| Fôrdyr Fôringstips til herptiler og virvelløse dyr. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2011
|
Hei folkens !!
Jeg har nylig startet opp med et nytt regnskogsterra (fint lite planter enda) men mitt spørsmål er : Går det ann eller kan det være uheldig å hente inn nedbrytere som f.eks benkebitere, meitemark fra norsk natur og plassere inn her ??? kunne tenke meg noen synspunkter/erfaringer fra andre om dette. ser liksom ikke vits i å "kjøpe" dette istedet for hente rett ute i skogen ![]() substratet jeg bruker er en blanding av torvmose,kokosfiber, xaxim, kull osv.... (såkalt ABG mix) uten falsk bunn. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2011
|
Det hørtes bra ut
Hvilke dyr har du sammen med disse nedbryterene ? Innføring av meitemark har jeg hørt skal være negativt vis en har biologisk substrat men er ikke helt sikker .. noen meninger ?
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2008
Sted: bergen/askøy
Alder: 24
|
Hvilket insekter er benkebitere? jeg kan ikke huske å ha hørt det uttrykket før
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2011
Sted: Rogaland
Alder: 19
|
Benkebiter, munkelus, skoppetroll, murlus, tussalus, flasketroll og kaffetroll, alt dette er andre navn på Skrukketroll. Hos oss går dem under navnet kaffidyr.
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2008
Sted: bergen/askøy
Alder: 24
|
ah
ang meitemark i terra har jeg ikke hørt noe negativt om.. men når det er snakk om i biologisk substrat aner jeg ikke..
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
|
Jeg kan tenke meg at meitemark kan fungere dårlig i regnskogsterrarier fordi regnskogen har en helt annen jordbunnsøkologi enn brunjord/komposthaiger der vi gjerne finne rmeitemark. I en jungel er nedbrytingen så høy at det ikke finnes noe humslag. Strølaget (gamle blader og slikt) brytes ned og næringen blir tatt rett opp av trærne før det rekker å bli noe humus. I et slikt miljø har ikke meitemarken så mye den skulle ha sagt.
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2009
Sted: Hordaland
Alder: 31
|
Jeg har meitemark i mitt plante terra.
Lever fortsatt etter 1-1,5 år. ( der jeg fant markene, var jorda tilgriset av råttnende ugress, råttne kubber, jeg tok med dette inn i terra, gravla dritten under torva, så har dem litt å gnavse på.) Meitemark lufter jordsmonna, som er bra for friske planterøtter. Plantene mine stortrives.
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2009
Sted: i et hus som er på planeten jora
Alder: 18
|
Meitemark gjør jo å jord bra for plantene og leve i
.da den fornyer den med og spisen jord for og så drite det ut igjen som bra plantejord .så Meitemark er nok veldig bra og ha i et reinskogsterrarium .
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Robin's lille RegnskogsTerra | gatebil-reptilen | Vivarier | 204 | 23-09-2010 22:06 |
| Nytt regnskogsterra | Tony | Vivarier | 65 | 27-06-2010 21:12 |
| Er dette nedbrytere av noe slag? | allan | Fôrdyr | 6 | 25-02-2010 18:09 |
| A review of the scorpion fauna of The Eastern Mediterranean | Parabuthus | Skorpioner | 0 | 04-05-2009 12:50 |
| Fauna i et paludarium? | Paludarium | Vivarier | 3 | 26-05-2008 18:53 |