"

Fôrdyr Fôringstips til herptiler og virvelløse dyr.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 11-06-2011, 20:21   #1
Reptilfreak

skybird sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Sted: Bergen
Meldinger: 131
Blog Entries: 1
Standard Endelig futt i siriss avl

Endelig etter lang tid har jeg funnet den perfekte løsningen for mitt siriss avl.

Fyll en petboks med gjødsel fri torv, Hiv oppi noen voksne sirisser som har gått sammen en stund med alle de store, og noen tomme doruller som de kan klarte på. La dem være i fred og gi dem noen gulrøtter som de får både næring og fuktighet fra.

Så skal du se at det etter 2 uker bare vrimler av tusen små siriss "pinheads".

Jeg har gjort samme torv substratet oppi boksen med de store sirissene også, og derogså yrer det med liv etterhvert.
Jeg liker å ha to slike bokser, en stor og en liten petboks siden de store sirissene kan finne på å spise de små nyklekkede siriss "pinheadsene". På denne måten sikrer jeg at det er mange av de små vokser frem.

Etterhvert skal jeg skille ut de mellomstore i egen boks, og ny runde med egg blir lagt i petboksen.

Og slik går dette sin gang i en slags sirkel. Mellomleddet jeg ikke har nevnt i denne sirkelen er da munnen på dem som skal kose seg
skybird er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 11-06-2011, 21:37   #2
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Meldinger: 4,308
Blog Entries: 4
Standard

Tilfører du noe ekstra varme eller har du dem i vanlig rom temperatur?
Frogger er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 12-06-2011, 00:37   #3
Reptilfreak

Nero sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Sted: Sør-på sånn ca.
Meldinger: 687
Standard

Du har ikke noe løsning på det sinnsyke bråket fra vingene? Utenom å gå rundt å klippe dem(Nei, de har ikke nerver der)
Svar med sitat
Gammel 12-06-2011, 00:51   #4
Reptilfreak

gordongekko sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
Sted: Akershus
Alder: 31
Meldinger: 160
Standard

Hehe, bare kort innpå; bråker de sånn som på film?
Stadig at noen sirisser rømmer her, fanga en i senga her nå istad, den blei 3 sekunder gammel før gekko tok den, men det er flere dager siden jeg fora gekko med levende nå, så det hender seg det rømmer flere og at de er kravlende her i dagevis.
Det eneste bråket jeg hører fra dem (bortsett fra at de kravler) er sånne små KLIKK!
Det høres som en mobil lissom.
Ikke sånn gnissing, sånn SPILLING som på tv nei.
gordongekko er offline  
Svar med sitat
Gammel 12-06-2011, 00:55   #5
Reptilfreak

Nero sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Sted: Sør-på sånn ca.
Meldinger: 687
Standard

Hmm, hører veldig mye gnissing, akkurat som på film, bare mye mer skjærende. Er kun de litt store voksne som gjør det, de har litt hvitt/gult på vingene.

Uansett hvor i huset jeg plasserer de, så er det umulig å ikke vite at de er der.
Svar med sitat
Gammel 12-06-2011, 02:15   #6
Reptilfreak

skybird sin avatar

Standard

Kun vanlig rom temperatur. Jeg sprayet substratet litt med blomster spray, men har ikke brydd meg med å gjøre det etter første gangen, og eggene har klekket i hopetall uten at jeg blandet meg inn i noe mer fukting av noe slag. Jeg gav ret og slett f... i å stresse med det, og vips så gikk naturen sin gang.
skybird er offline  
Svar med sitat
Gammel 12-06-2011, 02:17   #7
Reptilfreak

skybird sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Nero Vis post
Du har ikke noe løsning på det sinnsyke bråket fra vingene? Utenom å gå rundt å klippe dem(Nei, de har ikke nerver der)
Mat med gutta først og ta vare på jentene som uansett legger egg. Eventuelt kan du kjøpe deg noe fransk mykost å putte i ørene
skybird er offline  
Svar med sitat
Gammel 12-06-2011, 03:23   #8
Reptilfreak

tannkrem sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Sted: Buskerud
Alder: 23
Meldinger: 377
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av gordongekko Vis post
Det eneste bråket jeg hører fra dem (bortsett fra at de kravler) er sånne små KLIKK!
Det høres som en mobil lissom.
Ikke sånn gnissing, sånn SPILLING som på tv nei.
Det er DEN lyden som har gjort at jeg ikke orker å ha sirisser!
tannkrem er offline  
Svar med sitat
Gammel 12-06-2011, 14:57   #9
Reptilfreak

moniq sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Sted: Akershus
Alder: 38
Meldinger: 935
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (4)
Standard

Selv syntes jeg torven tørker utrolig fort ut, og da tørker jo eggene også inn?
Har fått til litt siriss avl her nå, men syntes det er stress iforhold til dubia som fikser alt selv.

Vanner/sprayer du ikke torva i eggboksen?
moniq er offline  
Svar med sitat
Gammel 12-06-2011, 15:52   #10
Reptilfreak

skybird sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av moniq Vis post
Selv syntes jeg torven tørker utrolig fort ut, og da tørker jo eggene også inn?
Har fått til litt siriss avl her nå, men syntes det er stress iforhold til dubia som fikser alt selv.

Vanner/sprayer du ikke torva i eggboksen?
Nei jeg sprayet ikke. Jeg fuktet torven litt før den ble lagt i boksen, og det var det hele. Etter dette rørte jeg ikke boksen på 14 dager .
skybird er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
1 siriss på villspor + 1 siriss tør ikke gå rundt Charming Taranteller 5 03-10-2009 11:38
Siriss egg Fluffy Andre insekter 11 13-02-2008 16:09
siriss mat?? duefjes Andre insekter 34 05-01-2008 01:30
Siriss egg lazor Andre insekter 23 04-11-2007 17:43
Siriss mat _Nagash_ Småprat 6 22-02-2006 15:27

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 21:55.