiser opp alt som er mindre enn seg selv
Dersom du gir kakkerlakkene grønnsaker; salat, agurk... i steden for frukt en periode, kan det sikkert hjelpe på å få bukt med fruktfluene. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| bananfluer | reptilesboy | Fôrdyr | 5 | 07-02-2011 01:43 |
| Bananfluer | BabyLizz | Pinnedyr, knelere og andre insekter | 16 | 27-03-2010 20:53 |
| bananfluer, ha noe å gå på. | duefjes | Fôrdyr | 7 | 21-03-2008 00:35 |
| bananfluer | duefjes | Andre insekter | 5 | 26-07-2007 11:41 |
| bananfluer | therabro | Fôrdyr | 6 | 26-02-2007 19:30 |